KauppaSuomi-lehden mediavastaava Risto Isohanni on nähnyt 1970-luvulla alkaneen lehtimiesuransa aikana Suomen lehdistön kentällä tapahtuneen valtavan muutoksen. Yksi asia säilyy ja kestää. Painetun lehden asema journalistisen ja kaupallisen tiedon välittäjänä. Painettua lehteä on myös mukava käyttää.

Risto Isohannin haastatteli: Reetta Reinman

R isto, millaisia ovat ensimmäiset lehden lukumuistot lapsuudestasi?

– Kun olen Keskipohjanmaalta Kannuksesta kotoisin, niin kyllähän sitä tuli Keskipohjanmaa-lehteä luettua kuin . raamattua .. Keskipohjanmaa oli ainoa lehti maakunnassa, esi-isäni olivat aikoinaan myös perustamassa Keskipohjanmaa-lehteä Toki myös Korkeajännitys- ja Tarzan -kirjat kuuluivat pojannassikan elämään.

Miten aikoinaan valitsit media-alan?

– Pelasin 70-luvulla koripalloa Suomi-sarjassa. Tein otteluistamme jutut Keskipohjanmaa-lehteen. Näköjään lehden urheilutoimitus oli tyytyväinen juttuihini, kun pyysivät minua tekemään otteluselostuksia myös lentopalloseura Tiikereiden matseista. Näin lehtimiesurani alkoi.

Mitä kaikkea olet media-alalla tehnyt?

– Todella monipuolisen paljon 40 vuoden aikana. Olen on toiminut usean valtakunnallisen lehden kustantajana. Viime aikoina olen keskittynyt enemmän lehtien mediamyyntiin, mistä pidän kovasti.

Millaista oli toimia erikoisaikakauslehtien kustantajana 80- ja 90-luvuilla?

– Se oli lehtimaailmassa todellista kulta-aikaa. Rahaa tuli ovista ja ikkunoista! Muutoinkin 80-luvulla liiketoiminta kukoisti joka sektorilla, ja esimerkiksi kuntoilualan ilmoittajille oli varaa mainostaa Bodaus-lehdessä, missä ilmoittajat saivat ilmoituksilleen hyvän vastineen. Sitten 90-luvun alussa iski lama ja lamaannutti koko yritysmaailman.

Millaisen nousun kehonrakennus ja voimanosto kokivat Suomessa kustantamasi Bodaus-lehden myötä?

– Bodaus-lehti ja Kike Elomaa olivat pioneereja, kun kaupallinen kuntosalitoiminta alkoi nostaa päätään Suomessa. Kaupallisia kuntosaleja syntyi tuolloin kuin sieniä sateella. Lajin markkinoinnista vastasivat Bodaus-lehti ja Wrange Oy erittäin mutkattomasti sujuneessa yhteistyössä.

Bodaus-lehden logo on yksi parhaimpia logoja Suomen aikakauslehdissä kautta aikojen, miten se syntyi?

– Bodaus-lehden logon suunnitteli legendaarinen visualisti Pertti Olli Anikari. Hän myös taittoi lehteä sen kulta-aikoina, mikä osaltaan vaikutti lehden tilaajamäärän kasvuun. Näyttävän logon ansiosta lehti näkyi ja erottui hyvin lehtihyllyissä.

Suomalainen sauna on nyt Unescon maailmanperintökohde. Olisiko aika korkeatasoiselle, kansainväliselle, sauna-aiheiselle erikoisaikakauslehdelle?

– Suomessa on yli 2 miljoonaan saunaa ja noin 4.5 miljoonaan saunojaa, jotka kyllä ansaitsisivat oman äänitorvensa. Olen vuosien varrella käynyt neuvotteluja eri rahoittajien kanssa siitä, että Suomeen saataisiin oma sauna-alan erikoisjulkaisu, kun liiketoiminta saunan ja suihkutilojen ympärillä on miljardiluokkaa. Aika näyttää, milloin sellainen alkaa ilmestyä.

Miten printti varmistaa tulevaisuudessa ilmoitusasiakkaiden kiinnostuksen some-maailman puristuksessa?

– Edelleenkin 85% suomalaista lukee kaupalliset viestinsä painetuista sanomalehdistä. Tätä puolueettoman tutkimuksen tietoa ilmoittajien ei kannata jättää huomioimatta. Toki tilattavat sanomalehdet ovat menettäneet rajusti levikkiään, kun nuoret aikuiset eivät enää halua maksaa sanomalehdistä. Sen takia ilmaisjakelulehdet ovat vallanneet ilmoitusmarkkinat.

