Fuksianpunainen saa hehkua

Kati Jaakonen on kymmenen vuoden aikana tehnyt Hellapoliisista merkittävän keittiöalan brändin. Hellapoliisin reseptit kruunaavat kesäiset juhlat. On yhdessäolon ja herkkujen aika.

Teksti: Tarja LehtolaKuvat: Hellapoliisi Oy

K ati Jaakonen aloitti ruokabloginsa ensimmäisten joukossa kymmenen vuotta sitten. Sittemmin hän on rakentanut bloginsa ympärille kokonaisen fuksianpunaisen keittiömaailman keittokirjoineen ja oheistuotteineen. Perheen elämä pyöriikin nykyään lähes täysin yrityksen ympärillä.

Jaakonen on koulutukseltaan kokki, mutta päätyi nykyiseen työhönsä yrittäjänä monen sattuman summana.

– Pari vuotta ruokablogia harrasteltuani tein siitä itselleni työn. Helppoa se ei todellakaan aluksi ollut, mutta sinnikkäänä en antanut periksi, vaan halusin nähdä, mitä sillä voi saavuttaa.

Hellapoliisin nettisivustolla on tuhansia reseptejä – monipuolisesti monenlaista ruokaa niin arkeen kuin juhlaankin. Jaakonen haluaa tarjota ohjeita ja reseptejä tavalliselle ihmiselle tavallisista aineksista, jotka löytyvät lähikaupasta.

– Tykkään yksinkertaisista asioista, ja koska minulla on neljä lasta, teen isoja määriä ruokaa. Minulle tärkeää on se, että arjessa saa hyvää ruokaa. On aina ihanaa, jos saa kehiteltyä reseptin, joka on hyvä arkiruoka ja mitä tekee mieli ottaa lisää.

Jaakonen on onnistunut tuotteistamaan Hellapoliisin, mikä ei ole helppoa pienessä maassa, jossa tarjontaa on kuitenkin paljon. Valikoimista löytyy kirjoja, pelejä ja kalentereita. Niiden kaupan hyllylle saaminen ei ole aivan yksinkertaista.

– Teen työkseni myös ruokakuvia ja -reseptejä elintarvikealan yrityksille. Välillä tapaan paljonkin uusia ihmisiä, kun toisinaan taas linnoittaudun työtilalleni ideoimaan ja toteuttamaan. Teen yhteistyötä useiden yritysten kanssa. Siksi käyn esimerkiksi uutuustuotteiden lanseeraustilaisuuksissa, ruokamessuilla ja muissa vastaavissa tilaisuuksissa.

Jaakonen tekee myös ruokavideoita asiakkaille ja YouTube-kanavalle. Sen lisäksi hän vuokraa työtilaansa juhlatarkoituksiin ja kokouksiin sekä järjestää kokkaustilaisuuksia yrityksensä tiloissa. Hellapoliisin tilat on sisustettu fuksianpunaisella pyörätelinettä myöten, kuinkas muuten. Se on ollut jo lapsuudesta lähtien Jaakosen lempiväri ja nykyään hänen tavaramerkkinsä.

– Parasta työssäni on sen monipuolisuus ja yrittäjän teoreettinen mahdollisuus suunnitella itse oma ajankäyttönsä. Lasten kannalta on myös hienoa, että voin tarvittaessa viedä heitä lääkäriin tai harrastuksiin kesken työpäiväni. Lisäksi lapset saavat milloin tahansa tulla mukaan töihin.

Vapaa-aikaa kiireisellä yrittäjällä on hyvin vähän.

– Olen tehnyt viimeiset yhdeksän vuotta seitsemänpäiväistä työviikkoa. Ainoa keino yrittäjänä päästä eroon työkuvioista on matkustaa ulkomaille. Olen viime aikoina oppinut jättämään työasiat töihin. Uskon ja toivon, että opin lähitulevaisuudessa viettämään vapaa-aikaa myös kotona ja mökillä.

Jaakonen on antanut yritykselleen kasvot aivan konkreettisesti, sillä kaikkia hänen tuotteitaan koristaa hänen oma kuvansa. Kuva tuli siihen kuitenkin ikään kuin vahingossa.

– Aloin tehdä ensimmäistä kirjaa ja olin valinnut sen kanteen kauniin leivonnaisen, mutta kustantaja ajatteli toisin. Laitoin hanttiin, mutta kustantaja tiesi, mitä puhui, kirja erottui hyllyssä muista reseptejä sisältävistä kirjoista.

Vinkkinä aloittelevalle bloggaajalle Jaakonen sanoo, että tavoitteita kannattaa miettiä.

– Raha tai kuuluisuus on huono kannustin, intohimoa asiaansa täytyy olla. Täytyy myös olla valmis tekemään kovasti töitä. Kun intohimo ja tehty työ kohtaavat, jokaisella on mahdollisuus löytää oma sisäinen hellapoliisinsa.

”Kun intohimo ja tehty työ kohtaavat, jokaisella on mahdollisuus löytää oma sisäinen hellapoliisinsa.”