Koeajossa Ford Kuga 1.5 TDCi Titanium

Kugan tekniset innovaatiot eivät rajoitu vain moottoriin.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Uuden sukupolven Ford Kuga on saatavissa aivan uudella moottorivaihtoehdolla. Uusi 1.5 TDCi-diesel on mukavan taloudellinen, mutta silti kohtuullisen suorituskykyinen. Tämä malliston uusi ”pikkudiesel” onkin varsin houkutteleva moottorivaihtoehto uuden Kugan keulalle.

Moottorin huippuvääntö on 270 Newtonia, joka on käytössä kierrosalueella 1500-2000 rpm. Hyvän alaväännön ansiosta auto tuntuu suorituskykyiseltä, vaikka moottorin huipputeho onkin vain 120 hevosvoimaa. Moottorin pariksi saa joko manuaali- tai automaattivaihteiston. Automaatti sopisi ehkä auton luonteeseen paremmin, mutta manuaalin kanssa on enemmän ajamisen fiilistä.

Ainoa hieman häiritsevä asia on pitkäliikkeinen kytkinpoljin. Siihen tottuu nopeasti, mutta paljon kaupungissa ajava voi arvostaa enemmän automaattivaihteiston mukavuutta. Ajomukavuuden lisäksi kuljettaja nauttii moottorin taloudellisuudesta. Manuaalivaihteistolla auton yhdistetty kulutus on 4,4 l/100km ja CO2-päästöt 115 g/km.

Vaikka 1.5 TDCi on varsin ihanteellinen moottori uuteen Kugaan, löytyy mallistosta myös muita hyviä vaihtoehtoja. 1.5-litrainen EcoBoost-bensiinimoottori on saatavissa 150 tai 182 -hevosvoimaisena versiona. 2.0 TDCi tarjoaa puolestaan vaihtoehdon tehokkaampaa dieseliä kaipaavalle.

Tehokkaimpien moottorivaihtoehtojen yhteydessä on neliveto. Kaikissa malleissa taloudellisuutta parantavat automaattinen start/stop-toiminto sekä älykäs latausjärjestelmä, joka hyödyntää muun muassa moottorijarrutusta akun lataamiseen.

Kugan tekniset innovaatiot eivät rajoitu vain moottoriin. Koeajetussa Kugassa oli Titanium-varustelu, johon kuuluvat vakiona muun muassa LED-päiväajovalot, avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä sekä MyKey-järjestelmä ja SYNC 3-viihdetietojärjestelmä.

MyKey-järjestelmä on periaattessa ohjelmoitava vara-avain, jonka avulla auton omistaja (=vanhempi) voi rajoittaa auton toimintoja lainatessaan sitä muille kuljettajille (=nuorisolle). Omistaja voi esimerkiksi rajoittaa huippunopeutta, rajoittaa audiojärjestelmän maksimiäänenvoimakkuutta ja estää turvallisuusjärjestelmien poiskytkemisen.

SYNC 3 on uusin painos Fordin ääniohjausjärjestelmästä, joka mahdollistaa muun muassa audiojärjestelmän, ilmastoinnin, navigoinnin ja puhelimen käytön äänikomentojen avulla. Englanninkielisiä komentoja totteleva järjestelmä on kohtuullisen selkeä, ja mukavaa juttuseuraa pitkillä ajomatkoilla.

Kaupunkiajossa se saattaa kuitenkin välillä olla jopa häiritsevä tekijä, jos järjestelmä ei aina ymmärrä komentoja, vaan säätää esimerkiksi radion AM-kanavalle. Itsellä kehkeytyi pieni väittely järjestelmän kanssa, jonka jälkeen päätin loppumatkan tehdä säädöt perinteisesti painikkeiden avulla.

SYNC 3 sisältää 8-tuumaisen, isoilla kuvakkeilla varustetun kosketusnäytön, joka toimii älypuhelimen tapaan. SYNC-järjestelmän toimintaa voi täydentää lisävarusteena saatavalla navigoinnilla.

Muita kiinnostavia lisävarusteita ovat sähkötoiminen handsfree-takaluukku, peruutuskamera, pysäköintiavustin, lämmitettävä ohjauspyörä ja mukautuvat bi-Xenon-ajovalot. Mukautuvat ajovalot lisäävät turvallisuutta paitsi valaisemalla tehokkaasti, hoitamalla itsenäisesti myös valojen säätämisen, joilloin kuljettaja voi keskittyä ajamiseen.

Järjestelmä tarkkailee ajo-olosuhteita ja säätää ajovaloja muun muassa ajoneuvon nopeuden, ohjauskulman ja muun liikenteen perusteella, jotta saadaan aikaiseksi paras mahdollinen näkyvyys häiritsemättä muita liikkujia.

Runsas varustelu yleensä nostaa auton hintaa selvästi. Kugan kohdalla mukava yksityiskohta on se, että katumaasturin ei tarvitse maksaa omaisuuksia, edes hyvinvarusteltuna. Kuga-malliston hinnat alkavat 30 325 eurosta. Tämän Titanium-dieselin lähtöhinta on 33 000 euroa ja näillä lisävarusteilla 36 600 euroa.

”– Mukautuvat ajovalot lisäävät turvallisuutta paitsi valaisemalla tehokkaasti, hoitamalla itsenäisesti myös valojen säätämisen.”