Koeajossa BMW 440i Cabrio

BMW 4-sarjan Cabriossa on kangaskaton sijasta avattava kovakatto.

Avoauto on parhaimmillaan aurinkoisena kesäpäivänä. Suomessa vain valitettavasti kesä ei aina merkitse kesäistä säätä. Ikinä ei tiedä, sataako vai paistaako. Jos autolla ajaisi vain hellepäivinä, ei tarvitsisi edes ajopäiväkirjaa, vaan kahden käden sormet riittäisivät vallan hyvin päivien muistiin merkitsemiseen. Onko siis avoauto Suomessa tarpeeton kapistus? Ei suinkaan.

Vaikka aina ei voisi ajaa katto alhaalla, ei avoauto silti käyttämättä jää. Nykyään avoautojen kattoratkaisut ovat sen verran kehittyneitä, että autolla voi hyvin ajaa myös talvella. Vielä jos kangaskaton sijasta autossa on avattava kovakatto, kuten tässä BMW 4-sarjan Cabriossa, sopii se erinomaisesti ympärivuotiseen ajoon.

Eikä avoautoilukaan vaadi välttämättä hellekelejä. Toki on miellyttävämpää auringon porottaessa taivaalta, mutta viileät säät eivät sitä kokonaan estä. Kyse on vain sopivista varusteista. Joko kuljettaja laittaa hanskat käteen ja pipon päähän, tai hyödyntää auton omia varusteita.

Avoauto näyttää parhaimmalta katto alhaalla ja sivuikkunat laskettuna. Silloin tosin matkustamossa käy melkoinen viima, joten sitä ei voi suositella kuin hyvin hitaisiin ajonopeuksiin ja hellekeleihin.

Sivuikkunat nostamalla saa jo hyvin estettyä pahimmat ilmapyörteet. Vielä jos asentaa tuulisuojan paikalleen takapenkin kohdalle, saa etupenkit eristettyä kohtuullisen tehokkaasti, vaikka katto puuttuukin.

Sitten vielä puhallus osoittamaan kohti jalkatilaa ja penkinlämmittimet päälle, niin jo alkaa etupenkillä tarjeta. Matkustusmukavuutta voi lisätä entisestään lämmitettävän ohjauspyörän ja niskalämmittimen avulla. Nimensä mukaisesti niskalämmitin puhaltaa penkin niskatuessa olevan ilmakanavan kautta lämmintä ilmaa niskan ja hartian alueelle, mikä lämmittää yllättävän tehokkaasti viileänä päivänä. Ja lämmitettävä ohjauspyörä toimii hyvänä selityksenä sille, miksi avoauton kuljettaja puristaa rattia molemmilla käsillään.

BMW 4-sarjan Cabrioon on tarjolla tehokkaita ja vielä vähän tehokkaampia moottorivaihtoehtoja. Malliston muodostavat 420i (184 hv), 430i (252 hv) ja 440i (326 hv) -bensamoottorit sekä 420d (190 hv) ja 435d (313 hv) -dieselit. Kaikkien moottoreiden parina on 8-portainen automaattivaihteisto, ja tehokkaampien moottoreiden yhteydessä myös xDrive-neliveto.

Taloudellisin malli on 420d. Sen yhdistetty kulutus on 4,4 l/100km ja CO2-päästöt 116 g/km. Tämä koeajettu 440i on vähän janoisampi (6,8 l/100km), mutta myös aika paljon vauhdikkaampi hiustenkuivatin. 3.0-litrainen turboahdettu bensiinimoottori kiidättää auton satasen vauhtiin parhaimmillaan 5,4 sekunnissa. Avoautoillessa riittäisi vähän vaatimattomampikin suorituskyky, mutta ei sporttisuudestakaan haittaa ole.

Malliston hinnat alkavat 61 631 eurosta. BMW 440i Cabrion lähtöhinta on 84 278 euroa. Varustelutasot ovat Business, Sport, Luxury ja M Sport. Lisävarusteilla voi auton ominaisuuksia muokata haluttuun suuntaan.

Jos BMW 4-sarjan Cabrio ei jo sinällään herätä tarpeeksi huomiota, voi autoon valita näyttävän Individual-ulkovärin ja M Performance -osia, kuten etuspoilerin, peilinkuoret tai putkiston. Tässä koeajetussa autossa oli lisävarusteena kaikki tarpeellinen ja vähän ylikin. Auton kokonaishinta nousikin huimaan 115 839 euroon.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

”– Avoauto näyttää parhaimmalta katto alhaalla ja sivuikkunat laskettuna.”
”– Tämä koeajettu 440i on vähän janoisampi, mutta myös aika paljon vauhdikkaampi hiustenkuivatin.”