Koeajossa Ford Mondeo Hybrid

Ford Mondeo Hybridissä on kaksi sähkömoottoria. Toinen auttaa liikuttamaan autoa. Toinen toimii generaattorina ja keskittyy akkujen lataamiseen.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Ford Mondeo -malleja näkee Suomessa paljon, mutta tätä koeajettua malliversiota vähemmän. Kyseessä on nimittäin hybridi.

Ford Mondeo Hybridin voi erottaa jo korimalliltaan; kun Suomen Mondeo-mallisto koostuu pääasiassa 5-ovisista ja farkkumalleista, on Hybrid aina korimalliltaan neliovinen.

Vaikka neliovinen Ford Mondeo Hybrid näyttää todella hyvältä, niin mennään kuitenkin siihen kiinnostavampaan asiaan, eli tekniikkaan. Mondeo Hybridin voimansiirtojärjestelmän muodostavat 2.0-litrainen, vapaastihengittävä bensiinimoottori, sen parina työskentelevä sähkömoottori ja elektronisesti ohjattu portaaton automaattivaihteisto, eCVT.

Itse asiassa sähkömoottoreita on kaksi. Toinen sähkömoottori auttaa liikuttamaan autoa, toinen taas toimii generaattorina ja keskittyy akkujen lataamiseen. Ilmajäähdytteinen korkeajänniteakku on sijoitettu auton takaosaan, minkä johdosta tavaratila on hieman vakiomallia pienempi. Tavaratilaa löytyy silti kohtuullisen reilut 383 litraa.

Hybridijärjestelmän yhteisteho on 138 kW (187 hv) ja vääntö 173 Nm. Ajofiilistä kuvailee ehkä parhaiten sana leppoisa. Sähkömoottorin tuoman väännön ja portaattoman vaihteiston ansiosta auto kiihtyy eleettömän pehmeästi.

Moottoria ei tarvitse tarpeettomasti kierrättää kiihdytyksissä, vaan nopeus kasvaa kuin huomaamatta. Kyyti on edustusautomaisen pehmeää ja hiljaista.

Vaikka auto ei olekaan kovin sporttinen, ei se silti ole tylsä. Päinvastoin. Ford Mondeo Hybridillä lähtee mielellään autoilemaan. Pienen kulutuksen ansiosta autolla pääsee myös pitkälle.

Pelkällä sähkömoottorilla on mahdollista ajaa jopa moottoritienopeuksissa, mutta parhaiten hybridijärjestelmän edut tulevat esiin töksähtelevässä kaupunkiajossa. Kun sähkömoottoria voidaan käyttää apuna kaupunkiajon toistuvissa liikkeelle lähdöissä, pienenee polttoaineenkulutus selvästi.

Akku tyhjenee melko nopeasti, mutta tehokkaan jarrutusenergian talteenoton ansiosta se tuntuu myös latautuvan yhtä nopeasti ajon aikana. Järjestelmä antaa palautetta kuljettajan jarrutustyylistä. Näin omaa ajoaan voi hioa vielä taloudellisemmaksi, vaikka muutoin auto huolehtiikin matkanteon taloudellisuudesta.

Jotta polttomoottorin käyttö voidaan jättää mahdollisimman vähälle, ovat hybridin apulaitteet sähkötoimiset. Ohjaustehostin, vesipumppu ja ilmastointi toimivat kaikki sähköllä. Tämän ansiosta apulaitteet toimivat, vaikka polttomoottori on sammutettu.

Korkeajänniteakun tasavirtamuunnin tuottaa jännitettä auton 12V sähköjärjestelmään. Myös hybridin 2.0-litrainen moottori on suunniteltu erityisesti juuri tätä käyttöä varten. Moottorissa on muun muassa uusi pakosarja, joka mahdollistaa pakokaasulämmön talteenoton matkustamon nopeampaa lämmittämistä varten.

Ford Mondeo Hybrid on saatavissa neliovisena mallina, joko Titanium tai Vignale -varustelulla. Titanium-mallin lähtöhinta on 36 389,50 euroa ja Vignalen 44 244,17 euroa.

Jos kilometrejä kertyy paljon maantiellä, on diesel järkevämpi valinta. Mutta jos ajot keskittyvät kaupunkiympäristöön, on Mondeo Hybrid hyvin varteenotettava vaihtoehto.

”– Kyyti on edustusautomaisen pehmeää ja hiljaista.”