Mercedes-Benz C 200 A Premium Business:

C-sarja on Mercedes-Benzin tärkein myyntimalli, joten tehdas on todella panostanut auton uudistamiseen. Ja sen myös huomaa. Entisenlaista on luonnollisesti ylellinen tunnelma.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Jo pelkän ulkonäön perusteella muutos edeltävään malliin on melkoinen. Auton keula näyttää massiiviselta, konepelti on pitkä ja kattolinja coupemaisen pyöreä. Matkustamo on auton takaosassa, joten kuljettaja istuu lähes keskellä autoa pituussuunnassa tarkasteltuna. Uuteen C-sarjaan on valittavissa kaksi eri keulailmetta; vakiomallissa ja Avantgarde-varustelun kanssa keulalla on iso tähtilogo. Tämän Exclusive-mallin tunnistaa perinteisestä etusäleiköstä ja konepellin Mercedes-tähdestä.

Myös sisätilojen muotoilussa on selvä ero edeltäjään. Aikaisemman, kulmikkaan kojelaudan sijaan muodot ovat nyt pyöreämmät. Kojelaudalla istuu monitoiminäyttö, jonka toimintoja voi käyttää myös keskikonsolista löytyvällä, uudella touchpadilla. Kojelaudan materiaaleina käytetään aitoa puuta, metallia ja nahkaa.

Uutuus on 95 mm pidempi ja 40 mm leveämpi kuin edeltävä malli. Akseliväli on kasvanut 80 mm, minkä ansiosta matkustamoon on saatu lisää tilaa. Erityisesti takapenkkiläiset nauttivat kasvaneista mitoista. Takakontti on tilavuudeltaan 480 litraa. Tavaratila on syvä, mutta kohtuullisen matala. Isompaa konttia tarvitsevat joutuvat odottamaan vielä farmarimallin saapumista.

C-SARJAN UUSI ALUSTARAKENNE tarjoaa todella nautinnollisen ajomukavuuden. Vakiona olevien teräsjousien lisäksi valittavissa on myös vielä pehmeämpi ilmajousitus. Sporttisempaa ratkaisua kaipaaville on tarjolla 15 milliä madallettu Direct Control -urheilualusta. Auto on ajossa hyvin hiljainen, mikä vain korostaa ylellistä tunnelmaa.

Alkuvaiheessa C-sarjaan on tarjolla yksi diesel (C 220 BlueTec) ja kolme bensamoottoria (C 180, C 200 ja C 250). Taloudellisinta menoa tarjoaa C 220 BlueTec. Sen yhdistetty kulutus on 4,0 l/100km ja CO2-päästöt 103 g/km. Pieni polttoaineenkulutus ei tosin ole enää dieselmoottoreiden yksinoikeus, vaan myös bensamoottorit tarjoavat mukavan taloudellista matkantekoa.

Auton entistä pienempi ilmanvastuskerroin parantaa taloudellisuutta matka-ajossa, kun taas 100 kilolla pudonnut paino ja kaikissa malleissa vakiona oleva start/stop-järjestelmä merkitsevät pienempää kulutusta kaupunkiajossa.

Koeajettu C 200 on varustettu 2.0-litraisella, ahdetulla bensamoottorilla, joka tarjoaa 184 hevosvoimaa. Vaihteistoksi voi valita joko 6-vaihteisen manuaalin tai 7-nopeuksisen automaatin.

Auton kulutus- ja päästölukemat riippuvat hieman varustelusta ja rengasvalinnoista, mutta ovat samat molemmilla vaihteistoilla.

Pienimmillään C 200-mallin yhdistetty kulutus on 5,3 l/100km ja CO2-päästöt 123 g/km. Taajamapainotteisella koeajolla automaattivaihteinen C 200 kulutti keskimäärin 8,0 l/100km.

uuden c-sarjan hinnat alkavat 33 250 eurosta. Premium-varustelu nostaa hintaa noin 2000 eurolla, varustelu sisältää automaattivaihteiston, led-ajovalot ja peruutuskameran. Premium Business-varustelu nostaa hintaa vielä toiset 2000 euroa.

Exclusive-varustelu on saatavissa Premium Business malleihin noin 640 euron lisähintaan. Tämä koeajettu C 200 Premium Business on lähtöhinnaltaan 38 600 euroa. Runsas lisävarustelu nosti auton kokonaishinnan melkein 60 000 euroon.

suomessa c- ja e-sarja ovat kamppailleet suosituimman Mercedes-mallin tittelistä. Viime vuonna E-sarja vei voiton ja myös uusiutunut A-sarja kiilasi C:n edelle rekisteröintitilastoissa. Uusi C-sarja nousee ominaisuuksiltaan ja mitoiltaan niin lähelle isoveljeään, että se tulee varmasti houkuttelemaan myös monia, nykyisin E-sarjalla ajavia kuljettajia.

”Auto on ajossa hyvin hiljainen, mikä vain korostaa ylellistä tunnelmaa.”