Vuoden 2015 myynti lähes 50 miljoonaa euroa

Suomen talous kompastelee, Kärkkäisen Lahden tavaratalo tekee huikeaa myyntitulosta. Vuonna 2015 myynti on kasvanut vuositasolla 8 prosenttia, joulukuussa 11 prosenttia.

Teksti: Reetta AholaKuvat: Henna Sireeni

Kärkkäisen Lahden tavaratalopäällikkö Juha Julkunen korostaa onnistumisessa kaupan toimintaympäristön tuntemisen tärkeyttä.

– Olennaista on halu ja tahto palvella hyvin: arvostaa ja huomioida asiakas. Asiakkaat ansaitsevat ammattitaitoisen ja ystävällisen palvelun, hän korostaa.

Kärkkäisen Lahden tavaratalopäällikkönä Julkunen aloitti viime vuoden 2015 joulukuussa. Työ on alkanut suotuisten tähtien alla.

– Vuonna 2015 myyntimme oli lähes 50 miljoonaa euroa (ilman polttoainemyyntiä). Kasvua vuoteen 2014 on noin 3,5 miljoonaa euroa, kehitysindeksi edellisvuoteen nähden on noin 108.

Käyttötavarapuolen kattavat valikoimat ja lajitelmat, onnistuneet ostot, kilpailukykyinen hinnoittelu, ammattitaitoinen henkilökunta, 34 000 neliön myymälämme laajuus sekä Lahden tavaratalon erinomainen sijainti isoine, ilmaisine parkkipaikkoineen ovat Julkusen mielestä Kärkkäisen valtteja.

– Meidän valikoimistamme löytyy laadukkaita tuotteita koko perheelle: niin rakentamiseen, remontointiin, ruoanlaittoon, kattaukseen, liikuntaan kuin lukemiseen sekä perheen pienimmille leikkimiseen, ja paljon muuta.

– Olennaista valikoimiemme ylivoimaisuudessa on myös se, että ns. perustuotteiden lisäksi meillä on erikoiskauppamaisia tuotteita ja niihin liittyvää ammattitaitoista palvelua. Tavaratalon kanssa samassa pihassa olevalta Kärkkäisen kylmäasemalta saa tankata Suomen edullisinta polttoainetta ja Varikko-huolto hoitaa auton kuntoon kauppareissun aikana. Lounasravintola Majakassa voi nauttia kotiruokalounasta tai pikapurtavaa hampurilaispuolella, sanoo Julkunen.

Vuonna 2015 Lahden tavaratalossa tehtiin remontteja, muun muassa lelu- ja urheilutekstiili- sekä ase ja erä -osastoilla kuin myös kodintekstiili- ja pukeutumisosastoilla.

– Remonteissa esimerkiksi myymäläkalustusta madallettiin ja valaistusta lisättiin. Näin valikoimat pääsevät entistä paremmin ja selkeämmin esille ja ostaminen helpottuu asiakkaalle.

– Remontti on näkynyt uusiutuneiden osastojen myynnin kasvuna, kertoo Julkunen.

Intohimoinen kauppamies Juha Julkunen on työskennellyt koko ikänsä kaupan alalla. Hän on aloittanut myyjän työssä, ja siitä edeten suurimman osan työurastaan hän on ollut esimies- ja johtotehtävissä. Ennen Kärkkäistä Julkunen on ollut sekä S- että K-ryhmän palveluksessa.

Julkunen uskoo elinikäisen oppimisen tärkeyteen.

– Vierivä kivi ei sammaloidu! hän naurahtaa.

Hän on käynyt läpi esimerkiksi K-ryhmässä kauppiasvalmennuskoulutuksen ja S-ryhmässä suuryksikön johdon koulutuksen.Vuosina 2006–2009 Julkunen opiskeli MBA-tutkinnon (Master of Business

Administration) ja suoritti sen erinomaisin arvosanoin.

Verkkokauppa tekee vahvaa tuloaan. Julkunen uskoo, että verkkokauppa ja ns. perinteinen kauppa tulevat elämään rinnakkain ja molempien palvelutarjonta tukee toisiaan. Ammattittaidon ja jatkuvan kouluttautumisen ohella Julkunen nostaa yhdeksi merkittäväksi kaupan osaamistekijäksi paikallisuuden huomioimisen.

– Toimintaympäristö on tunnettava ja tiedettävä. Valikoimissa on huomioitava toimintaympäristön tarpeet ja myös paikallinen tarjonta.

Lisäksi Julkunen korostaa yrittäjämäistä asennetta työhön sekä vahvaa halu- ja tahtotilaa tehdä kauppaa.

– Korostan myös jatkuvaa itsensä ja organisaatioiden kehittämistä.

Julkusen mielestä kauppiaan pitää aina olla ajan hermolla.

– Kotimaan ja ulkomaiden tuulia on tunnusteltava, on seurattava aikaansa ja luettava paljon sekä matkusteltava.

Kilpailijoita hän seuraa nöyrällä asenteella.

– Kilpailjoiden seuranta on erittäin tärkeää, mutta omaan liikeideaan ja tekemiseen on ehdottomasti uskottava, korostaa Julkunen.

Työnsä vastapainoksi Juha Julkunen urheilee – intohimoisesti. Kilpailuhenkinen urheilumies haluaa työssään pistää aina vähän paremmaksi.

– Lite bättre! Lite bättre! Julkunen naurahtaa vuoden 2016 tavoitteista.

– Kauppa on Suomessa todella haasteellisessa ja muuttuvassa tilanteessa. Myynnin kasvu tässä ajassa kertoo mielestäni, että me Kärkkäisellä teemme oikeita asioita, olemme oikealla polulla, hän toteaa.

”Perustuotteiden lisäksi meillä on erikoiskauppamaisia tuotteita ja niihin liittyvää ammattitaitoista palvelua.”
”Korostan jatkuvaa itsensä ja organisaatioiden kehittämistä.”

KUKA?

Juha Julkunen

- 53-vuotias

- syntynyt Pieksämäellä

- asuu Laukaassa

- naimisissa, 4 lasta: 16-, 14- ja 11-vuotiaat tyttäret ja 9-vuotias poika

- harrastaa urheilua: hiihtoa, juoksua, kuntosaliharjoittelua sekä pallopelejä

- Elämän motto: Vierivä kivi ei sammaloidu! Hyvät ihmiset, nautitaan elämästä!