Uuden Suzuki Jimnyn ulkoiset yksityiskohdat ovat kuin katsauksia menneisyyteen. Tämä pikkuinen maasturi esiteltiin alun perin vuonna 1970.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Onneksi aivan kaikki autot eivät ole tehty samalla muotilla. Yksi automassasta mukavasti poikkeava ilmestys on Suzuki Jimny. Tämä pikkuinen maasturi esiteltiin alun perin vuonna 1970. Nyt on alkanut vasta neljäs mallisukupolvi, joten valmistusjaksot ovat olleet pitkiä.

Vaikka ulkonäkö on muuttunut, on Jimny pysynyt perinteilleen uskollisena. Se on edelleen aito ja täysverinen maasturi.

Jimny on mitoiltaan todella kompakti. Auto on 3,5 metriä pitkä, leveyttä löytyy hieman yli 1,6 metriä, ja korkeus on kasvanut 1,725 metriin.

Uutuus on leveämpi ja korkeampi, mutta aavistuksen lyhyempi (-30 mm) kuin edeltävä malli. Auton ulkoiset yksityiskohdat ovat kuin katsauksia menneisyyteen. Etusäleikössä on edeltäjästä tuttua muotoa. Keulan pyöreät ajovalot muistuttavat auton alkuperäistä ilmettä. Idea takapuskuriin upotetuista takavaloista on lainattu toisen sukupolven Jimnystä.

Kulmikkaan ulkokuoren sisältä löytyy kohtuullisen kokoinen matkustamo, ainakin kahdelle etupenkkiläiselle. Takapenkkikin löytyy, mutta käytännössä Jimny toimii paremmin kaksipaikkaisena. Auton on kolmiovinen, joten takapenkille siirtyminen vaatii hieman ketteryyttä, ellei kulje ison takaoven kautta.

Aivan kaikkeen ei 3,5-metrisessä autossa ole tilaa, joten tavaratilasta on tingitty. Takapenkin ollessa käytössä, löytyy tavaroille tilaa vaatimattomat 85 litraa. Takapenkin selkänojat kaatamalla tavaratilaa on jo lähes 400 litraa. Kahdestaan matkustaessa kontti riittää hyvin, ja lastaamista helpottaa iso takaovi.

Tien päällä huomaa ajavansa maasturilla. Matkustamo on hieman äänekäs, jousitus kovahko ja ohjaus vaatii jatkuvasti pientä korjausliikettä.

Äkkiseltään saattaa kuulostaa siltä, että Jimny olisi huono ajettava.

Jimny ei ehkä pärjää mukavuudessa katumaastureille, mutta on monin kerroin hauskempi ja persoonallisempi. En muista kovin montaa autoa, joita ajaessa olisi hymyilyttänyt yhtä paljon kuin pikkuisen Jimnyn ratissa.

Vaikka ohjaus ei ole tarkin mahdollinen, on Jimny ketterän kokoinen kaupungissa. Auto on helppo laittaa parkkiin. Kulmikkaan ulkomuodon sekä suurten lasipintojen ansiosta näkyvyys on erinomainen. Jimny sopii kaupunkiin, mutta on oikeasti suunniteltu paljon hankalampiin paikkoihin.

Autossa on hyvän vääntöjäykkyyden takaava tikapuurunko, jäykät akselit edessä ja takana, 210 mm maavara, erinomaiset lähestymis-, ylitys- ja jättökulmat sekä alennusvaihteisto.

Nelivetojärjestelmä mahdollistaa ajamisen kesäkeleissä pelkällä takavedolla. Neliveto voidaan kytkeä käyttöön tarvittaessa myös ajon aikana. Haastavaan maasto-ajoon löytyy lisäksi alennusvaihteistolla toteutettu hidas neliveto. Ristiriipuntatilanteissa apuun tulee luistonrajoitin, joka ilmassa olevia pyöriä jarruttamalla auttaa pitäviä pyöriä viemään autoa eteenpäin.

Jimnyn voimanlähde vapaastihengittävä, 1.5-litrainen bensiinimoottori, joka tuottaa tehoa 75 kW (102 hv) ja vääntöä 130 Nm. Moottorin jatkoksi on valittavissa joko 4-portainen automaatti tai 5-vaihteinen manuaali.

Koeajettu manuaalivaihteisto toimii hyvin moottorin parina, mutta maantiellä ja varsinkin moottoritiellä kaipaisi jo kuudetta vaihdetta.

Suzuki Jimnyn hinnat alkavat 24 990 eurosta. Kattavampi GLX-varustelu nostaa hintaa 3000 euroa ja sisältää mm. LED-ajovalot, automaattisen ilmastoinnin, audiojärjestelmän 7” kosketusnäytöllä, navigoinnin ja kevytmetallivanteet.

Kaikissa malleissa on vakiona törmäyksenestoavustin, kaistavahti, kuljettajan vireystilan valvonta ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä.

”– En muista kovin montaa autoa, joita ajaessa olisi hymyilyttänyt yhtä paljon kuin pikkuisen Jimnyn ratissa.”