Koeajossa Volkswagen up! 1.0 move up

Volkswagen -perheen pienin täytti viisi vuotta ja sai synttärilahjaksi pienen päivityksen.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Kovin isoja muutoksia Volkswagen up! 1.0 move upin ulkonäköön ei ole tehty. Uusien puskureiden ansiosta ulkomuoto on nyt hieman aikaisempaa kulmikkaampi. Myös ajovalot ja takavalot ovat saaneet uutta ilmettä. Päiväajovalot on nyt toteutettu LED-tekniikalla.

Autoon voi valita mieleisensä ulkovärin 13 vaihtoehdosta, joista seitsemän on uusia. Perusvärien lisäksi löytyy persoonallista ilmettä tuovia erikoisvärejä, kuten Habanero Orange tai tämä koeajetun auton Honey Yellow -metalliväri.

Koeajetussa autossa oli lisävarusteena Style-paketti, jonka yhteydessä katto ja sivupeilikotelot ovat mustat. Style-paketin mukana tulevat myös tummennetut takalasit, nahkaverhoiltu ohjauspyörä ja 15- tai 16- tuumaiset kevytmetallivanteet. Auton vakiovarusteluun kuuluvat manuaalinen ilmastointi sekä audiojärjestelmä SD-muistikorttipaikalla ja mp3-toistolla.

Kojelaudan yläosassa on telakka älypuhelimelle. Älypuhelimeen voi ladata applikaation, jonka kautta voi käyttää esimerkiksi navigointia ja muita toimintoja. Näin autoon saa lisää ominaisuuksia oman älypuhelimen avulla.

3,6-metrinen up! tarjoaa yllättävän hyvät sisätilat. Aikuinen mahtuu jopa takapenkille kohtuullisen mukavasti istumaan. Tosin polvitila voi käydä takapenkillä vähiin. Tavaratilaa löytyy mukavat 251 litraa. Sen saa kasvatettua 959 litraan takapenkin selkänojat kaatamalla.

Volkswagenin moottorit ovat kaikki 1.0-litraisia ja 3-sylinterisiä. 1.0-litrainen vapaastihengittävä on tuttu jo ennestään. Se on saatavissa 44 kW (60 hv) tai 55 kW (75 hv) tarjoavina versioina. Malliston huipulle on tullut uusi 1.0 TSI. Ahdettu 1.0-litrainen tarjoaa tehoa 90 hv ja vääntöä 160 Nm. Sen voimin up! kiihtyy satasen vauhtiin 10 sekunnissa.

Koeajoimme hieman rauhallisemman version, eli 75-hevosvoimaisen mallin. Moottorin tehot riittävät kohtuullisen hyvin pienen auton tarpeisiin, mutta vääntöä toivoisi lisää. Vapaasti hengittävä 1.0-litrainen moottori kun ei tarjoa vääntöä kuin 95 Nm.

Huippuvääntö on käytössä kierrosalueella 3000–4300 rpm, joten kiihdytyksissä joutuu kaasua painamaan reilummin. Kiihdytys sataseen vie 13,5 sekuntia, ja 60-heppaisella mallilla vielä sekunnin pidempään.

Pikkuinen moottori on mukavan taloudellinen. Auton yhdistetty kulutus on 4,1 l/100km ja CO2-päästöt 96 g/km. 75 ja 60 -heppaisille malleille ilmoitetaan samat kulutuslukemat. 1.0 TSI:n kulutus on 4,4 litraa ja päästöt 101 grammaa. Volkswagen up! -mallistossa ovat myös maa- tai biokaasulla kulkeva eco up! sekä täyssähköauto e-up!

Manuaalivaihteiston lisäksi tämä 1.0 (75hv) -malli on saatavissa automaattivaihteistolla, jos joku sellaista kaipaa.

Koeajo osui keskelle talven ensimmäistä lumimyräkkää. Samalla pääsi testaamaan up!:in talviominaisuudet. Kevyttä autoa on helppo käsitellä myös liukkaissa talvikeleissä. Kun tehoa ei ole liikaa, ei auto jää turhaan sutimaan.

Edes auton lyhyt akseliväli ei tuntunut haittaavan menoa, vaan auto ylitti lumivallit ilman ongelmia. Autolla selviää hyvin talvikeleissä, ja onhan kuljettajan apuna tietysti myös lukkiutumattomat jarrut, luistonesto ja ajovakaudenhallinta.

Uusi up! on sopivan edullinen hankintahinnaltaan. Malliston hinnat alkavat 13 964 eurosta (60 hv). Tämä 75-hevosvoimainen malli on vajaa tuhat euroa kalliimpi.

Uusi 1.0 TSI -moottori nostaa lähtöhinnan 15 736 euroon. Metalliväristä joutuu maksamaan vielä 500 euroa lisää. Style-paketti nostaa hintaa 830–1070 euroa riippuen vannevalinnasta.

”Kevyttä autoa on helppo käsitellä myös liukkaissa talvikeleissä.”
”Moottorin tehot riittävät kohtuullisen hyvin pienen auton tarpeisiin, mutta vääntöä toivoisi lisää.”