Koeajossa Volvo V90 Cross Country D5 AWD Pro

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Jos XC90 on turhan massiivinen, mutta kuitenkin kaipaisi vähän lisää maavaraa, on V90 Cross Country silloin täydellinen vaihtoehto.V90-malliin verrattuna Cross Country on 65 milliä korkeampi. Korkeuden lisäksi auton erottaa ulkoisesti sivuhelman, puskureiden ja pyöränkaarien mustista muoviosista.

Näiden ansiosta autolla uskaltaa ajaa myös hiekkatietä pitkin ilman, että tarvitsee pelätä sivuhelmojen hiukkapesua. Kaikki Cross Country -mallit on varustettu AWD-nelivedolla ja 8-portaisella automaattivaihteistolla. Myös mäkilähtöavustin ja alamäkihidastin kuuluvat vakiovarusteluun.

Vakioteräsjousien lisäksi autoon on saatavissa taka-akselille erillisilmajousitus ja Four-C -säädettävä iskunvaimennus. Ilmajousitus tarjoaa todella pehmeät kyydit, mutta auton jousitus on silti sporttisen jämäkkä myös mutkatiellä.

Lisävarusteena saatavalla ajotilavalitsimella voi valita Eco, Comfort, Dynamic tai Off Road -tilan. Ajotilavalinta vaikuttaa muun muassa ohjaustuntumaan, kaasupoljinvasteeseen sekä Four C -alustan yhteydessä myös iskunvaimennukseen.

Auton korkeampi maavara helpottaa paitsi huonokuntoisilla teillä liikkumista, myös autoon istumista. Autoon on helpompi kulkea, kun istuin on hieman korkeammalla. Autossa myös viihtyy pitkään, sillä Volvon penkki on ergonomialtaan yksi markkionoiden parhaista.

Sisätiloiltaan ja varustelultaan Cross Country vastaa pitkälti V90-mallia. Matkustamo on tilava ja myös tavaratilaa löytyy runsaasti. Kontti vetää normaaliasennossa 560 litraa, ja takapenkin selkänojat kaatamalla saa lisää tilaa. Takaluukku aukeaa tietysti sähköisesti.

V90-mallista poiketen varustelutasot ovat nimeltään Plus ja Pro. Jo perusvarustelu (Plus) on todella kattava. Autossa on vakiona muun muassa avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä, 8” digitaalinen mittaristo, Sensus -järjestelmä 9” kosketusnäytöllä ja kattava turvavarustelu, kuten City Safety automaattisella hätäjarrutuksella, kaistavahti ja tieltäsuistumissuoja.

Päiväajovalot , ajovalot sekä kaukovalot ovat kaikki toteutettu LED-tekniikalla. Valoautomatiikka huolehtii sekä ajovalojen että kaukovalojen kytkemisestä, ja sateen sattuessa sadetunnistin ohjaa pyyhinten toimintaa. Liikennemerkkitunnistin, aktiivinen vakionopeudensäädin jonoavustimella ja puoliautomaattinen ohjausapu puolestaan helpottavat kuljettajan tehtäviä ruuhka-ajossa.

Kattavampi Pro-varustelu nostaa hintaa noin 5000 eurolla ja sisältää lisäksi muun muassa nahkaverhoilun, sähkösäätöisen kuljettajanistuimen, 12,3” digitaalisen mittariston, ajotilavalinnan, pysäköintitutkat eteen ja taakse, LED-etusumuvalot ja kulmavalot sekä 19” kevytmetallivanteet.

Cross Countryn moottorivaihtoehdot ovat T5 (254 hv) ja T6 (320 hv) -bensakoneet sekä D4 (190 hv) ja D5 (235 hv) -dieselit. Vaikka koeajettu D5 on tehokas, on se silti kohtuullisen taloudellinen varsinkin matka-ajossa. D5-mallin yhdistetty kulutus on 5,3 l/100km ja CO2-päästöt 139 g/km.

Malliston hinnat alkavat 60 524 eurosta. Tämän D5 AWD Pro-mallin lähtöhinta on 70 414 euroa. Koeajetussa autossa oli lisävarusteena muun muassa ilmajousitus, lasikattoluukku, pysäköintiavustin, TV-viritin, tummennetut takalasit ja erikoismetalliväri. Tämän lähes täydellisesti varustetun auton kokonaishinta nousi 84 564 euroon.