Koeajossa Opel Grandland X

Opelin katumaasturimallisto on kasvanut vauhdikkaasti. Ensin uudistui kompakti Mokka X, sitten saapui uusi Crossland X. Nyt malliston täydentää kolmas X eli Grandland. Siinä missä Crossland X on enemmän tila-automainen, omaa tämä Grandland X selvästi katumaasturin ilmeen ja luonteen.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Opelin uutuuskolmikosta Grandland X on isoin, mutta silti varsin järkevän kokoinen katumaasturi. Auton pituus on 4,5 metriä ja leveys 1,8 metriä. Autossa istutaan korkealla, minkä ansiosta näkyvyys on hyvä, paitsi takakulmaan. Todella leveä C-pilari kun jättää valitettavasti taakseen ison katvealueen. Sen oppii kuitenkin huomioimaan nopeasti niin liikenteessä kuin parkkipaikalla. Grandlandin akseliväli (2675 mm) on kohtuullisen pitkä tarjoten kohtuullisen hyvät tilat matkustamon puolelle.

Autoon on saatavissa iso lasikatto, mikä tuo mukavasti valoa matkustamoon. Tavaratilaa löytyy 514 litraa. Parhaimmillaan tilan saa kasvatettua 1652 litraan takapenkin selkänojat kaatamalla.

Yksi hieno ominaisuus auton suunnittelussa on oven alareuna. Ovi jatkuu mustan muoviosan myötä aivan alas asti. Paitsi että musta muovihelma tuo katumaasturimaista ulkonäköä ja suojaa alahelmaa hiekkapesulta, suojaa se myös matkustajan housunlahkeita kurakeleillä.

Kun oven avaa, paljastuu puhdas sisähelma, johon ei sotke housuja autosta noustessa tai sinne mennessä. Pieni yksityiskohta, mutta merkittävä juttu varsinkin katumaasturissa.

Grandland X on muutenkin todella hyvin varusteltu. Perusmallissa, jos sellaista nimitystä voi Enjoy-varustetasosta käyttää, on vakiona audiojärjestelmä 7” kosketusnäytöllä, vakionopeudensäädin, ilmastointi, liikennemerkkien tunnistus, kaistavahti, LED-päiväajovalot, LED-takavalot ja 17” kevytmetallivanteet.

Grandland X:n hinnat Enjoy-varustelulla alkavat 25 730 eurosta. Vielä paremmin varustellussa Innovation-mallissa on lisäksi avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä, automaattinen ilmastointi, sadetunnistin, pysäköintitutkat edessä ja takana, tummennetut takalasit ja 18” vanteet.

Innovation-malliston hinnat alkavat 28 144 eurosta. Jos vielä kaipaa jotain lisää, voi varustelistalta poimia esim. aktiiviset AFL LED-ajovalot, lämmitettävän tuulilasin, lasikaton ja ergonomiset EGR-urheiluistuimet.

Moottorivaihtoehdot ovat 1.2 Turbo (130 hv) -bensamoottori ja 1.6 CDTI (120 hv) -diesel. Molemmat moottorivaihtoehdot ovat saatavissa 6-vaihteisella manuaali- tai automaattivaihteistolla.

Malliston huipulla on 2.0 CDTI (177 hv), jonka parina on 8-portainen automaatti.

Kaikki moottorivaihtoehdot ovat melko taloudellisia. Mallien yhdistetty kulutus on 4,0-5,2 l/100km ja CO2-päästöt 104-128 g/km.

Grandland X on aina etuvetoinen. Etenemiskykyä hankalissa olosuhteissa voi parantaa lisävarusteena saatavalla IntelliGrip-järjestelmällä, joka tarjoaa viisi ajotilaa: Norm, Snow, Mud, Sand ja ESP Off.

Ajotiloissa on huomioitu erilaisten alustojen asettamat haasteet. Esimerkiksi Mud-ajotila pyrkii parantamaan pitoa pehmeässä mudassa. Kovin isoon mutalammikkoon ei etuvetoisella autolla kannata ajaa, mutta jos sinne kuitenkin joutuu, voi ajotilan valinta auttaa.

Mud-tilassa järjestelmä antaa huonommin pitävän renkaan pyöriä hetken tyhjää poistaakseen mudan renkaan urista. Näin pyritään saamaan renkaalle lisää pitoa, ja ehkä riittävästi etenemiskykyä lammikosta poispääsyyn.

”– Autoon on saatavissa iso lasikatto, mikä tuo mukavasti valoa matkustamoon.”