Koeajossa Volvo V60 T6 AWD Business Inscription

Volvo tunnetaan erityisesti farkkumalleistaan. Varsinkin Suomessa monikäyttöinen farmari on suosittu vaihtoehto, joten Volvon uusi V60 sporttifarkku on odotettu uutuus. V60 rakentuu samalle skaalautuvalle SPA-alustalle kuin Volvo XC60 ja 90-sarjalaiset. Auton ominaisuuksissa ja varustelussa onkin paljon tuttua.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Volvon V60 sporttifarkku näyttää leveältä ja sporttisen matalalta. Vaikka V60 on 17,5 senttiä lyhyempi kuin V90, on auton kokonaispituus silti yli 4,7 metriä.

Edeltävään malliin verrattuna varsinkin takatilat ovat kasvaneet merkittävästi. Takapenkillä istutaan matalalla, minkä johdosta kyytiin pitää hieman asettautua, mutta tilaa riittää loistavasti myös aikuiselle.

Tavaratilaa löytyy 529 litraa, joten kyytiin mahtuvat koko perheen matkatavarat.

Paras paikka autossa on kuitenkin kuljettajalla. Ajoasento on erinomainen, istuin loistava ja hallintalaitteet löytyvät ”oikeilta” paikoiltaan.

Nahkaratti ja 8” digitaalinen mittaristo kuuluvat vakiovarusteluun. Urheilullinen ohjauspyörä sekä isompi, 12,3” digitaalinen mittaristo ovat saatavissa lisävarusteena.

Kojelaudan hallitsevin tekijä on Sensus-tieto- ja viihdejärjestelmän kosketusnäyttö, jota hallitaan kuin tablettitietokonetta. Koeajetussa autossa oli Inscription-varustelu, joka sisältää mm. nahkaverhoilun sekä sähkösäätöisen kuljettajan istuimen.

Lisävarusteena saatava Lounge Inscription-paketti sisältää nappanahkaverhoilun, sähkösäätöiset ja tuuletetut etuistuimet, ja kojelaudan yläosan keinonahkaverhoilun.

Moottorimallistosta löytyy tuttuja voimanlähteitä. Aluksi valittavissa ovat D3 (150 hv) ja D4 (190 hv) -dieselit, T5 (250 hv) ja T6 (310 hv) -bensakoneet sekä T8 (390 hv) bensahybridi. Dieselit ovat saatavissa myös manuaalivaihteistolla, muiden yhteydessä on aina 8-vaihteinen automaatti. AWD-neliveto on vakiona tai valittavissa lähes kaikkien moottoreiden yhteydessä.

Saimme koeajoon tehokkaan T6-bensamallin. Auton 2.0-litraisen bensamoottorin ilmanottoa tehostaa sekä mekaaninen ahdin että turboahdin. Tällä tupla-ahtamisella pieneen moottoriin on saatu hyvä huipputeho ja runsaasti alavääntöä.

Vaikka moottorin parina on isohko turboahdin, ei ajossa tunne perinteistä turbopotkua. 400 Nm huippuvääntö on käytössä todella laajalla kierrosalueella 2200-5100 rpm.

Väännön ansiosta kiihdytys tuntuu lähes sähkömoottorimaisen tasaiselta. Toisaalta ohituskiihtyvyys on huippuluokkaa, sillä moottori reagoi välittömästi kaasuun.

Kun autossa on vielä tarkka ja tunnokas ohjaus, sekä hienosti toimiva alusta, on Volvo V60 -mallin Sportswagon-nimitys ehdottomasti ansaittu.

Autossa on tilaa arkikäyttöön, edustavuutta juhliin, ja ajamisen iloa vapaa-aikaan. Vaikka Volvon uudistuneesta mallistosta löytyy runsaasti herkullisia vaihtoehtoja, saattaa tämä V60 nousta silti omaksi suosikiksi.

V60-malliston hinnat alkavat 41 422 eurosta (D3). Valittavissa on ylellinen Inscription tai sporttinen R-Design varustelu, joka nostaa hintaa moottorista riippuen noin 5000-6000 euroa.

Koeajetun V60 T6 AWD Business Inscription -mallin lähtöhinta on 68 458 euroa. Jos tehokas bensamoottori kiinnostaa, ei kannata unohtaa myöskään T8-hybridiversiota. Siinä on sama bensamoottori kuin tässä T6-mallissa, mutta lisäksi taloudellisuutta ja tehoa lisäävä sähkömoottori.

Pienten päästöjen ja sitä kautta pienemmän autoveron ansiosta T8 on kokonaishinnaltaan itse asiassa edullisempi kuin T6.

V60 T8 Inscription -mallin lähtöhinta on 61 448 euroa.

”– Ohituskiihtyvyys on huippuluokkaa, sillä moottori reagoi välittömästi kaasuun.”
”– Ajoasento on erinomainen, istuin loistava ja hallintalaitteet löytyvät oikeilta paikoiltaan. ”