Koeajossa Subaru Forester e-Boxer

Subaru Forester on siirtynyt viidenteen mallisukupolveen ja saanut samalla uuden, sähköistetyn voimalinjan.

Uusi Forester e-Boxer on kevythybridi, joka on säilyttänyt kaikki Subarun tutut ominaisuudet: jatkuvan nelivedon, maasto-ominaisuudet ja hyvän vetokyvyn.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Subaru Forester e-Boxerin voimalinja muodostuu 2.0-litraisesta bensiinimoottorista, sähkömoottorista ja Lineatronic-automaattivaihteistosta. 2.0-litrainen, suoraruiskutuksella varustettu bokserimoottori tuottaa tehoa 150 hv ja vääntöä 194 Nm. Vaihteiston yhteyteen sijoitettu kompakti sähkömoottori tuottaa 17 hv ja 65 Nm.

Hybridijärjestelmän yhteenlaskettu huipputeho on 167 hevosvoimaa ja vääntö 259 Nm. Pelkän sähkömoottorin voimalla ei ole tarkoitus ajaa, vaan se avustaa ajotilanteissa, joissa energian tarve on suurin.

Sähkömoottorin tarjoaman lisäväännön huomaa kiihdytyksissä pienenä lisäpotkuna, vaikka bensiinimoottori tekeekin suurimman osan työstä. Auton yhdistetty kulutus on 8,1 l/100km ja CO2-päästöt 185 g/km.

Sähköistyksestä huolimatta Forester ei ole tinkinyt maastokyvystään. Uutuudessa auton etu- ja takaylityksiä on pienennetty, minkä ansiosta lähestymis- (20,2 astetta) ja jättökulma (25,8 astetta) ovat entistä isommat.

Maavaraa löytyy 220 milliä.

Vakiovarusteluun kuuluvat Lineatronic-automaattivaihteisto, jatkuvatoiminen, symmetrinen neliveto ja maasto-ajoa helpottava X-Mode -järjestelmä. X-Mode -järjestelmästä löytyy kaksi toimintatilaa: Snow-Dirt sopii hiekalle ja lumelle, Deep Snow-Mud liukkaille pinnalle, syvään lumeen ja mutaan.

Ominaisuuksiensa puolesta Subaru Forester tuntuu autolta, joka suorastaan kaipaa maastoon, mutta se sopii erinomaisesti myös kaupunkiin. Kuljettajan paikalla ison auton tuntua, mutta auton mitat tulevat nopeasti tutuksi.

Isojen lasipintojen ansiosta näkyvyys ratin takaa on erinomainen. Peruuttaessa apua tarjoaa peruutuskamera.

Uutuus on 15 mm edeltäjäänsä pidempi ja 20 mm leveämpi. Kasvaneet mitat on hyödynnetty matkustamossa. Takapenkillä tilaa riittää myös aikuisen polville. Vaikka sähkömoottorin akku sijaitsee takana, ei tavaratilasta ole tingitty. Takakontin koko on 509 litraa.

Parhaimmillaan kontin koko on 1779 litraa, jos takapenkin selkänojat taittaa alas. Tavaratila on 134 mm leveämpi ja 290 mm pidempi kuin aikaisemmin.

Takaluukku avautuu sähköisesti parhaiten varustelluissa Ridge ja Summit -malleissa.

Subaru Forester e-Boxerin lähtöhinta on 44 393 euroa. Lähes kaikki ajamiseen ja turvallisuuteen vaikuttavat ominaisuudet kuuluvat vakiovarusteluun. Esimerkiksi peruutuskamera ja bi-LED -ajovalot löytyvät jo perusmallista. Perusvarustelun (Base), lisäksi valittavissa ovat Active, Ridge ja Summit varustetasot, jotka lisäävät ajamisen mukavuutta ja helppoutta.

Koeajettu Summit on parhaiten varusteltu malli sisältäen lähes kaiken. Varustelistalta löytyvät muun muassa navigointi, nahkaverhoilu ja sähkötoiminen lasikattoluukku.

Summit-varusteilla auton hinta on 53 801 euroa.

”– Sähköistyksestä huolimatta Forester ei ole tinkinyt maastokyvystään.”