Aarikka on muutamasta napista alkunsa saanut, suomalaisia designtuotteita valmistava yritys, jonka myyntiartikkeleista monet kootaan käsin. Tuotteet ovat näyttäviä, värikkäitä ja pääasiassa puusta tehtyjä. Ekologisuus on yksi yrityksen keskeisimmistä arvoista.

Teksti: Tarja Lehtola

Kauniit asiat ja esineet olivat aina olleet Kaija Aarikan sydäntä lähellä. Viimeisenä opiskeluvuonna tämä Taideteollisen oppilaitoksen tekstiilitaiteen opiskelija tarvitsi napit ompelemaansa villapukuun. Kun sopivia ei löytynyt, hän päätti tehdä ne itse lautatarhasta löytämästään jakarandan palasesta.

Nappeihin tykästyivät muutkin. Aviomies, joka opiskeli Ateneumissa metallitöitä, ehdotti yrityksen perustamista. He ryhtyivät yhdessä valmistamaan nappeja. Kaija suunnitteli ja teki.Erkkikehitteli valmistusmenetelmiä, kuten Aarikan oman puun värjäämismenetelmän.

Näin syntyi Aarikka Oy. Se rakentui nappien, puukorujen ja muiden pienten puuesineiden ympärille.

Korut ovat edelleen yrityksen pääartikkeli; näyttävät, värikkäät ja pääasiassa puusta tehdyt. Aina silloin tällöin Aarikka ottaa vanhoja malleja uudestaan tuotantoon. Tänä vuonna edesmenneen Kaija Aarikan tuotteista tunnetuimpia ovat muun muassa puinen Pässi-veistos ja Keisarinna-kynttilänjalat.

Alusta alkaen pyöreä muoto inspiroi Kaija Aarikkaa. Nappien ja puukorujen jälkeen syntyivät hopeakorut, kynttilänjalat, lelut, lahjatavarat ja sisustusesineet. Aarikan tuotteet ovat rohkeita, omaperäisiä ja luonnonmukaisia.

– Muita tunnuksenomaisia elementtejä tuotteissamme ovat värikkyys, kodikkuus ja hyväntuulisuus, kertoo äitinsä jalanjälkiä seuraava, Aarikan muotoilua johtava Pauliina Aarikka .

Hän sekä sisarensa Meliina Ruokonen , hallituksen puheenjohtaja ja Sarianna Partanen , toimitusjohtaja, ovat nykyään Aarikka Oy:n vetovastuussa.

Äidin kanssa samoihin tehtäviin tarttuminen tapahtui niin pitkän ajan kuluessa, että Pauliina Aarikka ehti saada paljon arvokasta käytännön oppia häneltä.

– Hän oli minulle myös erittäin vaativa esimies, ei päästänyt helpolla. Sen jälkeen, kun aloitin työt Aarikassa Kaijan oikeana kätenä, en ole haikaillut muualle töihin, tämä työ on niin kokonaisvaltaista ja hauskaa.

Suurimmalla osalla Aarikka-tuotteita on Avainlippumerkki osoituksena kotimaisuudesta.

– Monet tuotteista kootaan kotityönä käsin tai työkeskuksissa, joissa työllistetään vajaakuntoisia henkilöitä. Sosiaalinen työllistäminen onkin ollut Aarikalle tärkeää jo 1970-luvulta lähtien.

Tuotteet valmistetaan lähellä, mikä pitää kuljetusmatkat lyhyinä. Ekologista on myös tarpeettomien pakkausten välttäminen sekä puun suosiminen.

Pitkän yrityshistorian varrelle mahtuu myös tiukempia aikoja.

– Esimerkiksi 90-luvun lamasta selvittiin sopeuttamalla tuotantoa ja tuotteita. Panostettiin hyviin alihankkijoihin ja suunniteltiin edullisempia tuotteita. Silloin syntyikin uusi tuoteryhmä; pikkulahjat.

Pauliina Aarikan mukaan tämän hetkiset ja tulevaisuudenkin haasteet ovat yhä tiedostavammat asiakkaat. Tuotteiden alkuperä halutaan tuntea ja niiden valmistuksen pitää olla eettisesti oikein ja tuotteiden aikaa ja käyttöä kestäviä.

Aarikka koti -mallistoon kuuluu kattaus- ja sisustusesineitä arkeen ja juhlaan. Juhlakausiin suunnitellaan sesonkikohtainen valikoima lahja- ja koriste-esineitä. Esimerkiksi suosittua joulutonttusarjaa kerätään monessa perheessä jo kolmannessa sukupolvessa, ja joka jouluksi sarjaan suunnitellaan pari uutta iloista tonttutyttöä ja - poikaa.

”Monet tuotteista kootaan kotityönä käsin tai työkeskuksissa, joissa työllistetään vajaakuntoisia henkilöitä.”

Mikä yritys?

Naiset suosivat suomalaista

- Perustettu vuonna 1954

- Suomalaisia koruja, koriste- ja käyttöesineitä sekä design-tuotteita

- Myyntipisteitä ympäri Suomen sekä Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Japanissa

- Suunnittelijoina ovat toimineet tekstiilitaiteilija Aino Favén, muotitaiteilija Jukka Rintala, sisustusarkkitehti Tuula Falk ja lasimuotoilija Markku Salo

- Yrityksen johdossa ovat nykyään Kaija Aarikan tyttäret Pauliina Aarikka, Meliina Ruokonen ja Sarianna Partanen.

Yli puolet suomalaisista ostaa aina tai melkein aina kotimaisia tuotteita. Naiset suosivat kotimaisia tuotteita hieman miehiä enemmän. Iän myötä kotimaisten tuotteiden suosiminen kasvaa. Pohjois-Suomessa kotimaisia tuotteita ja palveluita, pois lukien elintarvikkeet, suositaan enemmän kuin muualla.