Koeajossa Ford Grand C-MAX

Fordin tila-automallistosta löytyy runsaasti vaihtoehtoja erilaisiin tilatarpeisin. Henkilöautomallien B-MAX, C-MAX, S-MAX ja Galaxyn lisäksi mallistoa täydentävät vielä pakettiautomalleihin pohjautuvat Tourneo Connect ja Tourneo Custom.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Jos kyytiin pitää saada kuljettajan lisäksi vielä kuusi matkustajaa, vaatii se yleensä jo melko kookasta ja kallista kuljetinta. Onneksi myös poikkeuksia löytyy, kuten tämä koeajettu Ford C-MAXin venytetty serkku Grand C-MAX.

Grand-malli on 14 senttiä pidempi kuin perusmalli, ja saatavissa 5- tai 7-paikkaisena. Seitsemän hengen tila-autoksi Grand C-MAX on kohtuullisen kompakti. Auton kokonaispituus on vain 4,5 metriä.

Autossa on takana liukuovet molemmin puolin. Liukuovet helpottavat huomattavasti takapenkille kulkua ahtailla parkkipaikoilla. Takaoven saa aina kokonaan auki, eikä tarvitse pelätä oven osumista naapuriautoon.

Autossa on toisella penkkirivillä kolme erillisistuinta. Istuimissa on etäisyyssäätö. Koko penkin saa myös kallistettua eteenpäin, jos pitää siirtyä takapenkille. 7-paikkaisessa Grand C-MAXissa on myös kätevä ominaisuus, jolla autosta saa 6-paikkaisen.

Toisen penkkirivin keskimmäisen istuimen voi nimittäin taittaa kasaan ja kääntää oikeanpuolimmaisen istuimen alle. Näin penkkirivin keskelle jää käytävä, mistä pääsee kätevämmin kolmannelle penkkiriville.

7-paikkaisena auton tavaratila kutistuu melko vaatimattomaksi. Jos tilaa tarvitaan tavarankuljetukseen, saa kolmannen rivin lisäistuimet kaadettua kätevästi lattiatasoon.

Myös toisen penkkirivin istuimien selkänojat voi kaataa alas. Kun 7-paikkaisessa mallissa on 5-istuinta käytössä, löytyy tavaratilaa 475 litraa. Jos on jättänyt lisäistuimet pois lisävarustelistalta, tarjoaa Grand C-MAX tavaratilaa mukavat 600 litraa.

Voimanlähteeksi ovat valittavissa 1.0 ja 1.5 EcoBoost -bensamoottorit (100-150 hv) sekä 1.5 ja 2.0 TDCi -dieselit (120-170 hv). Koeajoimme Grand C-MAXin 120 hv ja 270 Nm tarjoavalla 1.5 TDCi -moottorilla varustettuna. Moottorin pariksi on valittavissa joko 6-vaihteinen manuaali tai 6-portainen PowerShift -automaattivaihteisto.

PowerShift tuo hyvin esille tämän pikkudieselin parhaan ominaisuuden, eli hyvän alaväännön. 270 Nm huippuvääntö on käytössä kierrosalueella 1750-2500 rpm.

Hyvä alavääntö tuntuu heti, kun kaasupoljinta painaa. Tämän ansiosta moottori tuntuu mukavan ponnekkaalta, vaikkei mikään tehomalli olekaan. Pikkudiesel riittää hyvin Grand C-MAXin tarpeisiin.

Automaattivaihteistolla 1.5 TDCi-mallin yhdistetty kulutus on 4,6 l/100km ja CO2-päästöt 119 g/km. Manuaali olisi hieman taloudellisempi (4,4 l/100km) ja myös pari tuhatta euroa halvempi.

Ford C-MAXin hinnat alkavat 23 135 eurosta, ja Grand-mallin 24 783 eurosta (1.0 EcoBoost Trend).

Tämän koeajetun, Titanium-varustellun 1.5 TDCi PowerShift-mallin lähtöhinta on 31 968 euroa. Koeajetussa autossa oli lisävarusteena mm. navigointi, pysäköintiavustin, peruutuskamera, metalliväri (Red Rush), takalasien tummennukset, Bi-Xenon -ajovalot ja lisäpenkit (7-paikkaisuus).

C-MAXin lisävausteet ovat onneksi kohtuullisen hintaisia. Runsaine lisävarusteineen auton kokonaishinta nousi 36 112 euroon.

”– Hyvä alavääntö tuntuu heti, kun kaasupoljinta painaa.”
”– Automaattivaihteistolla 1.5 TDCi-mallin yhdistetty kulutus on 4,6 l/100km ja CO2-päästöt 119 g/km. Manuaali olisi hieman taloudellisempi.”