Koeajossa Volvo S90 D5 AWD Inscription

Täysin uusi Volvo S90 on varsin vaikuttava ilmestys. Se näyttää hyvältä kuvissa, mutta vielä paremmalta luonnossa.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Vaikka keulan muodot on nähty jo Volvo XC90-katumaasturissa, niin tässä Volvo S90 -sedanissa tuo keula näyttää jopa vieläkin paremmalta. Uudet takavalot vaativat hetken totuttelun, mutta yllättävän nopeasti niidenkin muotoon silmä tottuu.

Vaikka muodoissa on myös pyöreyttä, näyttää auto massiiviselta ja siinä on selvästi edustusauton tyylikkyyttä. Auton ulkonäköä keventää pehmeästi laskeutuva kattolinja, joka tuo autoon hieman coupemaista muotoa.

Tässä koeajetussa autossa on Insciption-varustelu, joka sisältää muun muassa vakiosta poikkeavan etusäleikön ja tarjoaa hieman enemmän kromin kiiltoa. Siitä huolimatta ulkonäkö on sopivan hillitty.

Elegantin ulkomuodon asettamat odotukset lunastetaan tyylikkäästi myös matkustamon puolella. Siellä huomio kiinnittyy isoon kosketusnäyttöön. Sen kautta hallitaan suurinta osaa auton viihde- ja informaatiotoiminnoista.

Vaikka lähes kaikki on uutta, tuntee Volvo-kuljettaja silti olonsa kotoisaksi. Volvoista tuttu hyvä ergonomia on tallella. Erinomainen penkki tarjoaa hyvän istuma-asennon. Hallintalaitteiden selkeys tekee ajamisesta helppoa heti ensimetreistä lähtien.

Voimanlähteeksi on tarjolla taloudellisia Drive-E -moottoreita. Dieselmallit ovat D3 (150 hv), D4 (190 hv) ja D5 (235 hv). Bensamoottoria kaipaavalle valittavissa on joko T5 (254 hv) tai T6 (320 hv).

Pienimmät dieselmoottorit ovat saatavissa myös manuaalivaihteisina, muiden parina on joko valinnaisena tai vakiona automaattivaihteisto. Tehokkaimpien moottoreiden yhteydessä on myös AWD-neliveto. Moottoreiden kulutuslukemat ovat välillä 4,4-7,2 l/100km ja CO2-päästöt 112-165 g/km.

Koeajoimme malliston tehokkaimman dieselmallin eli D5 AWD:n. Kun käytössä on 235 hv tehoa ja 480 Nm vääntöä, jaksaa isokin auto liikahtaa tarvittaessa todella reippaasti.

Kaasupoljinta ei tarvitse painaa lähellekään pohjaa, kun vauhti on jo noussut rajoitettuun. 8-nopeuksisen automaatin ansiosta moottorin kierrokset pysyvät matalina matka-ajossa, mikä parantaa sekä ajomukavuutta että taloudellisuutta.

Moottorin suoristuskyky tulee parhaiten esille ohitustilanteissa. Ohitukset onnistuvat nopeasti ja turvallisesti. Vastaantulijan kaistalla ei tarvitse viettää turhaan aikaa, kun moottorissa on riittävästi voimaa.

Volvo on lanseerannut D5-moottorin yhteydessä uuden PowerPulse-tekniikan. Ajon aikana järjestelmä pyörittää sähkömoottori, joka täyttää paineilmasäiliötä. Kun kuljettaja haluaa kiihdyttää reippaammin, paineilman vapautuu ja saa turbon pyörimään välittömästi ilman turbolle tyypillistä viivettä.

Näin moottorin reagointi kaasupolkimeen nopeutuu entisestään ja vääntöä löytyy reilusti jo alakierroksilla. Vaikka D5-mallissa riittää tehoa, pysyy kulutus mukavan pienenä. Auton yhdistetty kulutus on 4,8 l/100km ja CO2-päästöt 127 g/km.

S90-malliston hinnat alkavat 44 361 eurosta. Autoissa on vakiona kattava Momentum-varustelu. Tyylikäs Inscription-paketti nostaa hintaa moottorista riippuen noin 5000 eurolla. Toinen vaihtoehto on sporttisempi R-Design-varustelu.

Saatavilla ovat myös Business-mallit, jotka sisältävät ajotilan valintajärjestelmän, pysäköintitutkat, puoliautomaattisen pysäköintiavustimen ja Apple CarPlayn.

”– Volvoista tuttu hyvä ergonomia on tallella.”
” Moottorin suoristuskyky tulee parhaiten esille ohitustilanteissa. Ohitukset onnistuvat nopeasti ja turvallisesti.”