Monessa kodissa pelataan viikonloppuisin ja pitkinä pyhinä lautapelejä. Vanhat, tutut klassikot, kuten Kimble ja Alias, myyvät hyvin joka vuosi, mutta tuoretta kaipaaville on tarjolla klassikoiden uutuusversioita.

Teksti: Marianne Lähde

Lautapelaaminen on mainiota koko perheen ajanvietettä. Monet alkavan sesongin suosikkipeleistä ovat kansainvälisen Tactic-konsernin, joka on tuonut markkinoille muun muassa suuren suosion saavuttaneen, 47-vuotiaan ikään ehtineen Kimblen. Suurin osa peleistä valmistetaan yhtiön tehtaassa Suomessa. Tuotanto on käynyt kiivaana keväästä saakka, jotta kaikki pelit on saatu toimitettua ajoissa kauppoihin.

Myyntipäällikkö Tero Sjövallin perheessä on aina pelattu paljon.

– Sanotaan, että monissa perheissä on kiirettä, eikä välttämättä viikonloppuisinkaan ole aikaa pelata, mutta meidän perheessä on pelattu paljon viikonloppuisin ja varsinkin joulun pyhisin. Pelin varjolla pystyy juttelemaan kaikenlaista ja pääsee samalla kivasti sisään lasten maailmaan, Tero Sjovall sanoo.

tacticilta tulee kuluvana vuonna Suomen markkinoille peräti sata peliuutuutta, joiden joukossa on monipuolinen valikoima lasten pelejä, nuorille aikuisille sopivia partypelejä, perhepelejä ja korttipelejä.

– Tänä päivänä 130 henkeä työllistävän perheyhtiömme tarina alkoi Suomessa vuonna 1967. Peleistämme 90 prosenttia tehdään Suomessa. Uskomme, että kotimaisuus on varma laadun merkki. Kotimaisuutemme ja oman tuotantomme lisäksi korkean laadun takaa vahva tuotekehityksemme. Suunnittelemme ja valmistamme iloisia ja viihdyttäviä pelejä, Tero Sjövall kertoo.

Vanhat tutut klassikot myyvät hyvin joka joulu. Klassikoista kehitellään myös uusia versioita. Maailman myydyin sanaselityspeli Alias on saanut Noppa Alias -version, jossa selitettävät sanat muodostetaan kirjainnopissa näkyvistä kirjaimista.

– Noppa Alias on helppo ostos, koska moni tietää, mikä Alias on ja miten sitä pelataan. Noppa Aliasta on viety entistä nerokkaampaan suuntaan, sillä sanoja ei enää anneta valmiina, vaan sana ja selitys pitää itse keksiä. Pari vuotta sitten lanseeratun iKnow -tietopelin uusi versio tulee olemaan yksi joulun hittejä. Kimblestä puolestaan on tehty lapsille eri versioita, kuten Turtles ja Hello Kitty Kimble, Sjövall selvittää.

Monet lasten pelit syntyvät tuttujen hahmojen ympärille. Yhtiön vahva Muumi-lisenssi näkyy myös valikoimassa, Muumi-tuotteita on tällä hetkellä useita kymmeniä. Uusin tuote on lapsille suunniteltu Muumi-tabletti.

– Kameralla varustettu tabletti, jonka mukana tulee muumiaiheisia pelejä, on saanut hyvän vastaanoton. Aikuinen voi käyttää tablettia normaalin tabletin tavoin.

Konsolipelaamiseen verrattuna lautapeleissä ylivertaista on yhdessäolo, ja se että sääntöjä voi halutessaan muunnella.

– Kimblestäkin on varmaan niin monta sääntöversiota kuin on pelaavaa perhekuntaakin, Sjövall tuumaa.

Tero Sjövallin mukaan lautapelaaminen on taas trendikästä. Mikä parasta, nuoretkin ovat innostuneet lautapeleistä.

– Joitain vuosia sitten joulu oli ainut sesonki. Nyt pelejä myydään ympäri vuoden yhä enemmän ja kesän ulkopelien valikoima kasvaa koko ajan.

”Meidän perheessä on pelattu paljon viikonloppuisin ja varsinkin
joulun pyhisin.”