Koeajossa BMW 520d A xDrive Sedan

Merkittävimmät uudistukset löytyvät etupenkiltä. iDrive-ohjain on ennallaan, mutta näytön valikot on suunniteltu uudelleen. Päävalikko isoine kuvakkeineen tuo tärkeimmät tiedot kätevästi ja selkeästi esille.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

BMW 520d A xDrive Sedan näyttää aivan uudelta, mutta samaan aikaan siitä tulee hyvin tuttu fiilis. BMW 5-sarjan uudistus vaikuttaa ainakin ulkoisesti onnistuneelta. Ennakkoon nähtyjen kuvien uutuus tuntui muistuttavan liiankin selvästi edeltävää mallia, mutta todellisuudessa erehtymisen vaaraa ei ole. Uutuuden erottaa selvästi.

Autot mitat ovat venyneet hienovaraisesti joka suuntaan. Ehkä hieman yllättäen uutuus on edeltävää mallia korkeampi. Selitys löytyy pyöreästä kattolinjasta, joka laskeutuu hitaasti kohti perää ja tuo autoon coupemaista ulkonäköä. Kattolinjan perusteella saattaisi kuvitella takatilojen kutistuneen, mutta tulos on päinvastainen. Takapenkillä on entistä enemmän sekä pään- että polvitilaa. Tavaratilaakin löytyy nyt mukavat 530 litraa.

Siirrytään kuitenkin saman tien etupenkille, mistä löytyvät ne merkittävimmät uudistukset. Hallintalaittet ovat onneksi tutuilla paikoillaan, joten BMW-kuljettaja tuntee heti olonsa kotoisaksi.

Suurin osa auton toiminnoista löytyy vanhastaan tutun iDrive-järjestelmän kautta. iDrive-ohjain on ennallaan, mutta näytön valikot on suunniteltu uudelleen. Päävalikko isoine kuvakkeineen tuo tärkeimmät tiedot kätevästi ja selkeästi esille. Lisävarusteena iDrive-järjestelmään on nyt saatavissa myös eleohjaus. Eli järjestelmää voi ohjata käsimerkeillä iDrive-ohjaimen sijaan. Ajotilan (Eco Pro, Comfort tai Sport) valitsin kuuluu vakiovarusteluun. Se löytyy vaihdekepin vasemmalta puolelta.

Tässä koeajetussa autossa oli lisävarusteena M Sport -paketti, jonka myötä autossa on todella tukevat urheiluistuimet edessä. Penkit pitävät hyvin otteessaan mutkatiellä, mutta ovat silti yllättävän mukavat myös matka-ajossa. Suomeen tuotavien autojen Business-varusteluun kuuluvat aina nahkaratti ja pysäköintitutkat. Myös LED-ajovalot kuuluvat vakiovarusteluun. Mukautuvat LED-valot on saatavissa lisävarusteena.

Vaikka BMW-kuljettaja haluaakin yleensä itse nauttia ajamisesta, voi näitäkin tehtäviä siirtää entistä enemmän auton harteille. Lisävarusteena on saatavissa mm. aktiivinen vakionopeudensäädin, pysäköintiavustin ja kaukovaloavustin. Aktiivisen vakionopeussäätimen sekä ohjaus- ja kaistavahdin avulla auto pystyy jo ajamaan vaikka itsestään.

Lanseerausvaiheessa on tarjolla neljä moottorivaihtoehtoa. Valittavissa ovat 4- ja 6-sylinteriset bensiini- ja dieselmoottorit. Tarjolla on tietysti myös suomalaisten suosikkimalli eli BMW 520d xDrive. Jo tämä malliston perusversio tarjoaa 190 hv ja 400 Nm, joten voimaa riittää eri ajotilanteisiin.

Automaattivaihteistolla ja nelivedolla varustettuna 520d kiihtyy satasen vauhtiin 7,6 sekunnissa. Samalla auto on kuitenkin mukavan taloudellinen. Yhdistetty kulutus on 4,5 l/100km ja CO2-päästöt 119 g/km. Koeajolla keskikulutus jäi 5,8 litraan.

5-sarjan muut moottorivaihtoehdot ovat 530i (252hv), 540i (340hv) ja 530d (265 hv). Kaikkien mallien yhteydessä on joko vakiona tai valinnaisena xDrive-neliveto ja automaattivaihteisto. Ainoastaan takavetoinen 520d on saatavissa myös manuaalivaihteistolla.

Malliston hinnat alkavat 48 840 eurosta (520d). Tämän koeajetun 520d A xDrive-mallin lähtöhinta on 54 881 euroa. Kannattaa kuitenkin varata hieman myös lisävarusteisiin, sillä paremman varustelun myötä auton hinta nousee herkästi vielä monta tonnia, tai kymmeniä tuhansia, kuten tämän koeajetun auton kohdalla. Autossa oli kohtuullisen runsaasti lisävarusteita, kuten M Sport-paketti, pysäköintiavustin, navigointi, Head-Up -tuulilasinäyttö, seisontalämmitys, mukautuvat LED-ajovalot.

Lisävarusteineen auton kokonaishinta nousikin jo huimaan 80 884 euroon.

”Hallintalaittet ovat onneksi tutuilla paikoillaan, joten BMW-kuljettaja tuntee heti olonsa kotoisaksi.”
”Penkit pitävät hyvin otteessaan mutkatiellä, mutta ovat silti yllättävän mukavat myös matka-ajossa.”