Koeajossa: Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDi 7DCT Style

Vuonna 2011 ensiesitelty Hyundai i40 on saanut päivitetyt moottorit sekä uuden vaihteiston.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Ulkoisesti uusimman Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDi 7DCT Style -painoksen erottaa selvemmin kuusikulmaisesta jäähdyttäjän säleiköstä sekä uudelleenmuotoilluista ajovaloista. Autossa on vakiona LED-tekniikalla toteutetut päiväajovalot, takavalot, lisäjarruvalo ja sivupeileihin integroidut vilkut.

Hyundai i40-mallin varustelutasot ovat Classic, Comfort ja Style. Comfort-varustelun myötä autossa on peruutustutkat edessä ja takana, peruutuskamera, tummennetut takalasit, kevytmetallivanteet, lämmitettävä ohjauspyörä sekä sähkötoiminen kuljettajan istuin. Style-varustelu tarjoaa jo todella juhlavan varustelun sisältäen lisäksi navigoinnin, sähkötoimisen takaluukun sekä avaimettoman lukitus- ja käynnistysjärjestelmän. Varustelusta saa täydellisen valitsemalla vielä Leather Pack-varustepaketin, joka sisältää mm. nahkaverhoilun ja etuistuimien tuuletuksen.

Style-varustelun yhteydessä on valittavissa myös Sight Pack-paketti, joka sisältää mukautuvat tupla-Xenon ajovalot, kaukovaloassitentin ja nopeusrajoituksen tunnistusjärjestelmän. Järjestelmä tunnistaa nopeusrajoitusmerkit ja näyttää voimassa olevan rajoituksen mittariston näytöllä. Tästä on hyötyä varsinkin vieraalla tieosuudella, missä nopeusrajoitus saattaa muuttua huomaamatta.

Autoon on valittavissa joko 1.6-litrainen bensa- (135 hv) tai 1.7-litrainen dieselmoottori (116hv). Näiden molempien moottoreiden yhteydessä on 6-vaihteinen manuaalivaihteisto. Automaattia kaipaaville on tarjolla uusi 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto. Tämä 7DCT on saatavissa vain 1.7 CRDi-dieselmoottorin pariksi. Kaksoiskytkinvaihteisto on mielenkiintoinen uutuus ja erinomainen vaihtoehto dieselmoottorin pariksi. Kaksoiskytkinvaihteisto on taloudellisempi kuin perinteinen automaatti. Se myös tuo moottorin suorituskyvyn hyvin käyttöön. Vaihteistolla voi ajaa kuten perinteisellä automaatilla. Vaihdekeppi vain D-asentoon, ja automaatti huolehtii sopivan vaihteen valinnasta tarjoten suorituskykyä ja taloudellisuutta. Halutessaan kuljettaja voi hoitaa vaihteen valinnan myös itse joko vaihdekepistä tai ohjauspyörän vaihdevivuista.

7DCT-vaihteiston kanssa on käytössä tehokkaampi versio dieselmoottorista. Tämä puhdikkaampi painos tarjoaa tehoa 141 hv ja vääntöä 340 Nm. Vaikka moottorissa on enemmän voimaa, on polttoaineen kulutus vain hieman suurempi kuin manuaalivaihteisella mallilla. 1.7 CRDi 7DCT-mallin yhdistetty kulutus on 4,7 l/100km ja CO2-päästöt 123 g/km. Manuaalilla vastaavat lukemat ovat 4,2 l/100km ja 110 g/km. Kaikkien moottoreiden yhteydessä on automaattinen stop/start-järjestelmä, joka sammuttaa moottorin auton ollessa pysähdyksissä. Lisäksi i40-mallien vakiovarusteluun kuuluvat matalan vierintävastuksen renkaat, älykäs laturin hallintajärjestelmä (AMS) sekä ilmanvastusta pienentävät, aktiivisesti sulkeutuvat ilmaläpät etusäleikössä.

Hyundai i40-malliston hinnat alkavat 25 990 eurosta Sedan-mallisena ja Classic-varustelulla. Ehkä hieman yllättäen bensiini- ja dieselmoottorit ovat samanhintaisia. Wagon-mallin valinta nostaa hintaa 1000 euroa. Kattavampi Comfort-varustelu merkitsee 3000 euron hinnannousua. Tämä malliston huippumalli, i40 Wagon 1.7 CRDi 7DCT Style on lähtöhinnaltaan 36 990 euroa. Hinta kuulostaa kilpailukykyiseltä ottaen huomioon auton todella kattavan varustelun. Ja ehkä valinnassa saattaa vaikuttaa myös Kia-malliston 5 vuoden takuu ilman kilometrirajaa.

”Kaikkien moottoreiden yhteydessä on automaattinen stop/start-järjestelmä, joka sammuttaa moottorin auton ollessa pysähdyksissä.”