BMW 218d Active Tourer:

BMW on tänä vuonna tuonut markkinoille jo niin monta uutta ja uudistunutta mallia, että niiden listaamiseen eivät yhden käden sormet riitä. Erikoisin uutuus on 2-sarjan Active Tourer.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Mallistossa aivan uusia tulokkaita ovat muun muassa X4 ja 4-sarjan Gran Coupet. Ehkä erikoisin uutuus on kuitenkin 2-sarjan Active Tourer. Tila-autoja löytyy markkinoilta jo ennestään, mutta BMW-keulainen tila-auto on jo jotain erikoista. Onko tämä askel oikeaan suuntaan, laajentaa tarjontaa yhä isommalle asiakaskunnalle, vai onko BMW astunut nyt jo vähän liian vieraalle maaperälle?

Ulkomitoiltaan 2-sarjan Active Tourer on kompakti tila-auto; pituus 4,3 metriä, leveys 1,8 m ja korkeus 1,5 m. Hyvät sisätilat ovat auton tärkein ominaisuus, joten muotoilussa on selvästi edetty sen ehdoilla.

bmw:n nykyisen tyylisuunnan mukainen keulailme yhdistettynä korkeaan koriin tekevät auton etupäästä hieman erikoisen näköisen. Perän ilme on tasapainoisempi. BMW:n kaikissa malleissa, oli kyseessä sitten henkilöauto, farkku tai katumaasturi, muotoilussa tulee selvästi esiin urheilullisuus.

Vaikka Active Toureriin onkin haettu virtaviivaista muotoa, on tila-auton ulkomuodosta vaikea saada urheilullista.

Sisätiloissa on tuttu BMW-ilme, varsinkin kojelaudan ja keskikonsolin osalta. Vaikka auto on mitoiltaan kompakti, on takapenkillä yllättävän hyvin tilaa myös aikuiselle. Ainoastaan leveyssuunassa voi tila loppua kesken. Tavaratila on iso ja helposti hyödynnettävissä. Tavaratila on 468-litrainen, mutta sen saa kasvatettua 1510 litraan takapenkin selkänojat kaatamalla. Tavaratilan lattian alta löytyy hyvä lisälokero. Takapenkeissä on etäisyyssäätö, minkä avulla saa tehtyä hienosäätöä tavaratilan ja takapenkin jalkatilan välillä.

Heti alkuun valittavissa on kolme moottorivaihtoehtoa, mutta uusia moottoreita tulee tarjolle vielä loppuvuoden ja ensi vuoden aikana. Ensimmäiset mallivaihtoehdot ovat kolmisylinterinen, 1.5-litrainen 218i (136 hv), nelisylinterinen, 2.0-litrainen 225i (231 hv) ja tämä nelisylinterinen, 2.0-litrainen diesel 218d (150 hv). Koeajettu dieselmoottori on mukavan suorituskykyinen ja ennen kaikkea taloudellinen. Yhdistetty kulutus on 4,1 l/100km ja CO2-päästöt 109 g/km. Ainoa miinus tulee moottorin värinöistä, jotka välittyvät toisinaan selvästi ohjauspyörään auton seistessä paikallaan.

Uuden 3-sylinterisen bensamoottorin lisäksi tämä BMW tila-auto poikkeaa selvästi muusta mallistosta myös vetotavallaan. Eli auto on etuvetoinen. Monelle etuvetoon tottuneelle se saattaa madaltaa kynnystä siirtyä BMW-kuljettajaksi. Mallistoon on tulossa myös nelivetoversiot.

BMW 2-sarjan Active Tourer ei ehkä täyty kaikkia bemarin perinteisiä tunnusmerkkejä, mutta tila-autona se on varsin toimiva. Siis sopiva vaihtoehto pienelle perheelle.

Ainoan esteen hankinnalle saattaa muodostaa hinta. Malliston hinnat alkavat 33 466,28 eurosta. Tämän 218d-mallin lähtöhinta on melkein 38 tuhatta. Tämä voi olla vielä jotenkin budjetissa, mutta kun olisi mukava valita vähän lisävarusteita siihen päälle. Tämä koeajettu auto sisälsi varusteita runsaammin, muun muassa Luxury Line-varustelun, mikä nosti auton kokoishinnan jo huimaan 51 500 euroon. Se alkaa olla turhan kova summa edes luksusvarustellusta, mutta kompaktista tila-autosta.

Tila-autojen markkinoilla kilpailu on kovaa, joten BMW:llä on kova työ houkutella uusia omistajia muilta merkeiltä.

Ehkä uusi Active Tourer sopisi sitten vaihtoehdoksi esimerkiksi 3-sarjalaisen omistajalle?

Onko etuvetoinen tila-auto kuitenkin niin kaukana BMW:n luomasta sporttisesta mielikuvasta, että edes merkkiuskollisuus ei riitä houkuttevaksi tekijäksi? Ehkä se selviää lähiaikoina, kun näemme miten paljon uusia Active Tourer-malleja alkaa ilmestyä katukuvaan.

”Tila-autojen markkinoilla kilpailu on kovaa, joten BMW:llä on kova työ houkutella uusia omistajia muilta merkeiltä.”