Minin huippumalli Coopes S A:

Minin ulkomuotoon ei voi tehdä kovin isoja muutoksia ilman, että auto menettää tunnistettavan muotonsa, eivätkä vannoutuneet Mini-kuljettajat isoja muutoksia ajokkiinsa kaipaakaan. Uudessa huippumallissakin tärkein on tallella: autolla on hilpeän hauskaa ajaa.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Vuodesta 2001 markkinoilla ollut, nykyaikainen Mini on siirtynyt jo kolmanteen mallisukupolveen. Tosin ulkoiset erot edeltäjään ovat pieniä.

Uudistuksen myötä auton etusäleikkö, ajovalot, vilkut ja takavalot ovat saaneet uutta muotoa. Myös mitoissa on tapahtunut pientä venymistä. Pituutta on tullut lisää 98 mm ja leveyttä 44 mm. Minin mitat ovat silti edelleen kompaktit, kuten jo auton nimikin velvoittaa. Kokonaispituus on 3,8 metriä, leveys 1,7 m ja korkeus 1,4 m.

Matalassa autossa myös istutaan alhaalla. Takapuoli tuntuu viistävän maata. Tämän ansiosta pääntilaa on mukavasti, mikä yhdessä isojen ikkunoiden kanssa saa matkustamon tuntumaan avaralta. Istuimet on uusittu ja sisutilojen muotoiluun tehty pieniä uudistuksia. Minin sisustus tarjoaa yhtä paljon persoonallisia yksityiskohtia kuin omaperäinen ulkokuori.

Vaikka uutuus tarjoaakin takamatkustajille entistä enemmän tilaa, sanelevat auton kompaktit ulkomitat edelleen tiukat rajoitukset takatiloille. Takapenkkiläisten jalkatilat käyvät vähiin, ellei etupenkkejä pidä aivan etuasennossa. Tavaratila on kasvanut 51 litraa ja vetää nyt yhteensä 211 litraa. Kauppatavarat mahtuvat mukaan, mutta matkatavaroiden kanssa täytyy tilaa vallata takapenkiltä. Takapenkin selkänojat saa kaadettua 60:40 -osissa. Matka-autona 3-ovinen Mini on siis käytännössä kahden hengen auto. Syksyllä Suomeen saadaan 5-ovinen versio.

Moottorivaihtoehtoja on kaikkiaan viisi, kaksi dieselmallia ja kolme bensamoottoria. Tässä tehokkaimmassa versiossa eli Cooper S-mallissa on 4-sylinterinen moottori. Muut voimanlähteet ovat 3-sylinterisiä. Moottoreiden tehot ovat välillä 95-192 hevosvoimaa. Kulutuslukemia on saatu pudotettua jopa 27 prosenttia ja ne ovat nyt välillä 3,4-5,7 l/100km. Moottoreiden pariksi voi valita joko 6-vaihteisen manuaali- tai automaattivaihteiston.

Sisustuksen yksi hauskimmista yksityiskohdista on moottorin käynnistyskytkin. Keskikonsolissa oleva lentokonemallinen kytkinvipu alkaa hehkua kutsuvan punaisena, kun autoon pääsee sisälle. Vivusta napsauttamalla moottori hörähtää käyntiin. Tämä on ehdottomasti näyttävin tapa käynnistää auto sitten veivikäynnistyksestä luopumisen.

Mini on onneksi säilyttänyt tärkeimmän ominaisuutensa eli hauskan ajettavuuden. Ohjaus on tarkka ja todella nopea. Aluksi rattia tuleekin käännettyä helposti liikaa. Kun autossa vielä istutaan alhaalla, tulee välittömästi mielikuva karting-autosta.

Tätä mielikuvaa on vain voimistettu uudistetun jousituksen ja korin paremman vääntöjäykkyyden ansiosta. Minin hauskan ajettavuuden mahdollistaa jäykkä jousitus, minkä haittapuolena on epätasaisuuksien välittyminen ohjaamon tärinöinä ja ääninä. Tämän johdosta osa kuljettajista saattaa pitää autoa epämukavana, kun taas toiset rakastuvat siihen. Yksi asia on kuitenkin varmaa: tavanomainen se ei ole.

3-ovisen hatchback-mallin hinnat alkavat 22 985 eurosta. Tämä huippumalli eli Coopes S A on lähtöhinnaltaan 32 431 euroa. Lisävarustelulla autoa saa personoitua mieleisekseen. Koeajetussa autossa varusteita oli vähän runsaammin, mikä nostaa auton kokonaishinnan jo huimaan 49 305 euroon eli selvästi premium-luokkaan.

”Ohjaus on tarkka ja todella nopea. Aluksi rattia tuleekin käännettyä helposti liikaa.”