Koeajossa Volkswagen Amarok Highline 3.0 TDI

Volkswagenin avolavamalli Amarok on saanut mukavasti lisää voimaa konepellin alle.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Uuden Volkswagen Amarokin voimanlähde on 3.0-litrainen, turboahdettu V6-dieselmoottori. Moottoria valmistetaan kolmena tehoversiona; 120 kW (163 hv), 150 kW (204 hv) ja 165 kW (224 hv). Manuaalivaihteiston yhteydessä on kytkettävä neliveto ja alennusvaihteisto. Automaattivaihteissa malleissa on Torsen-tekniikalla toteutettu jatkuva neliveto. Suomen mallistossa on tässä vaiheessa tarjolla 150 kW ja 165 kW -versiot automaattivaihteisina.

Koeajoimme malliston tehokkaimman version, joka tarjoaa tehoa 165 kW (224 hv) ja vääntöä 550 Nm. Kun moottorin jatkeena on vielä 8-portainen automaattivaihteisto ja jatkuva neliveto, on Amarok todella nautinnollinen ajettava. Avolava ei ole kaikista urheilullisin automalli, mutta näillä tehoilla Amarok liikkuu varsin reippaasti. Kiihdytys satasen vauhtiin onnistuu kahdeksassa sekunnissa.

Tehokkaimmassa mallissa on takana levyjarrut ja ohjaustuntumaa parantaa uusi Servotronic-ohjaustehostin. Levyjousien ja ison rengastuksen johdosta Amarok ei ihan pärjää pehmeydessä katumaastureille, mutta on niin mukava ajettava, että sillä lähtisi mielellään myös pidemmälle matkalle.

Isosta koostaan huolimatta auto ei aristele myöskään kaupungissa. Amarokissa istutaan mukavan korkealla, minkä ansiosta autosta on hyvä näkyvyys ulos. Tosin pitkää autoa pysäköitäessä osaa arvostaa myös parkkitutkia ja pysäköintikameraa, jotka kuuluvat Highline-mallin varusteluun.

Highline-varusteluun kuuluvat myös automaattinen ilmastointi, monitoiminäyttö, tupla-Xenon-ajovalot ja 18” kevytmetallivanteet. Nahkaverhoillun monitoimiohjauspyörän kautta voi käyttää radiota, ajotietokonetta, vakionopeudensäädintä tai ohjata monitoiminäyttöä.

Koeajetussa autossa oli lisävarusteena ylellistä ulkonäköä ja tunnelmaa entisestään lisäävä Highline Chrome-varustepaketti, joka sisältää mm. nahkaverhoilun, sähkösäätöiset istuimet, navigoinnin, kromisen lavakaaren ja kylkiputket sekä kylkiputkien LED-toimiset maavalot. Kun matkustamon on vielä suunniteltu henkilöautomaiseksi, ei auton sisälle istuessa arvaisi, onko kyseessä työkäyttöön suunniteltu avolava vai ehkä ylellinen katumaasturi.

Auto on saatavissa 2- tai 5-paikkaisena, ja Comfort tai Highline -varustelulla. 2-paikkaisen mallin hinnat alkavat 45 781 eurosta ja 5-paikkaisena 58 012 eurosta. Tämän koeajetun huippumallin kokonaishinta lisävarusteineen oli 76 682 euroa.

Vaikka näyttävyytensä puolesta Amarok sopisi myös edustusautoksi, ei hyötykäyttöä ole unohdettu. Lavan leveys pyöräkoteloiden välissä on 1222 mm eli kyytiin mahtuu euro-kokoinen kuormalava vaikka poikittain. Lavan suojaksi on saatavissa ruiskupinnoite, joka tarjoaa suojan mekaanista kulumista vastaa. Kuormatilan takaluukku kestää 200 kg:n kuorman ja sitä voi tarvittaessa käyttää lavan jatkeena. Auton vetokyky on mallista riippuen 3300 tai 3500 kg.

Autolla uskaltaa mennä myös maaston puolelle. Kaikki Amarokit ovat nelivetoisia, ja maavaraa riittää myös kevyeen maastoajoon. Auto pysyy pystyssä myös tiukoissa paikoissa. Amarokin sivukallistus voi olla jopa 50 astetta ja nousukulma 45 astetta. Auton ESP-ajonvakautuksessa on erillinen maastoon suunniteltu offroad-ajotila. Pahimmissa paikoissa voi kytkeä päälle takatasauspyörästön lukon parantamaan vetokykyä.

Takatasauspyörästän 100% lukko takaa, että molemmat takapyörät pyörivät samaa tahtia. Jos vielä jää autolla jumiin, niin sitten on päätynyt jo kunnon maastoon.

”– Amarokin sivukallistus voi olla jopa 50 astetta ja nousukulma 45 astetta.”