Koeajossa Toyota Corolla 1.6 Valvematic Premium Multidrive S

Toyota Corolla on yksi tunnetuimmista automalleista. Kaikki tuntevat sen nimeltä, vaikka eivät heti tunnistaisikaan uusinta mallia ulkonäön perusteella.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Toyota Corolla ensiesiteltiin Japanissa 50 vuotta sitten. Corolla herätti heti kiinnostusta. Jo seuraavana vuonna autoja saapui Suomeen asti. Corolla kasvatti suosiotaan, ja oli vuosien ajan Suomen myydyimpiä automalleja.

Nykyään kun Corolla-mallisto on hieman suppeampi, on Auris ottanut Corollan paikan Suomen suosituimpana Toyota-mallina. Siitä huolimatta Corolla on edelleen yleisin automalli Suomen teillä. Corolla-malleja on rekisterissä huimat 114 000 autoa. Siis aika monella on tälläkin hetkellä Toyota Corolla, vielä useampi on sellaisella ajanut, ja melkein kaikki ovat ainakin joskus olleet kyydissä.

Vaikka vanhat Corollat herättävätkin monissa rakkaita muistoja, niitä ei pidä sekoittaa tähän nykypäivän malliin. Auto on ensinnäkin kasvanut vuosien saatossa huimasti.

Nykyinen Corolla on iso ja tilava perheauto. Takapenkillä polvitila riittää myös aikuiselle, ja tavaratilaakin löytyy 530 litraa.

Myös ulkonäkö on iskevä, vaikka autolla on ikää jo 50 vuotta. Corolla sai 2016-päivityksessä uutta muotoa keulaan, minkä ansiosta keulailme noudattaa nyt selvästi Toyotan nykyistä muotokieltä. Perässä huomio kiinnittyy uusiin, tyylikkäisiin LED-takavaloihin. Muutoin auton ulkopuolen muutokset ovat varsin maltillisia. Kromia on tullut hieman lisää, mikä näkyy muun muassa ovenkahvoissa ja takaluukussa.

Corolla-malliston hinnat alkavat 23 887,49 eurosta. Perusmalli Life tarjoaa hieman vaatimattoman varustelun sisältäen muun muassa ilmastoinnin, radio/cd-soittimen ja sähköllä toimivat etuikkunat. Vajaa pari tonnia kalliimpi Active on jo sisällöltään selvästi kattavampi.

Autossa on Toyota Touch -multimediakeskus kosketusnäytöllä, peruutuskamera, automaattinen ilmastointi, nahkaverhoiltu ohjauspyörä, etusumuvalot ja 16” kevytmetallivanteet.

Active-tasolta lähtien autossa on vakiona kattava Safety Sense -turvajärjestelmä. Järjestelmä hyödyntää tuulilasin yläreunaan asennettua laser- ja kameratekniikkaa oikeanlaisten toimintaratkaisujen tekemiseksi. Siihen kuuluvat automaattisesti hätäjarruttava Pre-Collision (PCS), kaistavahti (LDA), liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä (RSA) ja automaattiset kaukovalot (AHB).

Malliston huipulla on koeajettu Premium-malli, joka tarjoaa todella kattavan varustelun. Autossa on avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä, navigointi, puolinahkaverhoilu, takalasien tummennukset ja bi-LED-ajovalot.

Moottorivaihtoehtoja ei ole kuin yksi, eli 1.6-litrainen, vapaastihengittävä bensakone. 1.6 Valvematic tarjoaa tehoa 132 hevosvoimaa ja vääntöä 160 Nm. Vaikka kovemmissa kiihdytyksissä kaipaisikin hieman lisää tehoa, riittää 1.6-litrainen hyvin arkiautoiluun.

Moottorin pariksi on valittavissa joko 6-vaihteinen manuaali tai portaaton Multidrive S -automaattivaihteisto. Multidrive S on tietysti mukavampi, mutta sen lisäksi taloudellisempi. Manuaalivaihteistolla auton yhdistetty kulutus on 6,0 l/100km ja CO2-päästöt 139 g/km. Automaattivaihteistolla vastaavat lukemat ovat 5,6 l/100km ja 129 h/km.

Lähes täydellisellä Premium-varustelulla ja mukavalla Multidrive-vaihteistolla varustettuna Corolla lähtöhinta on 28 968 euroa.

”Takapenkillä polvitila riittää myös aikuiselle, ja tavaratilaakin löytyy 530 litraa. ”
” Ulkonäkö on iskevä, vaikka autolla on ikää jo 50 vuotta. ”