Koeajossa BMW 320d xDrive

Jos autohaaveissa on premium-luokan urheilullinen neliovinen, saattaa seuraava autosi olla BMW 3-sarjan Sedan. Edeltävä 3-sarja jäi ehkä hieman suositun isoveljensä varjoon, mutta koeajo uudella 320d xDrive Sedan -mallilla osoittaa, että kolmonen aikoo jatkossa ottaa entistä näkyvämmän paikan vitosen rinnalla.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

BMW 3-sarjalaisessa ajofiilis on aina ollut merkittävässä roolissa, ja on edelleen. Edeltävästä mallista perityt hyvät ominaisuudet, kuten matala painopiste ja 50/50 -painojakauma, ovat toimineet erinomaisena lähtökohtana. Vaikka auto oli hyvä, voi pientä parannusta aina tehdä. Esimerkiksi iskunvaimentimet on suunniteltu täysin uudelleen, jotta ne vastaavat jousen liikkeisiin paremmin.

BMW 320d x Driven raideleveys on kasvanut 43 mm edessä ja 21 mm takana, minkä ansiosta kolmonen taittuu todella kiltisti mutkiin. Osoitat vain ohjauspyörän liikkeellä, miten tiukasti haluat kääntyä, ja auto toteuttaa tehtävän uskollisesti, kunhan se on fysiikan lakien mukaan mahdollista.

Ohjaustuntuma ei ole aivan samaa tasoa kuin huikean hyvässä Z4-mallissa, mutta toisaalta kyseessä onkin nyt neliovinen sedan, eikä kaksipaikkainen roadster.

Koeajetussa BMW 320d xDrive Sedan -mallissa oli M Sport -varustelu, joka sisältää näyttävän aerodynamiikkapaketin lisäksi M Sport -jarrut ja -alustan. Jos haluaa päivittää ajo-ominaisuudet huippuunsa, on autoon saatavissa lisävarusteena Adaptiivinen M Sport -alusta sekä ensimmäistä kertaa sähkösäätöinen M Sport -tasauspyörästön lukko.

Hienosti toimiva alusta tarjoaa erinomaisia ajonautintoja, ja fiilis vain paranee, kun myös moottorissa on sopivasti voimaa.

3-sarjan moottorimalliston muodostavat bensa- ja dieselvaihtoehdot sekä ladattava hybridi. Kaikki Suomeen tuotavat mallit on varustettu automaattivaihteistolla. Valittavissa on myös xDrive-neliveto.

Koeajetussa BMW 320d -mallissa on 2.0-litrainen, nelisylinterinen dieselmoottori, joka tarjoaa tehoa 140 kW (190 hv) ja vääntöä 400 Nm.

Tarvittaessa nelivetoinen 320d kiihtyy satasen vauhtiin alle seitsemässä sekunnissa. Arkiajossa merkitsevämpi tekijä on moottorin runsas vääntö, jonka ansiosta auto jaksaa liikkua kevyellä kaasulla.

Diesel on myös mukavan taloudellinen. Auton yhdistetty kulutus (WLTP) on 5,5 l/100km ja CO2-päästöt 143 g/km. 320d olisi takavetoisena vielä taloudellisempi, mutta Suomen vaihtelevassa ilmastossa nelivedosta on etua.

Uusi BMW 3-sarja on 76 mm pidempi, 16 mm leveämpi ja 1 mm korkeampi kuin edeltäjänsä. Akseliväli on kasvanut 41 mm. Takapenkki riittää hyvin lapsimatkustajille ja aikuisillekin lyhyemmille matkoille. Pidemmällä reissulla voi takapenkin polvitila alkaa tuntua aikuiselta ahtaalta.

Toisaalta tavaratilaa löytyy 460 litraa, joten esteitä perhematkailulle ei tilojen puolesta ole.

Jos kuitenkin kaipaa lisää konttitilaa, löytyy mallistosta myös Touring-farkku.

BMW 3-sarjan hinnat alkavat 38 986 eurosta. Perusmallissa on Business-varustelu, joka sisältää mm. kolmialueilmastoinnin, nahkaisen ohjauspyörän ja parkkitutkat eteen sekä taakse. Lisäksi valittavissa on Sport, Luxury tai M Sport -varustelu. Koeajetun BMW 320d xDrive M Sport -mallin lähtöhinta on 52 460 euroa.

M Sport -varusteluun sisältyvät jo mainittujen M Sport -varusteiden lisäksi 18” kevytmetallivanteet sekä urheilulliset etuistuimet alcantara-verhoilulla.

”– Osoitat vain ohjauspyörän liikkeellä, miten tiukasti haluat kääntyä, ja auto toteuttaa tehtävän uskollisesti, kunhan se on fysiikan lakien mukaan mahdollista.”
”– Suomen vaihtelevassa ilmastossa nelivedosta on etua.”