Koeajossa BMW i3 (94Ah) REX

Tämä koeajettu, hieman futuristisen näköinen menopeli on BMW:n ensimmäinen sähköauto, i3. Autoa ei heti tunnista BMW:ksi, paitsi keulan munuaisista.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

BMW i3:n sisäpuoli näyttää yhtä persoonalliselta kuin ulkokuori. Vaikka takapenkillä ei ole valtavasti tilaa, niin iso etuovi ja kaapparimallinen takaovi saavat matkustamon näyttämään todella avaralta. Auton kojelauta voi aluksi näyttää erikoiselta, mutta aika nopeasti huomaa, että autosta löytyvät BMW:n tutut hallintalaitteet.

Ainoastaan vaihdevalitsin on erikoisessa paikassa, ohjauspylväässä. Vaihdevalitsimesta löytyy myös auton käynnistysnappula, josta laitetaan virrat päälle. Sähköautossa ei ole perinteistä vaihteistoa, vaan vaihdevalitsimella valitaan vain joko D (ajo), N (vapaa), R (peruutus) tai P (pysäköinti), kuten automaattivaihteisissa autoissa.

BMW i3 on saatavissa kahdella erikokoisella akulla, joko 60Ah tai 94Ah. Akusta riippuen i3:n NEDC:n mukainen ajomatka täydellä akulla on 190 tai 300 kilometriä. Koska autolla ajetaan harvemmin aivan ihanneolosuhteissa, on käytännön ajomatka vähän lyhyempi.

BMW:n arvion mukaan mallien toimintasäteet ovat 130 ja 200 kilometriä. Jäljellä olevaa ajomatkaa voi arvioida akun varaustilan sekä ajomatkanäytön avulla. Jäljellä olevan ajomatkan näyttö antaa mukavan luotettavia lukemia, eivätkä arviot ajomatkasta hypi edestakaisin. Järjestelmä analysoi valtavan määrän eri tekijöitä, kuten ajotyyliä, lämpötilaa ja ajoreittiä, ja arvioi niiden perusteella jäljellä olevan ajomatkan. Talvikelissä, sekalaisessa taajama-ajossa saimme arvioiduksi ajomatkaksi 150 kilometriä 94Ah -akulla.

Jos jännittää lähteä matkaan pelkän akun voimin, on BMW i3 saatavissa myös REX (range extended) -versiona. REX-mallissa on sähkömoottorin lisäksi pieni ja hiljainen, 2-sylinterinen bensamoottori. Sitä ei kuitenkaan käytetä ajamiseen, vaan ainoastaan generaattorina. Kun akun varaus alkaa käydä vähiin, käynnistyy generaattori automaattisesti tuottamaan sähköä, jotta ajo voi jatkua normaalisti.

REX-malli on siis käytännössä hybridi. Yleensä hybrideistä puhuttaessa tarkoitetaan rinnakkaishybridiä, jossa molempia voimanlähteitä käytetään ajamiseen. Tällaisiä sarjahybridejä, joissa on generaattorina polttomoottori, nimitetään yleensä sähköautoiksi.

REX-malli pidentää ajomatkaa noin 100 kilometrillä, mikä ei ole kovin paljon, mutta mahdollistaa selvästi paremmin liikkumisen myös seuduilla, missä ei välttämättä ole vielä sähköauton latauspaikkoja. Auto voidaan onneksi ladata mistä tahansa tavallisesta virtapistokkeesta.

Vaikka i3 ei näytäkään ihan yhtä sporttiselta kuin BMW:n mallit yleensä, löytyy auton sähkömoottorista mukavasti myös voimaa. BMW i3:n sähkömoottori tarjoaa tehoa 125 kW (170 hv) ja vääntöä 250 Nm. Parhaimmillaan auto kiihtyy satasen vauhtiin 7,3 sekunnissa. Ja kun BMW:stä on kyse, on auto tietysti takavetoinen.

REX-mallin polttomoottori hieman kasvattaa auton painoa, mutta silti myös REX-malli selviää satasen kiihdytyksestä noin 8 sekunnissa. Autolla ei siis jää jalkoihin. Tosin talvikelissä arvosti enemmän kohtuullisen hyvin toimivaa luistonestoa. Välillä luistonesto puuttuu peliin vähän turhankin innokkaasti, mutta muuten BMW i3 toimii hienosti myös Suomen talvessa.

BMW i3 -malliston hinnat alkavat 37 450 eurosta (60Ah). Isommalla akulla (94Ah) varustetun mallin lähtöhinta on 38 920 euroa. Pienen hintaeron johdosta kannattaa ehdottomasti valita isommalla akulla varustettu malli. Jos haluaa polttomoottorin mukaan (REX-malli), pitää siitä maksaa vielä 4000 euroa lisää.

”Kun akun varaus alkaa käydä vähiin, käynnistyy generaattori automaattisesti tuottamaan sähköä, jotta ajo voi jatkua normaalisti.”
”– Järjestelmä analysoi valtavan määrän eri tekijöitä, ja arvioi niiden perusteella jäljellä olevan ajomatkan.”