Tablettien hankkiminen on parantanut Iitin yläkoululaisten mahdollisuuksia luokkakohtaiseen, sähköiseen oppimiseen

Sähköisen tiedonkäsittelyn lisäksi Iitin yläkoulussa painotetaan käden taitojen tärkeyttä. Päivitetty malli kasviosta on nykyään digitaalinen.

Oppilaiden esiintymistaitoja punnittiin keväällä Talent-kilpailussa.

Teksti ja kuvat: Reetta Reinman

Syksyllä 2014 perustettu Iitin yläkoulun vanhempainyhdistys päätti heti ensimmäisessä kokouksessaan, että sähköistä opetusta tullaan yhä enemmän mahdollistamaan koulumme oppilaille, kertoo vanhempainyhdistyksen puheenjohtaja Raimo Autio .

Vanhempainyhdistyksen yksi hanke on ollut tablettitietokoneiden hankkiminen koululle. Viime keväänä niitä hankittiin 22 ja nyt syksyllä 25 lisää.

Kilpailutuskierroksen jälkeen vanhempainyhdistys päätti hankkia tabletit lahtelaisesta Kärkkäisen tavaratalosta, joka lähti osittain mukaan kokonaishankkeeseen.

Vanhempainyhdistys hankki myös 4G-tukiaseman uusien tablettien käyttöön.

– Iitin koululla on ollut langaton verkko jo yli kymmenen vuotta. Langattoman verkon kapasiteetti on vain jäänyt riittämättömäksi lisääntyneiden mobiililaitteiden takia. Siksi vanhempainyhdistys hankki oman 4G-tukiaseman nimenomaan näiden uusien tablettien käyttöön, matematiikan opettaja Antti Halme kertoo.

Kärkkäisen Lahden tavaratalopäällikkö Juha Julkunen kävi torstaina 22. syyskuuta tutustumassa Iitin yläkoulun 7 b-luokan matematiikan tunnilla, miten luokka hyödyntää tabletteja.

Rehtori Ari Toropainen kertoo, että tablettitietokone-hankinnan myötä sähköinen oppiminen on mahdollistunut koko koulussa paremmin, ennen tablettien hankkimista se on tapahtunut atk-luokassa.

–Tabletit ovat kaikkien opettajien yhteiskäytössä. He saavat varata niitä aina tarpeen mukaan opetusryhmälleen.

Iitin yläkoulussa on 220 oppilasta, vanhempainyhdistyksessä jäseniä on kuutisenkymmentä.

Tabletteja hyödynnetään Iitin yläkoulussa esimerkiksi matematiikan ja kielten opetuksessa. Koulun urheilukilpailujen tulokset kirjataan tabletilla suoraan sähköisiksi tiedostoiksi. Sähköisen tiedonkäsittelyn myötä kasvioiden eli herbaarioiden tekeminen on kokenut uuden tulemisen. Enää kerättyjä kasveja ei prässätä ja liimata pohjapaperille, vaan ne kuvataan luonnossa. Digitaalisista kuvista kootaan tietokoneohjelmapohjainen kasvio kuvineen ja keräystietoineen.

Kasvien järjestelmällinen keruu kouluissa lopetettiin vuonna 1969, osin luonnonsuojelullisiin syihin vedoten, yhtenä huolena oli muun muassa uhanalaisten kasvien kerääminen. 2000-luvulla kasvienkeruu on palautettu koulujen opetussuunnitelmaan. Nykyään opetussuunnitelmassa puhutaan kasvien ohjatusta keruusta. Mikäli kasvio tehdään digitaalisessa muodossa, kasveja ei tarvitse ottaa lainkaan kasvupaikaltaan, kuvaaminen riittää. Kuvassa oleva kasvi identifioidaan aina jollain tavalla, esimerkiksi kasviin kiinnitettävällä omalla maskotilla, jolla varmistetaan, että kuva on oppilaan itse ottama.

Peda.net-oppimisympäristössä opettaja voi suoraan laittaa arvionsa ja palautteensa oppilaan kasvion kuvaan.

Sähköisen tiedonkäsittelyn lisäksi Iitin yläkoulussa panostetaan paljon käden taitoihin sekä henkisiin taitoihin. Keväällä oppilailla oli mahdollisuus osallistua paikallisiin Talent-kilpailuihin. Ne Iitin yläkoulu ja vanhempainyhdistys ideoivat ja järjestivät yhdessä Iitin alakoulun kuudennen luokan kanssa. Loppukilpailut miteltiin 2.6.2016.

Osallistujia oli yhteensä kymmenen. Voiton vei kahdeksasluokkalainen Mikael Helineva. Hänelle Talent-voitto on poikinut myös esiintymisiä messuilla ja eri tapahtumissa, 4. joulukuuta häntä kuullaan joulukonsertissa. Lauantaina 24. syyskuuta Iitin Talent-kilpailun osallistujat pääsevät stand up -koomikko Sami Hedbergin keikalle eturiviin ja bag stagelle. Ensi keväänä Iitin yläkoulussa jatketaan Talent-kilpailuja, loppukilpailu on 31.5.2017.