Ragwear on uusi merkki Suomessa, myynnissä Kärkkäisellä

Ragwearin kaikki tuotteet on valmistettu vastuullisesti luontoa kunnioittaen. Vaatteet eivät sisällä nahkaa, villaa, silkkiä, turkista tai untuvaa. Brändin tärkeimpiä tuoteryhmiä ovat takit, hupparit, mekot, colleget ja topit. Värit ja printit ovat rohkeita.

Teksti: Reetta Reinman

Ragwear-vaatebrändi syntyi vuonna 1997, kun ex-skeittari ja lumilautailija Holger Brodkorb perusti vaatetusteollisuuteen yrityksen, jonka tuotteissa yhdistyvät hyvä ulkonäkö ja sopiva hinta. Yritys syntyi Saksassa ja toimii nykyään Prahassa, Tsekin pääkaupungissa.

Vuonna 2018 Ragwerin liikevaihto oli 40 miljoonaa euroa, yritys kasvaa vauhdikkaasti Euroopassa. Keväällä 2019 Ragwear-merkillä on Suomessa jo 60 myyntipistettä. Ragwearin vaatteet ovat myynnissä myös Kärkkäisen tavarataloissa ja verkkokaupassa.

– Ragwearin valikoima on laaja. Brändin vahvoja tuoteryhmiä ovat takit, hupparit, mekot, colleget ja topit, kertoo Ragwearea Suomessa edustava Marko Utriainen.

Hän painottaa, että erityisesti yksityiskohdat korostuvat Ragwearin tuotteissa.

– Merkin yksi tunnuslause onkin ”Attention to detail”. Tämä tekee tuotteista erottuvia, laadukkaita ja kiinnostavia. Ragwear on uskottavaa, sporttista ja eettistä katumuotia; mutta ei kuitenkaan urheiluvaatetta, määrittelee Utriainen.

Hänen mukaansa nuorekas Ragwear-mallisto soveltuu kaikenikäisille.

– Herkullisia värivaihtoehtoja on paljon – ihania karkkivärejä – sekä runsaasti upeita yksityiskohtia ja erilaisia kuoseja. Printit piirretään itse, jotta niistä saadaan juuri sellaisia kuin halutaan.

Tuotteet ovat myös kestäviä ja käytännöllisiä.

– Ulkoilutuotteet ovat pääsääntöisesti säänkestäviä, vähintään vettä hylkiviä, Utriainen kertoo.

Ragwear-vaatteiden suunnittelu tapahtuu omien suunnittelijoiden toimesta yrityksen pääkonttorilla Prahassa.

– Valmistus toteutetaan yhden partnerin kanssa Kiinassa BSCI-sertifikaatin saaneessa tehtaassa. Omistajalle on tärkeää tietää, missä jokainen tuote on valmistettu ja mistä kangas on ostettu. Sen tuotantoketjussa ei käytetä lapsityövoimaa eikä eläinkokeita, sanoo Utriainen.

Hän painottaa , että Ragwearin kaikki tuotteet on valmistettu vastuullisesti luontoa kunnioittaen.

– Merkki on 100 % vegaaninen. Tämä tarkoittaa, että tuotteissa tai valmistusprosessissa ei ole käytetty mitään eläinperäistä. Ragwear ei siis sisällä esimerkiksi nahkaa, villaa, silkkiä, turkista tai untuvaa. Ragwearilla on kansainvälisen eläinsuojelujärjestö PETA:n hyväksyntä.

– Vastuullisuus ja ympäristönäkökulma näkyvät koko yrityksen toiminnassa ja tuotantoprosessissa esimerkiksi siten, että tuotteet pakataan biohajoaviin pakkauksiin ja materiaaleina käytetään muun muassa GOTS-sertifioitua puuvillaa, bambu-viskoosia ja kierrätettyä polyesteria.

Regular-malliston lisäksi Ragwearilla on orgaaninen mallisto, jossa orgaanisuus koskee tuotteen lisäksi koko tuotantoketjua.

Marko Utriainen iloitsee, miten huikean hyvän vastaanoton Ragwear on saanut suomalaisten kauppiaiden ja kuluttajien keskuudessa.

– Oman urani aikana en ole tällaiseen menestykseen vielä koskaan törmännyt. Tuotemerkki on onnistunut vakuuttamaan suomalaiset hyvin lyhyessä ajassa.

– Monet kauppiaat ovat kommentoineet, että mitään Ragwearia vastaavaa ei ole tällä hetkellä tarjolla. Erityisesti ilahduttavat malliston raikkaat värit. Naisten tuotteissa hurmaavat kivat, naiselliset yksityiskohdat. Myös miesten tuotteissa on rohkeita värejä ja kuoseja, kuten keltaista ja punaista sekä esimerkiksi kukkivia kuoseja, kertoo Utriainen kentän positiivisesta palautteesta.

”– Myös miesten tuotteissa on rohkeita värejä ja kuoseja, kuten keltaista ja punaista sekä esimerkiksi kukkivia kuoseja.”