Koeajossa Audi Q2 2.0 TDI Business Sport

Kompaktin kokoinen Audi Q2 on saapunut täydentämään Audin SUV-malliston tarjontaa.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Jo ennestään Audin SUV-mallistosta löytyi kompakti katumaasturi Q3, joten minkä roolin uusi Q2 sitten ottaa. Ulkomitoiltaan Q2 ei häviä paljon Q3-mallille. Isompi ero onkin autojen tyylissä.

Audi Q3 näyttää selvästi enemmän Audin perinteiseltä katumaasturilta, kun taas tämä Q2 on enemmänkin crossover kuin katumaasturi. Vähän kuin korotettu A2 Sportback.

Keulasta auton merkin tunnistaa helposti Audin etusäleikön ansiosta. Peräilme vaatii hieman enemmän totuttelua. Hartijalinja on korkea, ja kattolinja suorempi kuin muissa Audin SUV-malleissa. Mielenkiintoisin ja huomiota herättävin yksityiskohta on leveä C-pilari, joka on saatavissa tehostevärillä maalattuna.

Tässä koeajetussa autossa ulkovärinä on sininen kristalliväri ja C-pilarin tehostevärinä hopea. Yhdistelmä on kohtuullisen sporttinen ja varsin pirteä ilmestys valkoisten ja harmaiden autojen täyttämällä parkkipaikalla.

Q2 on 4,19 metriä pitkä ja 1,51 m korkea. Kompaktit ulkomitat asettavat omat rajoitteensa sisätiloille, mutta 2,6 metrin akseliväli mahdollistaa kohtuulliset tilat. Takapenkille mahtuu myös aikuinen istumaan, mutta polvet ovat kiinni etupenkissä.

Etupenkille on kuitenkin helppo ja kätevä kulkea, kun istuin on hieman korkeammalla kuin henkilöautossa. Auton muodot ovat näyttävät, mutta peruuttaessa tulee esille huono näkyvyys taakse. Korkea ikkunalinja ja varsinkin leveä C-pilari häiritsevät näkyvyyttä takaviistoon peruuttaessa. Vaikka Q2 onkin kohtuullisen kompakti, niin silti peruutustutkasta on mukavasti apua.

Takakontti on yllättävän tilava. Tavaratilaa löytyy 405 litraa ja takapenkit kaadettuna 1050 litraa. Nelivetoisessa quattro-mallissa tavaratila on hieman pienempi, kooltaan 355 litraa.

Audi Q2:n pienin moottori on kolmesylinterinen 1.0 TFSI (116 hv). Hieman tehokkaampaa bensamoottoria kaipaaville on tarjolla 1.4 TFSI (150 hv). Taloudellisin vaihtoehto on 1.6 TDI (116 hv) -diesel.

Näiden kaikkien moottoreiden pariksi voi valita joko 6-vaihteisen manuaalivaihteiston tai 7-portaisen s tronic -automaatin. Malliston huippumalli, 2.0 TDI on saatavissa joko 150 tai 190 -hevosvoimaisena. Moottorin yhteydessä on aina s tronic -vaihteisto ja quattro-neliveto.

Testasimme tehokkaamman, eli 190 hv ja 400 Nm tarjoavan mallin. Tehokas diesel liikuttaa kompaktia autoa todella reippaasti. Kiihdytys satasen vauhtiin onnistuu 7,3 sekunnissa. Konepellin alta löytyy runsaasti voimaa, mutta vasta kun kaasupoljinta painaa selvästi syvemmälle lattiaan. Kevyellä polkimen käytöllä auto on paljon rauhallisempi, eikä sitä heti uskoisi näin tehokkaaksi.

Sekä vaihteiston toiminta että moottorin reagointi kaasupolkimeen on säädetty hyvin taloudelliseksi. Autossa on automaattinen start/stop-toiminto, joka toimii todella herkästi, jo ennen auton pysähtymistä. Välillä moottori ehtii sammua hieman erikoisissa tilanteissa, esim. ajaessa hiljaa pihasta kadulle.

Taloudellisuudesta ei toki ole mitään haittaa. Start/stop-toiminnonkin saa pois päältä, jos se häiritsee liikaa. Auton yhdistetty kulutus on 4,9 l/100km ja CO2-päästöt 128 g/km.

Malliston hinnat alkavat 27 628 eurosta. Business-varustelu nostaa hintaa noin 2000 euroa ja sisältää mm. LED-ajovalot, pysäköintitutkan taakse, valo- ja sadetunnistimen sekä MMI Radio Plus-järjestelmän.

Valittavissa on myös urheilullinen Business Sport-varustelu, joka sisältää lisäksi urheilulliset etuistuimet, kevytmetallivanteet, korinväriset pyöränkaaret ja C-pilarin tehostevärin. Tämän 2.0 TDI quattro S tronic -mallin lähtöhinta Business Sport -varustelulla on 41 611 euroa.

”– Kiihdytys satasen vauhtiin onnistuu 7,3 sekunnissa.”