Koeajossa Volvo V40 T5:

Volvon uudet Drive-E moottorit tulivat viime keväänä tarjolle myös V40-malliin. Uusi, entistä taloudellisempi Drive-E -moottorimallisto koostuu periaatteessa kahdesta moottorista: yhdestä yhteispaineruiskutuksella varustetusta dieselistä ja yhdestä suorasuihkutusbensiinimoottorista.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Drive-E –moottorit ovat kaikki 2.0-litraisia ja nelisylinterisiä ahdettuja voimanlähteitä. Ensimmäiset uuden sukupolven Drive-E -moottorit ovat D4 diesel (190 hv) ja T5 bensamoottori (245 hv). Drive-E moottorivalikoima täydentyy hiljalleen uusilla vaihtoehdoilla ja korvaavat lopulta kaikki vanhat Volvon käyttämät moottorit. Drive-E dieselmoottoreiden tehot tulevat olemaan välillä 120-230 hv ja bensaversioiden 140-300 hv. Siis vaikka sylintereitä on entistä vähemmän ja ja moottorin iskutilavuus pienempi, ei tehoista ja ajonautinnosta tarvitse silti luopua. Drive-E mahdollistaa myös erilaiset hybriditoteutukset. Esimerkiksi aivan uudessa Volvo XC90-mallissa hybridiversio tarjoaa huimat 400 hv.

nämä moottorit ovat nyt siis saatavilla myös tähän V40-malliin. Diesel on näistä se taloudellisempi vaihtoehto. V40 D4-mallin yhdistetty kulutus manuaalivaihteistolla on 3,7 l/100km ja CO2-päästöt ainoastaan 85 g/km. Autoliiton Ecorun-kilpailussa Vesijärvellä Markku Lehisto/Raimo Alm -kilpailijapari saavuttivat V40 D4-mallilla todella pienen keskikulutuksen, ainoastaan 2,98 l/100 km.

Koeajoimme V40-mallin uudella T5 bensamoottorilla ja automaattivaihteistolla. Uusi 8-vaihteinen automaattivaihteisto on saatavissa myös D4-moottorin yhteyteen. Tehokas bensamoottori kuluttaa luonnollisesti hieman enemmän, mutta 5,9 litran yhdistetty kulutus ja 137 gramman CO2-päästöt kuulostavat varsin maltillisilta lukemilta. Virallinen kaupunkikulutus on 8,0 litraa satasella, mutta tehokkaasta bensamoottorista nautiskellessa kulutus karkaa kaupunkiajossa helposti yli 9 litran. Toisaalta matka-ajossa on mahdollista päästä parhaimmillaan mukavan pienellä, noin viiden litran kulutuksella.

T5 bensamoottorin huipputeho on 180 kW (245 hv) ja vääntö 350 Nm. Näillä tehoilla kompakti V40 liikkuu tarvittaessa todella reippaasti. Kiihdytys satasen vauhtiin vie 6,3 sekuntia ja huippunopeus on 240 km/h.

Jos haluaa myös auton ulkonäöstä entistä urheilullisemman, on V40-malliin valittavissa R-Design varustelu. Sen ulkoisiin yksityiskohtiin kuuluvat uusi etupuskuri, silkkimetallikehystetty etusäleikkö, mattahopeansävyiset ulkopeilien kotelot, tuplapakoputkisto ja takadiffuusori. Auton sisäpuolen varusteluun kuuluvat R-Design ohjauspyörä ja polkimet, tekstiilimatot, sporttisemmat etuistuimet puolinahkaverhoilulla ja Digital-mittaristo kolmella valittavalla teemalla (Elegance, Eco tai Performance). R-Design -varustelu on saatavissa kaikkien moottorivaihtoehtojen yhteyteen.

volvo v40-malliston hinnat alkavat 27 370 eurosta. T5 R-Design edustaa malliston huippua 43 942 euron lähtöhinnalla. Eivät ehkä aivan välttämättömiä, mutta houkuttelevia lisävarusteita V40-malliin ovat lasikatto, tummennetut lasit, lämmitettävä takaistuin, peruutuskamera ja avaimeton järjestelmä. Näillä ja muilla lisävarusteilla autosta saa heti yksilöllisemmän näköisen ja entistä paremmin omiin tarpeisiin sopivan.