BMW 428i Cabrio:

Kesä ja avoauto. Jos siihen saa yhdistettyä auringon, yhdistelmä on täydellinen. Valitettavasti Suomen lyhyt kesä ei aina suosi katto alhaalla ajamista. Vaikka sää olisi kurja, tunnelma on huipussaan, kun alla on uusi BMW:n 4-sarjan avoversio.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Saderintaman tuloa odotellessa on hyvää aikaa tutustua 4-sarjan Cabrion ominaisuuksiin. Tämä uusi 4-sarjalainen on siis korvannut BMW:n mallistossa 3-sarjan avomallin. Kuten myös edeltäjä, uutuus on varustettu kovalla katolla, jonka saa laskettua takakonttiin vain nappia painamalla noin 20 sekunnissa. Katto koostuu kolmesta palasta, jotka menevät nätisti nippuun ja laskeutuvat takakonttiin. Kattolinjasta on saatu todella sulava, joten auto näyttää upealta myös katto ylhäällä.

Vaikka mikään ei estä talviautoilua kangaskattoisellakaan avolla, niin vielä paremmin ympärivuotiseen käyttöön soveltuu 4-sarjalaisen kaltainen, kovakattoinen avomalli. Ehkä ainoa haittapuoli kovakattoisessa avomallissa verrattuna kangaskattoiseen, on katon vaatima tila takakontissa. Kovia kattopaloja kun ei saa puristettua aivan yhtä pieneen nippuun kuin kangaskattoa. Katto ylhäällä auton tavaratila on 370 litraa. Avona tavaratila pienenee 220 litraan. Uusi 4-sarjan avo on mahdollista varustaa myös läpilastausominaisuudella. Takaluukussa on soft close-toiminto eli luukkua ei tarvitse paiskata kiinni. Riittää että sen laskee alas automatiikan hoitaessa loput.

Kun aurinko vihdoin tulee taas näkyviin, pääsee kokeilemaan uuden Cabrion parasta antia eli avoautoilua myös käytännössä. Edes vähän viileämpi sää ei haittaa, jos on valinnut autoonsa niskanlämmittimen. Tämä reilun 500 euron lisävaruste puhaltaa lämmintä ilmaa kuljettajan ja etumatkustajan niska- ja hartiaseudulle parantaen matkustusmukavuutta viileällä kelillä. Näyttävintä avoautoilu on tietysti sivuikkunat alhaalla, mutta paremmin saa suojattua itsensä vedolta ja kesäflunssalta nostamalla sivulasit ylös. Etuselkänojien taakse tulevalla tuulisuojalla saa mukavuutta nostettua entisestään, mutta silloin kyytiin ei voi ottaa takapenkkiläisiä.

Näin alkuun 4-sarjan avoon on tarjolla kolme moottorivaihtoehtoa: nelisylinterinen diesel 420d, nelisylinterinen bensakone 428i ja kuusisylinterinen bensamoottori 435i. Vaihteistoksi on valittavissa joko manuaali- tai automaattivaihteisto. 428i on saatavissa jopa xDrive-nelivedolla varustettuna. Mallien kulutuslukemat ovat välillä 4,8-8,1 l/100km ja CO2-päästöt 127-190 g/km.

Tässä 428i-mallissa on 2.0-litrainen, 245-hevosvoimainen bensaturbo, joten auton suorituskyky on varsin nautinnollinen. Tosin avoautoillessa harvemmin on kiire mihinkään. Jos auto tulee muuhunkin ajoon kuin vain kesäherkutteluun, kiinnostaa myös taloudellisuus. 428i-mallin yhdistetty kulutus automaattivaihteistolla on 6,8 l/100km. Koeajolla, joka sisälsi myös matka-ajoa, keskikulutus oli 8,5 litraa.

Uuden 4-sarjan avomallin hinnat alkavat 62 498 eurosta (420d) eli Cabrio on noin kymppitonnin kalliimpi kuin 4-sarjan Coupe vastaavalla moottorilla. Cabrion vakiovarustukseen lukeutuvat muun muassa Xenon-ajovalot, 17” kevytmetallivanteet, automaattinen ilmastointi ja ajotietokone 6,5” värinäytöllä. Automaattivaihteisen 428iA:n lähtöhinta on 69 100 euroa. Lisävarustelulla auton hinta vielä helposti vähän nousee. Yksi lähes välttämätön lisävaruste avoautoon on nahkaverhoilu. Se kuuluu esimerkiksi Modern, Luxury ja Sport Line -varustelutasoihin sekä M Sport-pakettiin. Näiden pakettien hinnat ovat 4000-6500 euroa.

”Näyttävintä avoautoilu on sivuikkunat alhaalla, mutta paremmin saa suojattua itsensä vedolta nostamalla sivulasit ylös.”