Kauppojen Yö Renkomäessä -tapahtumaan odotetaan jopa 30 000 vierasta

Huikeita tarjouksia. Liikkeet avoinna puoleen yöhön. Ilotulitus. Ilmainen bussikuljetus Lahden torilta Renkomäkeen.

Teksti: Reetta Reinman

KauppaSuomi-lehden mediavastaava Risto Isohannin ideoima ja järjestämä Lahden Kauppojen Yö valtaa Renkomäen yön syyskuun ensimmäisenä perjantaina 4.9.2020, jolloin kaupat ovat auki kello 24:een.

– Kauppojen Yö Lahdessa tuli mieleeni jo vuonna 2009, kun olin ensimmäistä kertaa tekemässä Kärkkäisen lehteä. Silloin ei aika vielä ollut kypsä tällaisen tapahtuman järjestämiseen, joten se jäi toteutumatta. Nyt kun Renkomäkeen on tullut Kärkkäisen lisäksi paljon isoja kaupanalan toimijoita, kuten esimerkiksi Bauhaus, Puuilo, Motonet, Biltema, Stadium, Skydda ja FordStore Lahti, niin Kauppojen Yö Renkomäessä -tapahtuma on mahdollista toteuttaa, Risto taustoittaa.

Hän on huomannut, että monipuolinen kaupallinen tarjonta Renkomäessä kiinnostaa Lahden seudun kuluttajia. Siihen Kauppojen Yö on yksi, mielenkiintoinen lisäpalvelu.

Risto korostaa, että Kauppojen Yön kaltaista tapahtumaa ei ole aikaisemmin Lahdessa järjestetty.

– Tämän syksyinen on pilottihanke, joka on otettu alueen yrittäjien keskuudessa poikkeuksellisen hyvin vastaan. Moni yrittäjä on sanonut, että on todella mahtavaa, että tällainen laajempi tapahtuma järjestetään Lahden Renkomäessä, josta on aikojen saatossa tullut kuluttajien paratiisi monipuolisen tarjonnan ja tilavien parkkipaikkojen takia.

Risto painottaa, että Lahden Kauppojen Yö ei ole yksistään Kärkkäisen kampanja, vaan siihen osallistuvat Renkomäen alueen yrittäjät tasapuolisesti.

Kauppojen Yönä 4.9. Renkomäen alueen kaupoissa on luvassa huikeita tarjouksia puoleen yöhön saakka. Kaupat palvelevat kello 24 saakka. Liikkeissä on jokaisessa omaa ohjelmaa. Yhteinen näyttävä ilotulitus valaisee syyskuisen perjantai-illan kello 22. Siitä vastaa Suomen Ilotulitus Oy.

– Tapahtuman aikana aluetta valaisevat yritysten pihoilla olevat soihdut ja jätkänkynttilät, jotka omalta osaltaan luovat mystisen tunnelman alueelle! lupaa Risto.

Kauppojen Yönä pääsee Lahden torilta ilmaiseksi Renkomäkeen kello 18-24 välisenä aikana.

– Non stop -bussikuljetuksista vastaa Liikenne Lakkapää tilavilla busseillaan. Tästä bussikuljetuksesta on tarkemmat tiedot elokuun KauppaSuomi-lehdissä, Risto sanoo.

Hän odottaa Lahden Renkomäen Kauppojen Yöhän osanottajia aina pääkaupunkiseudulta saakka. Helsinki-Lahti –moottoritietä pääsee joutuisasti perille.

– Kävijäarvioni Kauppojen Yöhön on 25 000 – 30 000 paikkeilla. Tulossa on kunnon hulabaloot!

Risto kertoo, että käytännössä kaikki kaupanalan suuret toimijat ovat kiinnostuneita mukanaolosta Kauppojen Yö Renkomäessä –tapahtumassa.

– Kiinnostuksensa mukaan tulosta ovat esittäneet muun muassa Bauhaus, Puuilo, Kärkkäinen, Biltema, Motonet, FordStore Lahti, Stadium, Lumon Oy, Skydda Oy ja Barots Burger. Lopullinen osallistujamäärä selviää elokuun puoleen väliin mennessä. Myös alueen pk-yritykset ovat tervetulleita mukaan.

Mukaan tapahtumaan pääsee soittamalla Risto Isohannille, puh. 044 – 530 1834. Tapahtuman alla ilmestyy Lahden KauppaSuomi -lehden keskiviikon 2.9. numeron välissä erillinen Kauppojen Yö Renkomäessä -liite, mistä mainitaan myös kyseisen lehden etukannessa. Kauppojen Yö Renkomäessä -liitteessä on tarkat tiedot tapahtuman sisällöstä, bussikuljetusaikatauluista sekä mukana olevien kauppojen huimat tarjoukset.

Yli 40 vuotta lehtikustannusalalla pääosin myynnin ja markkinoinnin parissa toiminut Risto Isohanni näkee sekä perinteisen paperille painetun printtimedian sekä perinteisen kivijalkakaupan pitävän pintansa myös tulevaisuudessa.

– Moni kuluttaja ei halua ostaa ns. sikaa säkissä, vaan haluaa päästä näkemään ja kokemaan tuotteet ennen ostopäätöstä. Toki verkkokauppa on lisääntynyt ja on koko ajan kasvava trendi; tämä osaltaan tukee kauppojen menestystä kokonaisuudessa.

– Vanhan liiton lehtimiehenä luonnollisesti liputan painetun sanomalehden puolesta, mistä tutkimuksien mukaan jopa 85 % kuluttajista lukee kaupalliset viestinsä. Somessa mainostaminen on monesti liian aggressiivista, siihen osa kuluttajista alkaa jo kyllästyä, Risto pohdiskelee.

Hän iloitsee, miten hyvin paikalliset ilmoittajat ovat ottaneet Lahden KauppaSuomi-lehden vastaan ja suosivat sitä ilmoitusvälineenään.

– KauppaSuomen kautta tavoittaa jokaisen talouden Lahden seudulla. Se on merkittävä asia ilmoittajille.

Perheyritys Kärkkäisellä Risto on ollut kahteen otteeseen yrityksen kustantaman lehden ilmoituspäällikkönä, ensimmäisen kerran vuoden 2009 paikkeilla. Viimeiset neljä vuotta hän on vastannut Lahden KauppaSuomi-lehden mediamyynnistä.

– Vaikka olen jo eläkeiässä, niin lehtiala kiinnostaa edelleen sen kiehtovuuden takia. Minulla on erittäin kivoja ilmoittaja-asiakkaita täällä Lahden seudullla. He ovat saaneet hyvää palautetta ilmoittelusta KauppaSuomi –lehdessä, joten silloin heille on miellyttävä tarjota näyttävää mainostilaa.

Ristolla on kokemusta myös lehtikustantamisesta. Hän on kustantanut muutamia valtakunnallisia lehtiä, muun muassa kuntoilualan lehtiä sekä paikallislehtiä.

”– KauppaSuomen kautta tavoittaa jokaisen talouden Lahden seudulla. Se on merkittävä asia ilmoittajille.”