Koeajossa Volkswagen Arteon Elegance 2.0 TDI DSG

Volkswagenin mallistoon on ilmestynyt varsin sulavalinjainen uutuus, kun Passatin tyylikkäämpi pikkuserkku Arteon on liittynyt mukaan joukkoon. Arteon sijoittuu Passatin yläpuolelle, eli se on nyt Volkswagenin edustavin henkilöautomalli.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Passattiin verrattuna Arteon on hieman matalampi, mutta huimat 10 senttiä pidempi. Auto on myös leveämpi, mitä matalan keulan ja perän muodot vain korostavat. Matalamman katon johdosta pääntilaa on matkustamossa hieman vähemmän kuin Passatissa, joten pitkällä kuljettajalla voi pää olla kiinni katossa.

Kattolinja jatkuu kuitenkin kohtuullisen korkeana vielä takapenkin kohdalla, joten takapenkki ei jää pelkästään lapsimatkustajille. Jos pääntilan riittävyys arveluttaa, niin samaa ongelmaa ei oli polvitilan kanssa. Pitkän akselivälin ansiosta takapenkillä on edustusautomaiset jalkatilat. Myös tavaratilaa riittää. Takaluukku aukeaa takalasia myöden paljastaen 563 litraisen takakontin.

Matkustamon puolella ei ole aivan yhtä näyttäviä linjoja kuin ulkomuodossa. Kojelaudan ilme on perinteistä Volkkaria, eli pelkistetyn rauhallinen. Merkkiuskolliset kuljettajat tuntevat auton välittömästi omakseen, eikä totutteluun mene kovin kauaa muillakaan kuljettajilla.

Suurin osa auton toiminnoista löytyy 8” kosketusnäytön kautta. Onneksi kuitenkin ilmastoinnin ja lämmityksen hallintaan löytyvät vielä perinteiset painikkeet. Koeajetussa Elegance-mallissa on vakiona 12,3” digitaalinen mittaristo. Perinteisen mittariston paikalla on näyttö. Digitaalinen mittaristo on selkeälukuinen ja mahdollistaa mittariston näytön muokkaamisen oman maun mukaiseksi.

Arteoniin on tarjolla kuusi moottorivaihtoehtoa: kolme TSI-bensakonetta ja kolme TDI-dieseliä. Malliston perusmallina on 1.5 TSI EVO (150 hv).

2.0 TSI on saatavissa 180- tai 280-hevosvoimaisena versiona.

Dieseliä kaipaavalle on tarjolla 2.0 TDI, josta löytyy 150, 190 ja 240 -hevosvoimaiset versiot. Perusmallit ovat saatavissa myös 6-vaihteisella manuaalilla, kun taas kaikkien muiden moottoreiden yhteydessä on aina DSG-automaatti. Tehokkaimpien moottoreiden yhteydessä vielä 4Motion-neliveto.

Todennäköisesti suosituin moottori tulee olemaan tämä koeajoon saatu 2.0 TDI 150-hevosvoimaisena versiona. Vaikka näin näyttävään autoon sopisi hyvin myös tehokkaampi voimanlähde, riittävät 2.0 TDI:n 150 hevosvoimaa ja 340 Nm paremmin kuin hyvin arkiajossa.

Dieselin hyvä vääntö tekee ajamisesta nautinnollista, eikä pienestä polttoaineenkulutuksestakaan haittaa ole. Koeajetun Volkswagen Arteon Elegance 2.0 TDI DSG-mallin yhdistetty kulutus on 4,5 l/100km ja CO2-päästöt 116 g/km.

Uuden Arteon-malliston hinnat alkavat 39 506 eurosta. Arteonin vakiovarustelu on mukavan kattava. Vakiovarusteluun kuuluvat muun muassa LED-ajovalot, 17” vanteet, pysäköintitutkat edessä ja takana, audiojärjestelmä 8” kosketusnäytöllä, mukautuva vakionopeudensäädin, kaukovaloautomatiikka, kaistapitoavustin sekä Front Assist -turvajärjestelmä hätäjarrutustoiminnolla.

Koeajetun Volkswagen Arteon Elegance 2.0 TDI DSG -mallin lähtöhinta on 47 961 euroa. Elegance-varusteluun kuuluvat muun muassa18-tuumaiset vanteet sekä näyttävät, dynaamiset vilkut.

”– Kojelaudan ilme on perinteistä Volkkaria, eli pelkistetyn rauhallinen.”