Koeajossa Suzuki Swift 1.2 Dualjet 4WD

Tekisi mieli sanoa, että pikkuauto on kasvanut isoksi. Uusi Suzuki Swift näyttää selvästi edeltäjää isommalta, vaikka todellisuudessa ulkomitoissa ei ole tapahtunut suurta muutosta.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Itse asiassa uusi Suzuki Swift on 10 mm lyhyempi ja 15 mm matalampi, mutta 40 mm leveämpi kuin edeltävä malli. Uusi Swift on rakennettu täysin uudelle pohjalevylle, jonka suunnittelun lähtökohtana oli tehdä siitä kevyt ja jäykkä. Uusi pohjalevy onkin 30 kg aikaisempaa kevyempi.

Kokonaisuudessaan etuvetoinen Swift on 120 kiloa edeltäjää kevyempi. Keveys näkyy muun muassa polttoaineenkulutuksessa, kun taas pohjalevyn jäykkyys parantaa ajo-ominaisuuksia ja kolariturvallisuutta.


 

Swiftin akseliväli on venynyt 20 mm. Tämä on hyödynnetty sisätiloissa. Vaikka Swift on ulkomitoiltaan mukavan kompakti, mahtuu takapenkille myös aikuinen kohtuullisen hyvin istumaan. Ainoastaan polvitila saattaa käydä vähiin, kuljettajan penkin asennosta riippuen. Auton tavaratila on kasvanut ja vetää nyt 265 litraa.

Swift-mallia valmistetaan kahdella eri moottorivaihtoehdolla: turboahdettu 1.0 Boosterjet ja vapaastihengittävä 1.2 Dualjet, josta löytyy myös nelivetoinen malli. Suomen tuontiohjelmassa on vain 1.2-litrainen neliveto.

Auton 4-sylinterinen bensamoottori tuottaa tehoa 66 kW (90 hv) ja vääntöä 120 Nm. 1.2-litrainen liikuttaa Swiftiä mukavasti, mutta vapaasti hengittävässä moottorissa alavääntö on melko vaatimaton.

 

Moottorin parina on 5-vaihteinen manuaalivaihteisto. Nykypäivänä kaipaisi jo 6-portaista vaihteistoa, joka parantaisi suorituskykyä ja taloudellisuutta varsinkin matka-ajossa. Nyt moottorin kierrokset nousevat melko korkeiksi moottoritiellä. Swift on parhaimmillaan kaupunki- ja taajama-ajossa, missä se on myös kohtuullisen taloudellinen.

Auton yhdistetty kulutus on 4,9 l/100km ja CO2-päästöt 110 g/km. Autolla on myös mahdollista päästä melko lähelle näitä lukemia.

Suzukin AllGrip -nelivetojärjestelmä on normaaliajossa etuvetoinen. Vasta kun etupyöriltä meinaa pito loppua, siirtää järjestelmä moottorin vääntöä myös takapyörille. Vaikka Swift pysyisi hyvin hallinnassa myös etuvetoisena, ei nelivedosta haittaakaan ole.

Vaikka järjestelmä toki hieman lisää auton painoa, ei kulutus juuri kasva kesäkeleillä. Talvella taas neliveto tuo ihan uusia mahdollisuuksia autoilusta nauttimiseen, eikä tarvitse jännittää, pääseekö liukkaita mäkiä ylös.



 

Ajossa pieni miinus tulee ohjauksesta. Ohjaus ei palauta kunnolla keskialueella, vaan rattia joutuu kääntämään myös takaisinpäin. Tämä ei ole iso ongelma ajamisessa, mutta aluksi siihen kiinnitti selvästi huomiota. Suzuki Swift 1.2 Dualjet 4WD-mallin lähtöhinta on 16 390,00 euroa.

Autossa on vakiona ilmastointi, audiojärjestelmä 7” kosketusnäytöllä, peruutuskamera, ajotietokone, sähkötoimiset sivuikkunat edessä, nahkaverhoiltu ohjauspyörä, LED-päiväajovalot ja 16” kevytmetallivanteet. Lähtöhintaan saa aika kattavasti varustellun auton. Muita varusteita ei pieneen kaupunkiautoon oikeastaan edes tarvitse, eikä lisävarustelistaltakaan löydy muuta valittavaa kuin metalliväri ja navigointi.

”– Swiftin akseliväli on venynyt 20 mm. Tämä on hyödynnetty sisätiloissa.”