Koeajossa Ford Focus ST 2.0 TDCi Wagon

Focus ST on saatavissa 5-ovisena hatchback tai Wagon -farkkumallina. Molempiin korimalleihin voi valita joko bensa- tai dieselmoottorin. Dieselin pariksi myös PowerShift-automaattivaihteiston.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Bensamoottorinen Ford Focus ST on ehdottomasti yksi omista suosikeistani perhesporttien luokassa. Auton 2.0-litraisen EcoBoost-moottorin tuottamat 250 hevosvoimaa tarjoavat todella hyvän suorituskyvyn. Kun siihen vielä lisää nautinnolliset ajo-ominaisuudet ja herkullisen hyvän ulkonäön, on paketti aikalailla täydellinen.

Mutta mutta, valitettavasti autoilu on kun paljon muutakin kuin pelkistä mutkateistä nauttimista. Suurin osa kun on sitä tylsää päivittäistä arkiajoa.

2.0 EcoBoost on tehokkaaksi bensamoottoriksi onneksi kohtuullisen taloudellinen. Auton yhdistetty kulutus on 6,8 l/100km.

Valitettavasti vain tehoista nauttiessa polttoaineenkulutus helposti kasvaa vähän isommaksi. Ja varsinkin jos autolla tulee ajettua myös matka-ajoa, saattaisi kaivata taloudellisempaa vaihtoehtoa. Onneksi sellainen myös löytyy, nimittäin ST-mallin saa myös dieselversiona.

Focus ST dieselmallissa moottorina on 2.0 TDCi, joka tuottaa tehoa 185 hv ja vääntöä 400 Nm. Diesel ei ihan pärjää huippusuorituskyvyssä ruudikkaalle bensakoneelle, mutta mahtava vääntö tekee ajamisesta nautinnollista. Ja tosin kuin bensamoottorin kohdalla, dieselin pariksi voi valita manuaalin lisäksi myös 6-portaisen PowerShift-automaattivaihteiston.

Manuaali ehkä lisäisi ajamisen fiilistä, mutta koska dieselmoottori on luonteeltaan alakierroksilla puurtava voimanpesä, sopii automaatti tehtävään yllättävän hyvin. Ja pääseehän myös automaattia halutessaan käskyttämään joko vaihdekepistä tai ohjauspyörän vaihdevivuista.

Automaattivaihteiston puolesta puhuu myös suorituskyky. Automaattilla auto on jopa nopeampi kuin manuaalin kanssa. Kiihdytys satasen vauhtiin onnistuu farkkumallilla 7,8 sekunnissa. 5-ovinen hatchback olisi vielä sekunnin kymmenyksen nopeampi.

Auton urheilullinen ulkonäkö saa siis vastinetta suorituskykvyn muodossa. Mutta sitten se syy, miksi tähän dieselmalliin päädyttiin, eli auton kulutus. Automaattivaihteistolla Focus ST TDCi Wagon-mallin yhdistetty kulutus on 4,6 l/100km ja CO2-päästöt 119 g/km. Manuaalivaihteistolla on mahdollista selvitä vielä pienemmällä kulutuksella (4,2 l/100km / 110 g/km), kunhan jaksaa olla tarpeeksi tarkkana vaihteiden kanssa.

Valitsi sitten kumman tahansa moottorin, näyttää Focus ST aina yhtä hyvältä. Auton varusteluun kuuluvat urheilullinen korisarja, takadiffuusori, takapuskurin keskelle sijoitettu kaksoispakoputki, 18” kevytmetallivanteet ja urheilullinen jousitus.

Tässä koeajetussa autossa oli lisävarusteena mustat kevytmetallivanteet, punaiset jarrusatulat, tummennetut takalasit ja katon kontrastimaalaus.

Matkustamon puolella urheilullista fiilistä tuovat nahkaverhoiltu ST-ohjauspyörä, loistavat Recaron puolinahkapenkit ja ST-kynnyslistat. Autossa audiojärjestelmä 8” värikosketusnäytöllä, johon käynnistettäessä ilmestyy Ford-Performance -teksti.

Focus ST on saatavissa 5-ovisena hatchback tai Wagon -farkkumallina. Molempiin korimalleihin voi valita joko bensa- tai dieselmoottorin. Dieselin pariksi myös PowerShift-automaattivaihteiston.

Pienempien päästöjen ansiosta dieselmalli on huimat 6000 euroa edullisempi. Ford ST-malliston hinnat alkavat 31 175 eurosta. Tämän 2.0 TDCi Powershift Wagon mallin lähtöhinta on 34 452 euroa. Lisävarusteineen, sisältäen muun muassa navigoinnin, Bi-Xenon -ajovalot ja peruutuskameran, auton kokonaishinnaksi muodostui 37 590 euroa.

”– Diesel ei ihan pärjää huippusuorituskyvyssä ruudikkaalle bensakoneelle, mutta mahtava vääntö tekee ajamisesta nautinnollista. ”