Koeajossa Skoda Kodiaq

Skoda Kodiaq on 4,7-metrinen eli ihan täysikokoinen katumaasturi. Tämä näkyy ja tuntuu myös sisätiloissa.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Katumaasturimarkkinoilla alkaa olla jo aika tiivis tunnelma, kun kiinnostavia malleja löytyy lähes jokaiselta autovalmistajilta. Skoda ei anna kilpailutilanteen häiritä, vaan on päättänyt lähteä valtaamaan jalansijaa isojen katumaastureiden luokassa, ja tekeekin varsin vaikuttavan avauksen uudella Kodiaq-mallillaan.

Kun valmistaja tuo auton aivan uuteen autoluokkaan, voi muotoilu olla hieman haastavaa. Miten yhdistää automerkille tyypilliset yksityiskohdat aivan uuteen korimalliin. Skoda on onnistunut tässä tehtävässä jopa yllättävän hyvin. Skodan nykyinen keulailme istuu hyvin myös maasturiin, joten keulaan on saatu selvää sukunäköä.

Skoda Kodiaq on 4,7-metrinen eli ihan täysikokoinen katumaasturi. Tämä näkyy ja tuntuu myös sisätiloissa. Matkustajilla on reilusti tilaa niin etu- kuin takapenkillä. Jos autoon on valinnut vielä ison panoraama-lasikaton, on matkustamossa todella avara tunnelma.

Tavaratilaa löytyy huimat 720 litraa, ja takapenkin selkänojat kaatamalla saa tavaratilaa jopa kaksi kuutiota. Kodiaq on saatavissa myös 7-paikkaisena versiona, jos kyytiin pitää saada isompi joukko.

Sisätiloiltaan Kodiaq muistuttaa Skodan henkilöautomalleja, joten autoon on helppo kotiutua. Autossa on vakiona audiojärjestelmä 6,5” värillisellä kosketusnäytöllä, automaattinen kaksialueilmastointi, sadetunnistin, vakionopeudensäädin sekä pysäköintitutka taakse.

Avaimeton käynnistys kuuluu perusvarusteluun (Active). Muiden varustelutasojen (Ambition, Style, Exclusive) yhteydessä on myös avaimeton lukitusjärjestelmä.

Skoda Kodiaq on saatavissa etu- tai nelivetoisena. Moottorimalliston muodostavat 1.4 TSI (125-150 hv) ja 2.0 TSI (180 hv) -bensakoneet sekä 2.0 TDI (150-190hv) diesel. Pienintä bensakonetta (1.4 TSI 125hv) lukuunottamatta kaikki moottorivaihtoehdot ovat saatavissa joko vakiona tai valinnaisena nelivedolla ja DSG-automaattivaihteistolla varustettuna. Isossa katumaasturissa diesel on yleensä se järkevämpi vaihtoehto.

Taloudellisin moottorivaihtoehto on 2.0 TDI DSG-vaihteistolla etuvetoisena. Sen yhdistetty kulutus on 5,0 l/100km ja CO2-päästöt 131 g/km. 1.4 TSI on sen verran taloudellinen bensamoottori, että sitä voi pitää potentiaalisena vaihtoehtona, jos kilometrejä ei tule vuodessa kovin runsaasti. Etuvetoisena 1.4 TSI DSG:n kulutus on 6,3 l/100km ja CO2-päästöt 143 g/km. 1.4 TSI + neliveto + DSG -yhdistelmä on jo aika janoinen; sen yhdistetty kulutus on 7,1 l/100km. Kaikkien moottorivaihtoehtojen yhteydessä on Stop-Start-järjestelmä, jarrutusenergian talteenotto ja tehokas lämmönhallintajärjestelmä.

Taloudellisuuden lisäksi myös turvallisuus on korkealla tasolla. Kaikissa malleissa on vakiona mm. ajovakaudenhallinta, mäkilähtöavustin, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä jalankulkijatunnistuksella, seitsemän turvatyynyä ja kuljettajan vireystason tarkkailu. Kodiaqiin on saatavissa myös uusia ajoavustimia, kuten pysäköintiavustin, 360-kamerajärjestelmä ja perävaunuavustin helpottamaan vaunun kanssa peruuttamista.

Iso auto runsaalla varustuksella kuulostaa aina hyvältä. Sitten vielä se mielenkiintoisin yksityiskohta eli hinta.

Kodiaq-malliston hinnat alkavat 30 027 eurosta, mikä kuulostaa varsin kohtuulliselta, jopa edulliselta hinnalta isolle maasturille. Nelivetojen hinnat alkavat 35 859 eurosta. Jos mukaan haluaa vielä DSG-vaihteiston, nousee lähtöhinta 41 976 euroon.

”– Isossa katumaasturissa diesel on yleensä se järkevämpi vaihtoehto.”
”– Kaikkien moottorivaihtoehtojen yhteydessä on Stop-Start-järjestelmä, jarrutusenergian talteenotto ja tehokas lämmönhallintajärjestelmä.”