Koeajossa Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Ford on tuonut Fiesta, Focus ja Mondeo -malleihin uuden ST-Line -varustelun.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Kuten jo nimestä saattaa arvata, ST-Line -mallien ulkonäkö tarjoaa suorituskykyisistä ST-malleista tuttua tyyliä. Moottoriksi voi kuitenkin valita hieman taloudellisemman vaihtoehdon, joko EcoBoost-bensiinimoottorin tai TDCi-dieselin.

Saimme koeajoon ST-Line -varustellun Focuksen 1.5 EcoBoost-moottorilla. Focus ST-Line -mallin ulkonäössä erottuvia yksityiskohtia ovat sporttisempi etupuskuri, hunajakennoetusäleikkö, diffuusori takapuskurin alla, korinvärinen takaspoileri, 17-tuumaiset kevytmetallivanteet ja ST-Line -merkit etulokasuojissa.

Matkustamon puolella urheilullista ajofiilistä tuovat urheilulliset etuistuimet, nahkaverhoiltu ohjauspyörä ja vaihdekepin nuppi, sekä ruostumattomasta teräksestä valmistetut polkimet. Ilmeen viimeistelee musta kattoverhous.

ST-Line -mallin toiminnallisia vakiovarusteita ovat muun muassa sadetunnistin, vakionopeudensäädin, audiojärjestelmä, avaimeton käynnistysjärjestelmä, lämmitettävä tuulilasi, LED-päiväajovalot ja LED-takavalot. Kohtuullisen hyvän vakiovarustelun ansiosta muita varusteita ei juuri kaipaa, mutta aina jotain tarpeellista voi lisävarustelistaltakin löytyä.

Tässä koeajetussa autossa oli lisänä vielä Bi-Xenon -ajovalot, parkkitutka takana, audiojärjestelmä 8” kosketusnäytöllä, lämmitettävä ohjauspyörä, tummennetut takalasit ja Candy Red-erikoisväri.

150-hevosvoimainen 1.5 EcoBoost-bensamoottori on mukavan tehokas voimanlähde Focukseen tarjoten autolle varsin nautinnollisen suorituskyvyn. Kiihdytys satasen vauhtiin onnistuu 8,9 sekunnissa. Se ei ehkä kuulosta kovin hätäiseltä, jos vertailukohdaksi otetaan esimerkiksi Focus ST, mutta arkiajossa tehot riittävät enemmän kuin hyvin.

Moottorin 240 Newtonin vääntö tekee ajamisesta mukavan helppoa, myös manuaalivaihteistolla. Autoon on saatavissa automaattivaihteisto, mutta manuaali sopii paremmin auton sporttiseen luonteeseen. Bensamoottoriksi 1.5 EcoBoost on kohtuullisen taloudellinen. Auton yhdistetty kulutus on 5,5 l/100km ja CO2-päästöt 127 g/km.

Tämän koeajetun 1.5 EcoBoost (150hv) -moottorin lisäksi Focuksen ST-Line -malliin on tarjolla 1.0 EcoBoost (125hv) ja 1.5 EcoBoost (182hv) -bensiinimoottorit sekä 1.5 TDCi (120hv) ja 2.0 TDCi (150hv) dieselmoottorit. Kaikki moottorivaihtoehdot ovat valittavissa joko 6-vaihteisella manuaalilla tai 6-portaisella automaattivaihteistolla.

Focus ST-Line mallien kulutuslukemat ovat 3,8–6,1 l/100km ja CO2-päästöt 99–140 g/km. Start/stop-toiminto kuuluu vakiovarustukseen sekä manuaali- että automaattivaihteiston kanssa.

Focus ST-Line -malliston hinnat alkavat 23 349 eurosta. ST-Line on noin 2000 euroa kalliimpi kuin perusvarustelu Trend. Viisiovisen hatchback-mallin lisäksi auton voi valita Wagon-farkkuna, mikä nostaa hintaa noin tuhat euroa.

Tämän, koeajetun Focus 1.5 EcoBoost ST-Linen lähtöhinta on 25 959 euroa. Lisävarusteineen koeajetun auton kokonaishinta nousi 29 000 euroon.

”– Ilmeen viimeistelee musta kattoverhous. ”
”Autoon on saatavissa automaattivaihteisto, mutta manuaali sopii paremmin auton sporttiseen luonteeseen.”