Koeajossa Mercedes-AMG E 43 4Matic

Mercedes-Benzin uudesta E-sarjasta löytyy nykyään kaksi AMG-mallia: urheiluauton suorituskyvyn tarjoava E 63 sekä herrasmiesmäinen E 43.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Kun edustusautomaiseen Mercedes-Benzin E-sarjaan lisätään ripaus AMG:n sporttisuutta, on tuloksena melkoisen täydellinen yhdistelmä tehoa ja tyyliä. Mercedes-Benzin uudesta E-sarjasta löytyy nykyään kaksi AMG-mallia: urheiluauton suorituskyvyn tarjoava E 63 sekä herrasmiesmäinen E 43.

Tämä, koeajettu, hieman miedompi AMG-painos täydentää sopivasti E-sarjan tarjontaa vakiomallien ja täysverisen AMG-hirviön, E 63:n välissä. Ja vaikka E 43 on hieman kiltimpi AMG, voi tämänkin auton suorituskykyä kuvailla sanalla riittävä.

Ulkoisesti Mercedes-AMG E 43 erottuu vakiomallista hienovaraisten yksityiskohtiensa ansiosta. Timanttikuvioidussa etusäleikössä on pieni AMG-logo, etuhelmassa leveät ilmanottoaukot, takaluukun päällä pieni spoileri, ja puskurin alta pilkistää neljä putkea.

E 43 tuo sporttisen puolensa aika hienosti esiin. Se näyttää sporttisemmalta kuin vakiomalli, mutta ehkä nopealla vilkaisulla on vaikea luetella, mitkä yksityiskohdat poikkeavat vakiosta. Toki AMG-fanit tunnistavat nopeasti tuntomerkit ja tietävät heti, mistä tässä autossa on kyse.

Sama tyylisuunta jatkuu matkustamon puolella. Perusilme on tuttu E-sarjasta, mutta mukana on sporttisia yksityiskohtia luomassa oikeanlaista tunnelmaa.

Nappanahkaisessa ohjauspyörässä on punainen kontrastitikkaus, jota löytyy myös keinonahalla verhoillusta kojelaudasta ja ovipaneeleista. Istuimissa on vakiona keinonahka/mikrokuituverhoilu. Lisähintaan penkit saa mukavan pehmeällä nappanahalla verhoiltuna.

Pieni, mutta kokonaisuuden kannalta yllättävän merkittävä yksityiskohta ovat punaiset turvavyöt, jotka näyttävät mustan verhoilun kanssa todella hyvältä ja viimeistelevät matkustamon urheilullisen ulkonäön.

Joskus aikoinaan Mersun mallimerkinnät ilmaisivat suoraan moottorin litratilavuuden. Nykyään ne antavat lähinnä viitteitä moottorin teholuokasta. Tässä Mercedes-AMG E 43 -mallissa ei siis ole 4.3-litrainen moottori. Sen sijaan konepellin alta löytyy ”vain” kolmilitrainen, mutta kahdella turboahtimella piristetty V6. Kun AMG:n insinöörit ovat päässeet tekemään taikojaan moottorin parissa, ei tehoissa ole turhaan pihtailtu.

Moottorin huipputeho on 295 kW (401 hv) ja vääntöä löytyy 520 Nm. Kun tämän energian muuntaa eteenpäin liikuttavaksi voimaksi, on suorituskyky AMG-tasoa. Auto kiihtyy satasen vauhtiin 4,6 sekunnissa. Kannattaa varmistaa, että suoraa tietä riittää edessäpäin, ennen kuin kaasupoljinta painaa yhtään syvemmälle!

Toisaalta normaaliajossa auto käyttäytyy yhtä kiltisti kuin mikä tahansa E-sarjalainen. Kolmilitrainen moottori mahdollistaa kohtuullisen polttoainetalouden, ainakin silloin, kun kuljettaja malttaa ajaa rauhallisesti. Auton yhdistetty kulutus on 8,4 l/100km ja CO2-päästöt 192 g/km.

Moottorin parina on 9-portainen automaattivaihteisto ja 4Matic-neliveto. Neliveto tuo vakautta ja helpottaa erityisesti talviajoa. Neliveto on säädetty kuitenkin hieman takavetopainotteiseksi korostamaan auton urheilullista puolta. Moottorin väännöstä 31 prosenttia ohjataan etuakselille ja 69 taakse.

Valitettavasti tehokkaan bensamoottorin päästöt näkyvät autoveroprosentissa, ja sitä kautta auton lähtöhinnassa. Mercedes-AMG E 43 4Matic -mallin lähtöhinta on 122 149 euroa. Toisaalta, jos hintaa vertaa E 63 4Matic-malliin, on E 43 huimat 60 000 euroa halvempi.

”– Punaiset turvavyöt näyttävät mustan verhoilun kanssa todella hyvältä.”
”– Kannattaa varmistaa, että suoraa tietä riittää edessäpäin, ennen kuin kaasupoljinta painaa yhtään syvemmälle!”
”– Puskurin alta pilkistää neljä putkea. ”