Koeajossa Volvo V90 T8

Miten bensiinimoottorinen auto voi olla sekä tehokas että taloudellinen? Ratkaisu on hybridtekniikka.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Volvo V90-malliston suorituskykyisin ja samalla taloudellisin malliversio on bensiinimoottorinen T8. Auton huipputeho on 407 hevosvoimaa, mutta yhdistetty kulutus on vain 2,0 l/100km ja CO2-päästöt 46 g/km. Tehokkaan bensiinimoottorin parina on sähkömoottori, joka auttaa pienentämään polttoaineeenkulutusta varsinkin kaupunkiajossa.

Volvon T8-mallissa bensiinimoottorina on kompakti 4-sylinterinen ja 2.0-litrainen voimanlähde. Jotta pienestä padasta saadaan mukavasti tehoa, on avuksi otettu ahtaminen.

Tässä moottorissa ahtimia on kaksi: sekä mekaaninen ahdin että turboahdin.

Mekaaninen ahdin reagoi nopeasti jo alakierroksilla, kun taas kierrosten noustessa turboahdin ottaa isomman roolin. Kaksoisahdettu moottori tuottaa tehoa 320 hevosvoimaa ja vääntöä 400 Nm. Nämä tehot välitetään 8-portaisen automaattivaihteiston kautta etupyörille.

Auton takapyörille voimaa tuottaa puolestaan taka-akselin yhteydessä oleva sähkömoottori. Sähkömoottorin teho on 67 hv ja vääntö 240 Nm. Sähkömoottori toimii tilanteen mukaan myös generaattorina tuottaen virtaa auton akuille.

Tässä nelivetoisessa autossa ei ole kardaaniakselia, vaan akut sijaitsevat sen paikalla auton lattian alla. Näin akut eivät syö tavaratilaa. Samalla auton painojakauma saadaan ihanteelliseksi.

Volvo T8-mallia voisi kutsua monivetoiseksi. Kun ajetaan pelkällä bensamoottorilla, auto on etuvetoinen. Sähköllä ajettaessa auto on puolestaan takavetoinen.

Neliveto saadaan käyttöön, kun molemmat voimanlähteet työskentelevät samanaikaisesti. Normaaliajossa eroa ei huomaa, sillä järjestelmä ohjaa toimintaa niin, että vetokykyä riittää kaikissa ajotilanteissa. Asia on kuitenkin hyvä tiedostaa liukkailla talvikeleillä, vaikka luistonesto ja ajonvakautus huolehtivatkin turvallisesta etenemisestä.

Kun molemmat voimanlähteet otetaan käyttöön, on hybridijärjestelmän huipputeho 407 hevosvoimaa. Tehoja riittää myös ripeään liikkumiseen. Parhaimmillaan Volvo V90 T8 kiihtyy satasen vauhtiin 4,8 sekunnissa.

Sähkömoottorin ansiosta auto myös reagoi kaasupolkimeen nopeasti, eli voimaa on aina tarjolla. Suorituskykyä siis riittää, mutta mites se taloudellisuus. Autolla on mahdollista ajaa puhtaasti pelkällä sähkömoottorilla noin 40 km. Käytännössä ajomatka on hieman lyhyempi ajoreitistä ja ajotavasta riippuen. T8 on pistokehybridi eli akku voidaan ladata ulkoisesta virtalähteestä.

Jos päivittäiset ajomatkat ovat lyhyitä, ja latauspaikka helposti saatavilla, jää auton polttoaineenkulutus todella pieneksi. Jos taas akkuja ei lataa ikinä ulkoisesta virtalähteestä, nousee kulutus luonnollisesti ihan eri lukemiin.

Toki hybridijärjestelmä tuo aina säästöjä, sillä esimerkiksi jarrutusenergia otetaan talteen, mutta parhaimpiin tuloksiin pääsee, jos autoa muistaa ladata säännöllisesti.

Volvo V90 T8 -mallin lähtöhinta on 69 820 euroa. Tämän V90-farmarin lisäksi T8-hybriditekniikka on valittavissa Volvo S90, XC60 ja XC90 -mallisarjoissa.

”– Parhaimmillaan Volvo V90 T8 kiihtyy satasen vauhtiin 4,8 sekunnissa. ”