Koeajossa Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium

Uuteen Ford Fiestaan on saatavissa lähes kaikki samat turvallisuutta ja ajomukavuutta lisäävät varusteet kuin isompiin Ford-malleihin.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Uusi Ford Fiesta on noussut teknologisesti aivan uudelle tasolle. Autoon on saatavissa lähes kaikki samat turvallisuutta ja ajomukavuutta lisäävät varusteet kuin isompiin Ford-malleihin. Fiestan vakio/lisävarustelistalta löytyvät muun muassa avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä, sadetunnistin, lämmitettävä tuulilasi, kosketusnäytöllä varustettu audiojärjestelmä, peruutuskamera, pysäköintiavustin, aktiivinen vakionopeudensäädin, liikennemerkkien tunnistus, kuolleen kulman tarkkailujärjestelmä ja törmäyksenestoavustin.

Erinomaisen äänentoiston tarjoaa uusi B&O PLAY -audiojärjestelmä. Siihen sisältyvät tehokas vahvistin (675 wattia), kymmenen eri puolille autoa sijoitettua kaiutinta, kojelaudan päältä löytyvä keskiäänikaiutin, ja vielä tavaratilan subwoofer-bassokaiutin.

Näyttävyyttä autoon saa isolla panoraama-lasikatolla sekä persoonallisilla värivaihtoehdoilla. Autoon on valittavissa muun muassa pehmeä Bohai Bay Mint -minttu metalliväri tai tämä koeajetun auton, näyttävä Chrome Copper -kuparisävy. Jos yksivärinen auto näyttää tylsätä, voi katon ja sivupeilien väriksi valita niitä korostavan kontrastivärin.

Värivaihtoehtdot riippuvat ulkoväristä. Mustan ja valkoisen lisäksi kontrastivärinä voi olla esimerkiksi punainen, minttu tai kupari. Myös auton sisäpuolen ilmettä voi piristää koristeosien värivalinnoilla.

Uusi Fiesta-mallisto on todella monipuolinen. Värivaihtoehtojen lisäksi autoon löytyy kolme moottoria eri tehovaihtoehtoina sekä neljä varustetasoa. Fiestan perusmoottorina on vapaastihengittävä 1.1-litrainen, joka on saatavissa 70 tai 85 -hevosvoimaisena mallina.

Paljon kiinnostavampi ehdokas on turboahdettu EcoBoost-bensamoottori. Se on saatavissa 100, 125 tai 140 hevosvoimaisena versiona. Paljon ajavalle on tarjolla vielä 1.5 TDCi -dieselmoottori (85 tai 120 hv). Kaikkien moottoreiden parina on 6-vaihteinen manuaali. 100-hevosvoimainen EcoBoost on saatavissa myös automaattivaihteisena.

Koeajoimme EcoBoost-moottorin 100-hevosvoimaisen versiona manuaalivaihteistolla. Tämä pieni, mutta tehokas moottori tuntuu mukavan terhakkaalta voimanlähteeltä Fiestaan. Varsinkin moottorin runsas alavääntö (170 Nm) tekee arkiajamisesta mukavaa.

Kun moottorissa riittää voimaa, ei vaihdekeppiä tarvitse koko ajan hämmentää, joten manuaalivaihteistolla ajaa mielellään.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost (100 hv) -mallin yhdistetty kulutus on 4,3 l/100km ja CO2-päästöt 97 g/km. Moottorin yhteydessä on automaattinen start/stop-toiminto. Lisäksi vaihdekepin vierestä löytyy vielä erillinen Eco-painike. Eco-ajotilassa moottori ei reagoi yhtä herkästi kaasupolkimeen, mikä tekee ajamisesta vielä hieman taloudellisempaa.

Ford Fiesta -malliston hinnat alkavat 15 703 eurosta (1.1 Trend 3-ov). Kaikki muut mallit ovat 5-ovisia. Tämän koeajetun 1.0 EcoBoost Titanium -mallin lähtöhinta on 18 516 euroa. Trend ja Titaium-varustelujen lisäksi Fiesta on saatavissa sporttisella ST-Line tai ylellisellä Vignale-varustelulla.

”– Jos yksivärinen auto näyttää tylsätä, voi katon ja sivupeilien väriksi valita niitä korostavan kontrastivärin. ”