Koeajossa Skoda Octavia 1.4 TSI DSG Style

Skodan suosikkimalli Octavia on uudistunut kevyesti.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Moni asia on Skoda Octaviassa säilynyt ennallaan, mutta tuttujen hyvien ominaisuuksien lisäksi autosta löytyy myös paljon uutta. Uudistuneen Octavian tunnistaa parhaiten keulan uusista kaksoisajovaloista. Myös perä on saanut uutta muotoa, mutta tutut yksityiskohdat ovat tallella. Skodan suosikkimallin tunnistaa edelleen helposti.

Matkustamon puolella merkittävin uudistus on kojelaudan lasikosketusnäyttö. Kapasitiivisen lasikosketusnäytön avulla ohjataan auton info- ja audiojärjestelmää. Järjestelmä on toiminnaltaan samanlainen kuin ennenkin, eli mitään uutta ei tarvitse opiskella.

Toteutus on nyt vain paljon näyttävämpi, kun sekä ohjauspainikkeet että näyttö ovat yhtenäistä lasipintaa. Lasikosketusnäyttö on vakiona kaikissa malleissa. Näytön koko (6,5-9”) vaihtelee valitun audio- tai navigointijärjestelmän mukaan. Huipputason navigointijärjestelmä (Columbus) sisältää 9,2-tuumaisen näytön, langattoman WLAN Hotspot -lähiverkon ja lisävarusteena 4G (LTE) SIM-korttimoduulin, jolla saadaan aikaan nopea internet-yhteys.

Octavian varustelutasot ovat Active, Ambition ja Style. Näistä ehkä kiinnostavin on koeajettu Style-malli, jonka varusteluun kuuluvat muun muassa ajotilanteen mukaan säätyvät LED-ajovalot, avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä, Bolero-audiojärjestelmä 8” näytöllä, automaattinen kaksialueinen ilmastointi, pysäköintitutkat, peruutuskamera ja lämmitettävä nahkainen ohjauspyörä. Ajamisen turvallisuutta lisäävät automaattinen hätäjarrujärjestelmä Front Assist, kuolleenkulman varoitin ja risteävästä liikenteestä peruutettaessa varoittava Rear Traffic Alert.

Autoon on saatavissa myös muun muassa perävaunun kanssa peruuttamista helpottava Trailer Assistant-järjestelmä. Jos haluaa Octaviaan vielä kattavamman varustelun, on vaihtoehtoina ylellinen Laurin & Klement (L&K) tai sporttinen RS -malli. Farkkumalli on saatavissa myös korotetulla maavaralla varustettuna Scout-mallina.

Mitoiltaan auto on säilynyt ennallaan. Viisiovisessa on tavaratilaa 590 litraa ja Combi-farkussa 610 litraa. Takaistuimen selkänojat kaatamalla Combin tavaratilan saa kasvatettua jopa 1740 litraan. Sähkötoiminen takaluukku on saatavissa lisävarusteena Combi-malliin.

Monipuolinen moottorivalikoima on tuttu edeltävästä mallista. Mallistosta löytyvät 1.0-2.0 -litraiset bensiinimoottorit (116-245hv), 1.6-2.0 dieselit (116-184hv) sekä bio/maakaasumalli (110hv). Manuaalivaihteiston lisäksi valittavissa on DSG-automaattivaihteisto. Nelivedon saa 1.8 TSI ja 2.0 TDI -moottoreiden pariksi.

Mallien kulutuslukemat ovat 3,9-6,8 l/100km ja CO2-päästöt 103-158 g/km. Maakaasumallilla päästään jopa alle 100 g/km päästöihin.

Skoda Octavia -malliston hinnat alkavat 21 885 eurosta. Combi-farkku on vajaa tuhat euroa kalliimpi. Koeajetun 1.4 TSI DSG Style Combi -mallin lähtöhinta on 30 507 euroa.

”– Maakaasumallilla päästään jopa alle 100 g/km päästöihin.”