Koeajossa Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaqin urheilullista puolta voi korostaa Sportline-varustelun avulla. Jos kuitenkin haluaa päästää auton urheilullisen luonteen täysin valloilleen, on syytä valita Skoda Kodiaq RS.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Skoda Kodiaq RS:ssä ajamisen tunnelma tulee esille jo ennen moottorin käynnistämistä. RS erottuu vakiomallista 20-tuumaisten vanteiden, isojen jarrulevyjen, punaisten jarrusatuloiden ja tuplapakoputkiston ansiosta.

Mustat yksityiskohdat; jäähdyttimen säleikkö, ulkopeilien kotelot, kattokaiteet ja ikkunoiden koristelistat viimeistelevät ulkonäön.

Matkustamon puolella erityisen vaikutuksen tekevät RS-urheiluistuimet.

Mustissa, nahalla, hiilikuitukuvioidulla keinonahalla ja alcantaralla verhoillussa istuimissa erottuvat punaiset kontrastiompeleet. Vaikka istuin näyttää lähes kilpa-auton penkiltä, on siinä onneksi myös pehmusteita tarjoamaan mukavuutta pidemmillekin matkoille.

Istuimien lisäksi alcantara-verhoilua löytyy ovipaneeleista. Urheilullisen sisustuksen täydentävät nahkainen ohjauspyörä, musta kattoverhous, metalliset poljinpinnat ja kojelaudan hiilikuitukuvioidut yksityiskohdat.

Tietysti myös RS-logoja on ripoteltu riittävästi, niin auton sisä- kuin ulkopintaan.

Skodan RS-malleissa on totuttu näkemään tehokkaita bensamoottoreita, mutta iso ja painava katumaasturi kaipaa dieselin tuomaa vääntöä. Sitä tarjoaa auton kaksoisahdettu, 2.0-litrainen TDI-dieselmoottori. Moottorin teho on 176 kW (239 hv) ja vääntö mukavat 500 Nm.

Alakierroksilla hienosti vääntävä dieselmoottori ei tarjoa bensamoottorin kaltaista terävää potkua, vaan kiihdyttää autoa pehmeän tasaisesti. Vauhdin kiihtymisen huomaa vain nopeusmittarista. Tarvittaessa iso Kodiaq liikkuu todella ketterästi. Parhaimmillaan auto kiihtyy satasen vauhtiin 6,9 sekunnissa, ja huippunopeutta löytyy ainakin Suomessa riittävät 221 km/h.

Tehokkaan moottorin lisäksi Kodiaq RS:n varusteluun kuuluvat 7-portainen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto, säädettävä iskunvaimennus (Dynamic Chassis Control) ja ajotilanvalintajärjestelmä (Driving Mode Select). Koska dieselmoottori ei tarjoa aivan yhtä urheilullista äänimaisemaa kuin bensiinimoottori, kuuluu auton varusteluun myös Dynamic Sound Boost -järjestelmä.

Sen ohjausyksikkö seuraa CAN-väylän kautta auton tietoja, kuten moottorin kierroksia ja ajonopeutta, ja tuottaa keinotekoisia ääniä tehostamaan moottorin omia pakoääniä. Vaikka keinotekoiset äänigeneraattorit eivät yleensä saa itseltä kehuja, niin tällä kertaa täytyy kuitenkin huomioida positiivisella tavalla Skodan kekseliäisyys.

Sen sijaan että äänet syötettäisiin matkustamoon auton äänentoistojärjestelmän kautta, on Skodan äänigeneraattori lähellä pakoputkenpäätä. Näin tehostetut äänet yhdistyvät pakoputkiston oikeisiin ääniin, ja mureammat soundit kuuluvat myös auton ulkopuolella.

Myös sisällä tunnelma on aidompi, kun äänet kantautuvat ulkokautta matkustamoon. Valittu ajo-ohjelma vaikuttaa äänigeneraattorin toimintaan. Comfort-ajotilassa ääni on pehmeä, Normal-tilassa terävämpi, ja Sport-ajotilassa voimakkaampi. Eco-tilassa äänigeneraattori ei ole lainkaan käytössä.

Skoda Kodiaq RS-mallin lähtöhinta on 66 124 euroa. Vakiovarusteluun kuuluvat muu muassa virtuaalinen mittaristo, kojelaudan 8 tuuman kosketusnäyttö, navigointi, Canton-audiojärjestelmä, mukautuva vakionopeudensäädin sekä avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä.

Lisävarusteena on saatavissa muun muassa iso panoraamalasikatto. Ja tämä urheilullinen malli sopii myös isommalle perheelle, sillä kuten kaikki Kodiaq-mallit, myös RS on saatavissa 7-paikkaisena.

”– Vaikka istuin näyttää lähes kilpa-auton penkiltä, on siinä onneksi myös pehmusteita tarjoamaan mukavuutta pidemmillekin matkoille.”