Koeajossa Tesla Model X P100D

Sähköautojoja vertailtaessa Tesla on tällä hetkellä selvästi omassa luokassaan niin auton suorituskyvyn kuin toimintasäteenkin suhteen. Kun autolla päästään ajamaan yli 300 kilometrin matkoja, alkaa sähköauto olla potentiaalinen vaihtoehto liikkumiseen muuallakin kuin vain kaupungissa.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Amerikkalaisen Tesla Motorsin ensimmäinen automalli oli Lotuksen pohjalle rakennettu Roadster, jota valmistettiin vain pieni erä. Merkin varsinainen läpimurto tapahtui Model S -mallin myötä. Nyt mallisto on kasvanut tällä Model X -katumaasturilla, ja kohta alkaa myös hieman pienemmän ja edullisemman, Model 3:n tuotanto.

Tesla Model X on yli viisimetrinen katumaasturi, joka on saatavissa viisi-, kuusi- tai seitsemänpaikkaisena. Sen lisäksi että Model X on sähköauto, on siinä monia mielenkiintoisia toimintoja, kuten ylöspäin aukeavat takaovet.

Auton etuovet aukeavat tavalliseen tapaan sivulle, mutta takaovet ylöspäin. Ovi on nivelöity niin, että se tarvitsee avautuessaan vain 30 cm tilaa sivusuunnassa. Kun ovi on siirretty ylös, jää matkustajille hyvin tilaa kulkea takapenkille tai kolmannelle penkkiriville.

Autossa ei ole perinteisiä ovenkahvoja, vaan kylki on täysin sileä. Ovenkahva on vain painokytkin, jonka avulla oven saa avattua sähköisesti. Kaikki ovet saa avattua tai suljettua sähköisesti myös kojelaudan isolta näytöltä. Ainoastaan etutavaratilan kannen joutuu käydä sulkemassa käsin. Autossa ei ole perinteistä konehuonetta, joten myös ”konepellin” alta löytyy tavaratila.

Ovien lukitus aukeaa, kun avaimen vie lähelle autoa. Kuljettajan ei tarvitse tehdä muuta kuin istuma sisään ja painaa jarrua, ja auto on lähtövalmis. Ajaminen ei poikkea tavallisesta automaattivaihteisesta autosta. Vaikka autossa ei olekaan vaihteistoa, niin vaihdevivulla valitaan ajotila (N, D, R, P).

Varsinkin mersukuljettajat tuntevat olonsa kotoisaksi, sillä monet hallintalaitteet ovat peräisin mersusta. Suurinta osaa toiminnoista ohjataan kojelaudan isolta kosketusnäytöltä.

Tesla Model X:n mallivaihtoehdot ovat 75D, 90D, 100D ja P100D. Numerointi kertoo akun koon. 75D-mallin 75 kWh akku tarjoaa NEDC-luokituksen mukaan 417 km toimintasäteen. 100D-mallilla ajomatka (NEDC) on jo yli 500 km. Mallien numerointi kertoo myös auton suorituskyvystä. Jo perusmalli 75D kiihtyy satasen vauhtiin reilussa kuudessa sekunnissa.

Saimme koeajoon malliston hätäisimmän yksilön, eli P100D:n. Auton suorituskyvyn voi valita kahdesta vaihtoehdosta: joko urheilullisen ripeä SPORT tai naurettavan nopea LUDICROUS. Sport-tilassa auto kiihtyy satasen vauhtiin noin viidessä sekunnissa. LUDICROUS-valinnalla sama nopeus saavutetaan reilussa kolmessa sekunnissa.

Tämän P100D-mallin toimintasäde (NEDC) on 542 km. Sekalaisessa taajama-ajossa ajomatka on käytännössä noin 300–350 km, jos kiihdyttelee vähän rauhallisemmin. Järjestelmä osaa onneksi arvioida melko tarkasti jäljellä olevan ajomatkan, jotta tietää, missä vaiheessa pitää alkaa miettiä latauspaikkaa. Lataaminen onnistuu aivan tavallisesta virtapistokkeesta. Auton omistaja voi asennuttaa kotiinsa myös erillisen latauslaitteen, jonka avulla lataaminen onnistuu paljon nopeammin.

Kaikki Model X-mallit ovat nelivetoisia. Lisävarusteena autoon on saatavissa ilmajousitus säädettävällä maavaralla. Model X on varsin mukava matkakumppani, mutta ehkä ainoan miinuksen auto saa äänieristyksestä.

Kun moottorin ääniä ei kuulu lainkaan, korostuvat rengasäänet sitäkin selvemmin. Myös runsaasti hiekoitetulla parkkipaikalla ropisi hiekka todella kuuluvasti pyöränkaarissa. Pieni yksityiskohta, mutta erottui muuten niin loistavassa viimeistelyssä.

Tesla Model X saa huomiota missä tahansa sillä liikkuukin. Auto herättää kiinnostuksen niin ulkonäön, suorituskyvyn kuin ympäristöystävällisyyden ansiosta. Lisäksi autosta löytyy niin paljon sähköisiä toimintoja ja ominaisuuksia, että uusimmasta tekniikasta kiinnostuneet voisivat käyttää monta tuntia auton parissa jo ennen varsinaista ajamaan lähtemistä.

Valitettavasti vain auton hinta nostaa sen premium-tuotteeksi. Model X-malliston hinnat alkavat 110 700 eurosta. Tämän P100D-mallin lähtöhinta on 169 200 euroa. Autolla on 4 vuoden / 80 000 km:n takuu. Akulla ja voimansiirrolla on 8 vuoden takuu ilman kilometrirajoitusta.

”– Autossa ei ole perinteisiä ovenkahvoja, vaan kylki on täysin sileä.”
”– Tesla Model X saa huomiota missä tahansa sillä liikkuukin.”