Mikä on printin antama lisäarvo?

– Puolueeton tutkimus kertoo selvästi myös sen, että printtiä lukee ostokykyinen kohderyhmä, joka käyttää paljon aikaa lehden lukuun, jos lehdessä on mielenkiintoisia juttuja ja hyviä tarjouksia. Tästä hyvänä esimerkkinä on KauppaSuomi-lehti, mitä tutkimuksiemme mukaan säilytetään kotona jopa viikon ajan, mikä on harvinaista herkkua nykypäivän lehtimaailmassa.

Miksi KauppaSuomessa kannattaa ilmoittaa?

– Esimerkiksi Lahden KauppaSuomi-lehti jaetaan ainoa lehtenä Lahden alueella jokaiseen 104.600 talouteen joka toinen keskiviikko. Sen levikki on yhtä suuri kuin muilla alueen lehdillä yhteensä, mutta ilmoitushinnat ovat siitä huolimatta kilpailijoita edullisempia. Ilmoittajalle elintärkeää kaupanteon suhteen on se, että mahdollisimman moni kuluttaja näkee hänen mainoksensa lehdestä, mikä sitten johtaa kauppoihin.

Meidän mottomme on, että miksi tyytyä puoleen, kun kerralla saa koko kattauksen!

Ilmoituksesta tuleva palaute on yrittäjälle kaikkein tärkeintä. Meillä oli KauppaSuomessa jokin aika sitten erään sushiyrittäjän kaupallinen, koko sivun juttu, minkä yhteydessä hänellä oli houkutteleva etukuponki. Etukuponkeja palautui sushiyrittäjälle kyseisestä kaupallisesta jutusta yli 400 kappaletta. Tämä yllätti ilmoittajan totaalisesti!

Millaisen lisäarvon sinä tuot ilmoitusasiakkaille pitkällä media-alan kokemuksellasi?

– Olen toiminut vuosia Lahden seudulla KauppaSuomen mediavastaavana. Tänä aikana lehtemme ilmoitusasiakkaista on tullut minulle ilokseni hyviä kavereita. Käyn heitä säännöllisesti tapaamassa. Itse mainosasioita käsitellään vain sivulauseissa tilaisuuden lopuksi, 90% tapaamisiemme ajasta menee muiden kuulumisien vaihtoon. Pohjalaisena minulta meni oma aikansa, ennen kuin pääsin Lahden seudun yritysmaailmaan mukaan, mutta voin kokemuksesta sanoa, että kun päijäthämäläiset ottavat sinut omakseen, niin kaupanteko on sen jälkeen mutkatonta ja mukavaa.

Millaisia tapahtumia KauppaSuomi järjestää vuonna 2021 Lahdessa?

– Kun korona alkaa tästä helpottaa, niin olen järjestämässä Renkomäki MotorShow 2021 -tapahtuman lauantaina 24.4.2021. Odotan tuohon tapahtumaan noin 30.000 vierasta. Tapahtumassa esitellään muun muassa uusia automalleja, hyötyautoja, vanhoja ja uusia moottoripyöriä, vanhoja jenkkiautoja sekä asuntoautoja jne.

Esittelyjä on Renkomäen alueen alan liikkeissä ja pihoilla, joihin on kaikilla vapaa pääsy. Yleisöä viihdyttää paikallinen rautalankabändi. Luvassa on letkeää menoa ja moottorien pauketta.

Renkomäki MotorShow 2021 –tapahtumasta kerrotaan tarkemmin kevättalven aikana KauppaSuomi-lehdissä. Lahden KauppaSuomi-lehdessä ilmestyy keskiviikkona

21.4.2021 teemanumero Renkomäki MotorShow 2021.

Mihi perustui ideoimasi ja organisoimasi Kauppojen Yö Renkomäessä -tapahtuman jättimenestys viime syksynä?

– Se perustui Renkomäen alueen yrittäjien toiveisiin olla yhdessä esillä jossain tapahtumassa, kun Renkomäestä on tullut viime vuosina aikana Lahden alueen kaupan keskittymä hyvien liikenneolosuhteiden ja monipuolisen tarjonnan myötä, unohtamatta ilmaisia parkkipaikkoja. Viime syksynä tapahtumaa seurasi 32.000 ihmistä, määrä kyllä yllätti minutkin.

Tänä vuonna Kauppojen Yö Renkomäessä 2021 -tapahtuma järjestetään perjantaina 10.9.2021. Luvassa on kautta aikojen suurin Kattoilotulitus Suomessa. Odotan, että sitä tulee seuraamaan noin 50.000 ihmistä kautta Suomen.