Koeajossa Mercedes-Benz E 220 d 4Matic All-Terrain

Mercedes-Benzin E-sarjan maastokelpoisin malli on uusi All-Terrain.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Koriltaan Mercedes-Benz E 220 d 4Matic All-Terrain vastaa pitkälti E-sarjan farkkua, mutta tarjoaa paremman maavaran. All-Terrain -mallin tunnusmerkkejä ovat myös isompi rengastus, uudet etu- ja takapuskuri, mustat sivuhelmat ja etusäleikön kaksoislamelli.

Paremman maavaran ja helmoja suojaavien muoviosien ansiosta tällä autolla uskaltaa ajaa myös kestopäällysteen ulkopuolella.

Mercedes-Benz ei ole kuitenkaan tyytynyt tekemään vain korotettua farkkua, vaan on varustellut All-Terrain -mallin selviytymään myös haastavammista ajotilanteista.

Autossa on vakiona 4Matic-neliveto sekä Air Body Control -täysilmajousitus. All-Terrain on vakiona 29 mm korkeampi kuin E-sarjan farkku. Ilmajousituksen ansiosta maavaraa voidaan korottaa vielä lisää.

Järjestelmä säätää maavaraa valitun ajo-ohjelman mukaan, mutta kuljettaja voi valita korkeimman tason myös keskikonsolista löytyvällä painikkeella. Autoa on mahdollista korottaa jopa 35 milliä, jos pitää ylittää korkeampi este.

Air Body Control -alusta säätää sekä iskunvaimennusta että jousituksen jäykkyyttä automaattisesti ajotilanteen mukaan, ja jokaisen pyörän osalta erikseen.

Ilmajousitus on selvästi pehmeämpi kuin perinteiset teräsjouset, mutta säätyvän iskunvaimennuksen ansiosta autosta löytyy myös sporttisuutta. Iskunvaimennus pitää korin liikkeet hyvin hallinnassa mutkissa.

Auton vakiovarusteisiin kuuluu myös Dynamic Select -valitsin.

Maasto-ajoa varten voi valita erityisen All-Terrain -ajo-ohjelman. Se toimii yhdessä Air Body Control -ilmajousituksen kanssa ja korottaa auton maavaraa 20 mm maksimissaan 35 km/h ajonopeudessa. Samalla myös ESP:n ja ASR-luistoneston toiminta muuttuu sopimaan paremmin maasto-ajoon, eivätkä ne aktivoidu yhtä herkästi kuin normiajossa.

Kojelaudan näyttöön voi lisäksi valita All-Terrain -tilan, joka näyttää mm. kompassin, ohjauskulman, kallistuskulmat sekä ilmajousituksen tason.

All-Terrain -malliston perusmoottorina on E 220 d, joka on 4-sylinteriseksi dieseliksi mukavan ruudikas. Moottorin huipputeho on 194 hv ja vääntö 400 Nm. Voimaa riittää siis myös isomman kärryn kiskomiseen. Auton perään saa kytkeä jopa 2100 kiloa painavan perävaunun.

Moottorin parina on 9-portainen automaatti, jonka toimintaa on säädetty All-Terrain -mallia varten. Sport- ja All-Terrain -ajo-ohjelmilla vaihteisto ei vaihda yhtä nopeasti suuremmalle vaihteelle, jotta moottori vastaa paremmin kaasuun urheilullisessa tai maastoajossa. Normaaliajossa moottori on myös mukavan taloudellinen.

Auton yhdistetty kulutus on 5,1 l/100km ja CO2-päästöt 137 g/km.

MB E 220 d 4Matic All-Terrain -mallin lähtöhinta on 71 259,52 euroa.

Hintaeroa E 220 d 4Matic -malliin on siis kymppitonni. Kannattaa kuitenkin huomioida, että All-Terrain -mallin vakiovarusteluun kuuluvat ilmajousitus, Avantgarde-paketti, navigointi, pysäköintitutkat, -kamera sekä -avustin ja 19” vanteet.

”– Iskunvaimennus pitää korin liikkeet hyvin hallinnassa mutkissa.”
”– Paremman maavaran ja helmoja suojaavien muoviosien ansiosta tällä autolla uskaltaa ajaa myös kestopäällysteen ulkopuolella. ”