Koeajossa BMW Z4 sDrive20is

Uusi BMW Z4 sDrive20is on pitkä, matala ja urheilullinen.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Auto keula kääntyy ketterästi kuin ajatus mutkaisen tien muotoja seuraillen. Ohjaus on nopea ja tarkka. Ketterän kokoinen, kompakti kaksipaikkainen on kuin liimautunut tiehen. Vaikka aurinko on laskemassa, ja pieni tuulenvire tuntuu hiuksissa, on ohjaamossa silti lämmin. BMW:n uusi Z4 kiteyttää roadsterin ajatusmallin täydellisesti.

Se ei ole ehkä paras valinta arkiajoon, mutta ehdoton valinta ajamisesta nautiskeluun.

Itse en ollut aivan vakuuttunut uutuuden ulkonäöstä, kun kuvat julkistettiin. Z4 ei näyttänyt perinteiseltä Bemarilta, vaan yhdisteli uudella tavalla pyöreitä muotoja ja teräviä kulmia. Livenä auto näyttää kuitenkin paljon paremmalta kuin kuvissa.

Se on pitkä, matala ja urheilullinen. Edeltäjään verrattuna uutuus on huimat 85 mm pidempi ja 74 mm leveämpi. Tämän myös huomaa ulkonäössä. Varsinkin takaapäin auto näyttää todella leveältä. Akseliväli on lyhentynyt 26 mm lukemaan 2470 mm, jotta Z4 on entistäkin ketterämpi liikkeissään. Raideväli on kasvanut niin edessä (+98 mm) kuin takana (+57 mm), minkä huomaa ajo-ominaisuuksissa. Hiljalleen myös auton ulkonäköön tottuu. Koeajon jälkeen siihen on jo rakastunut.

Auton muodot pääsevät parhaiten oikeuksiinsa, kun katon saa laskea alas.

Kangaskatto viikkautuu alas todella nopeasti, vain 10 sekunnissa. Katon voi laskea myös vauhdissa, kunhan nopeuttaa ei ole yli 50 km/h. Vaikka paikkoja ei ole kuin kahdelle, on Z4 silti täydellinen avoauto.

Kaksipaikkainen kompakti matkustamo pitää ylimääräiset ilmavirtaukset tehokkaasti matkustamon ulkopuolella. Näin avoautoilusta voi nauttia yllättävänkin viileissä keleissä.

Auto on matala, joten siinä myös istutaan matalalla. Kun katto on ylhäällä, joutuu pidempi kuljettaja asettautumaan autoon. Mutta kun pääsee paikalleen ratin taakse, tuntee olevansa kotonaan. Erinomainen penkki, tukeva ratti ja loistava ajoasento ovat vain osa kokonaisuutta.

Tarkka ja nopea ohjaus sekä erinomainen alusta tarjoavat todellista ajonautintoa. Painojakauma on ihanteellinen 50:50. Kuljettajan paikalla tuntee kuin olisi osa autoa. Auton liikkeet ja renkaiden otteen tiehen voi melkein tuntea takapuolellaan.

Moottoriksi on kolme vaihtoehtoa; sDrive20i (197 hv), sDrive30i (258 hv) ja M40i (340 hv). Dieselmoottoria ei onneksi ole tarjolla. Vaikka dieselmoottorit ovat nykyään hienoja, niin tässä autossa se olisi aivan väärässä paikassa.

Roadsterin moottorin pitää olla nopeasti ja herkästi reagoiva bensakone, mielellään vielä mukavasti alavääntöä tarjoava ahdettu malli. Z4:n kaikki moottorit ovat turboahdettuja. 20i ja 30i -malleissa on 2.0-litrainen nelonen, M40i-mallin keulalla 3.0-litrainen kutonen. Vaikka kaksipaikkaisessa autossa tehoa ei voikaan olla ikinä liikaa, tarjoaa jo malliston pienen, eli koeajettu sDrive20i uskomattoman hienon suorituskyvyn ja ajonautinnon.

Ainoastaan ohitustilanteessa voi kaivata pientä lisäpotkua, mutta mutkateistä nautiskeluun tehot riittävät paremmin kuin hyvin.

sDrive20i:n huipputeho on 145 kW (197 hv) ja vääntö 320 Nm. Kiihdytys satasen vauhtiin onnistuu 6,6 sekunnissa.

Moottorin jatkona on 8-portainen automaattivaihteisto ja tietysti takaveto. Mutkatiellä olisi mukava fiilistellä myös manuaalilla, mutta pehmeästi ja nopeasti vaihtava 8-pykäläinen on lähes huomaamaton osa kokonaisuutta.

BMW Z4-malliston hinnat alkavat 59 570 eurosta. Ehkä kiinnostavin lisävaruste on M Sport -paketti, joka nostaa hintaa noin 7500 eurolla, mutta sisältää runsaasti herkkuja. M Sport -pakettiin kuuluvat muun muassa urheiluistuimet, nahka/alcantara-verhoilu, aerodynamiikkapaketti, 18-tuumaiset vanteet, sport-alusta sekä M Sport-jarrut.

”– Hiljalleen myös auton ulkonäköön tottuu. Koeajon jälkeen siihen on jo rakastunut.”
”– Auto on matala, joten siinä myös istutaan matalalla.”