Nykyaikaisen kulutukseen perustuvan talousmallin, jatkuvasti tehostuvan mainonnan ja helposti saatavien korkeakorkoisten lainojen keskellä moni nuori pilaa elämänsä jo alkumetreillä joutumalla velkakierteeseen. Eikä ongelma ole pelkästään nuorten. Maamme taloudesta vastaavat päättäjät ovat ajamassa Suomea samanlaiseen syöksykierteeseen holtittomalla taloudenpidolla.

Mitä jos kouluun otettaisiin uusi, pakollinen oppiaine, taloustieto? Ainetta voitaisiin opettaa viidenneltä luokalta lähtien, aloittaen yksinkertaisesta vaihtokaupasta ja rahanarvosta. Opetettavia asioita olisivat muun muassa: raha vaihdonvälineenä, valuutat, kurssit ja niiden manipulointi, kuten devalvaatio, valtion oman valuutan edut ja haitat, virtuaalivaluutat, pankkitoiminta, säästäminen, sijoittaminen, verotus, verosuunnittelu sekä yrittäminen. Yrityksiin voisi tehdä myös tutustumiskäyntejä.

Taloustieto-oppiaineella tulisi todennäköisesti olemaan huomattavia yhteiskunnallisia vaikutuksia sen lisäksi, että se vähentäisi tulevaisuuden kansalaisten rahaongelmia. Todennäköisesti ihmiset kuluttaisivat vähemmän ja säästäisivät enemmän.

Säästöt merkitsevät sijoituksia eli yritysten olisi helpompi saada rahoitusta. Yksityisten yritysten määrä kasvaisi ja terveempi talous toisi lisää työpaikkoja. Kulutuksen pienentyminen ja tuotannon kasvu tarkoittaa lisääntyvää vientiä eli rahaa virtaisi enemmän kotimaahamme.

Uuden aineen aiheuttamia lisäkuluja voitaneen vähentää ottamalla taloustaito pakkoruotsin tilalle. Ei liene epäselvää, kummasta olisi enemmän hyötyä sekä oppilaille että jatkossa koko yhteiskunnalle.

Peter Fryckman

Kansanedustajaehdokas (Muutos 2011)