– Kitaran rakentaminen on minun tapani korjata palanut Ylivieskan kirkko

Heikki Nurkkala syventyy pari tuntia ennen töihin lähtöä kitaranrakentamiseen. Verstaansa oven hän avaa aamuisin viiden maissa.

Yhdessä rakenteella olevassa Heikki käyttää materiaalina pääsiäislauantaina 2016 tuhopoltossa tuhoutuneesta Ylivieskan kirkosta purettua hirttä.

Teksti: Reetta Reinman Kuvat: Heikki Nurkkala ja AIno Nurkkala

Ylivieskalainen Heikki Nurkkala, 40, on soittanut kitaraa lähes koko ikänsä. Kitara soittimena on aina kiehtonut häntä. Puualan artesaaniopinnoissaan vuosina 2003–2005 Heikin mielessä alkoi muotoutua ajatus oman kitaran rakentamisesta.

– Siihen saakka kitaran rakentaminen itse käsityönä oli minusta tuntunut täysin mahdottomalta ajatukselta. Ajattelin, että soitinrakentaja on joku myyttinen yli-ihminen. Ajattelin myös, että kauniin ja kauniisti soivan instrumentin rakentamiseen tarvitaan taikuutta!

Puutarpeet ensimmäistä kitaraansa varten Heikki tilasi vuonna 2014. Klassisen kitaran rakentamisen hän aloitti vuonna 2016.

– Pari vuotta meni kipuillessa sen kanssa, mistä löydän aikaa rakentamiselle.

Perheenisällä ei juuri ole vapaa-aikaa, illat kuluvat lapsia harrastuksiin kuskatessa. Heikillä on Sari -vaimonsa kanssa kymmenen lasta, vanhimmista viisi harrastaa musiikki- ja kansalaisopistoissa.

– Olen aamun virkku ja illan torkku, eli myöhään illalla omat harrastukseni eivät onnistu, Heikki sanoo.

– Vuonna 2016 saimme tietää, että meille on tulossa kaksoset. Tässä kohtaa ymmärsin, että vapaa-aikani ei ainakaan lisäänny. Aloin toden teolla miettiä, miten voisin mahdollistaa kitaran rakentamisen. Heureka! Oivalsin, että aikainen aamu onkin minulle se aika, mikä ei ole keneltäkään pois. Perheen isä voi vapain mielin käyttää tunnin pari omaan harrastukseensa ennen töihin lähtöä.

Heikki alkoi herätä aamuisin viiden aikoihin ja meni reiluksi pariksi tunniksi ennen töihin lähtöä perheen omakotitalon yhteydessä olevaan puuverstaaseen. Kitara alkoi pikkuhiljaa syntyä. Heikki rakentaa klassista kitaraa.

Hän työskentelee AD:nä J. Kärkkäinen Oy:n mainostoimistossa.

Ennen kuin Heikki ryhtyi rakentamaan kitaraa, hän tilasi iäkkäältä espanjalaiselta kitaranrakentaja, Jose Luis Romanillokselta kirjan ja piirrustukset, joissa Romanillos kertoo seikkaperäisesti oman tapansa rakentaa kitaroita.

– Olen hyvin tarkasti käyttänyt samaa menetelmää omissa kitaroissani. Lisäksi soitinrakentajien foorumit ympäri maailmaa ja youtube ovat auttaneet minua kitaran rakentamisen opiskelussa.

Kitaran rakentamisen myötä Heikki on perehtynyt tarkasti myös kitaran historiaan.

– Kitaran esi-isinä pidetään Espanjassa 1500-luvulla rakennettuja vihuela-soittimia. Modernin klassisen kitaran isä on espanjalainen Antonio De Torres. Hän kehitti vuosina 1852–1893 nykyisen kitaran mallin ja äänen. Sanoisin Torresia kitaroiden Stradivariukseksi.

Kitara on Heikin mielestä äärimmäisen kaunis soitin.

– Kitaran ääni on ilmaisuvoimainen, intiimi, lämmin ja kaunis.

– Aloittelevankin soittajan on helppo lähestyä kitaraa, moni osaa soittaa ainakin sointuja. Toisaalta kitara on erittäin haastava soitin, jos haluaa kehittyä hyväksi soittajaksi, Heikki avaakitaran monimuotoisuutta.

Hän soittaa kitaralla monipuolista musiikkia.

– Klassiselle kitaralle tehtyä ja sovitettua musiikkia, lapsille lasten lauluja. Lisäksi teen itse sovituksia.

Heikki on sisustanut noin 12 neliön verstashuoneensa soitinrakennuksen tarpeisiin.

– Yksi tärkeä asia on, että verstaan oven saa lukkoon!

Hän kertoo, että kitaran rakentamisessa tarvitaan pääasiassa käsityökaluja.

– Esimerkiksi sahoja, erikokoisia talttoja ja höyliä, siklejä, erilaisia mittoja sekä erityisiä soitinrakennuksessa käytettäviä työkaluja, kuten myös monenkokoisia ja mallisia puristimia, nyöriä ja hiomapapereita. Isommista sähkötyökaluista pylväsporakone ja vannesaha ovat kätevät.

Heikki painottaa, että terävät työkalut ovat soitinta rakentaessa aivan ehdottomat.

– Vesihiomakivillä työkalut saa teräviksi.

Työtaso, minkä päällä kitara rakennetaan, täytyy olla asianmukainen.

– Kitaran rakentamisessa työalustana käytetään alustana soleraa. Solera antaa kitaran kannelle muodon ja mahdollistaa kontrolloidun kokoonpanon, Heikki kertoo.

Kitaralle muotoa rakennettaessa tarvitaan erilaisia mallinteita sekä kitaran eri osien muotoon puristamisessa käytettäviä apuvälineitä. Liimaa kuluu sitäkin monenlaista: nahkaliimaa, kalaliimaa, pikaliimaa ja Titebondia.

Heikki, miten saadaan hyvä sointi kitaraan?

– Eniten sointiin vaikuttavat kitaran kannen puu ja sen laatu sekä kannessa oleva rimoitus, sen malli ja profiili. Näitä virittämällä tehdään kitaralle ääni. Myös talla, joka liimataan kanteen, vaikuttaa ääneen, hän vastaa.

Heikki kertoo, että kitaran kyljet, pohja ja kaula vaikuttavat nekin kitaran sointiin, joskin vähemmässä määrin kuin edelliset.

– Ja sointiin vaikuttavat myös käytetyt liimat ja liimasaumojen laatu sekä pinnan lakkaus ja sen paksuus. Oikeastaan kaikki vaikuttaa, Heikki pohdiskelee.

– Sitten muuten tiedän tästä enemmän, kun olen rakentanut kymmeniä kitaroita! hän naurahtaa.

Parhaillaan Heikki rakentaa yhtä aikaa kolmea kitaraa.

– Kun viritän yhtä aikaa kolmen kitaran puuosia, niin voin vertailla niitä toisiinsa, ja näin saan varmasti paremmin kunkin kitaran soimaan mahdollisimman kauniisti.

Heikki käyttää yhdessä rakentamassaan kitarassa materiaalina pääsiäislauantaina 26. maaliskuuta 2016 tuhopoltossa tuhoutuneen Ylivieskan kirkon hirttä. Heikille ja hänen vaimolleen heidän vihkikirkon tuhopoltto oli suuri järkytys.

Heikki oli juuri aloittanut ensimmäisen kitaransa rakentamisen, kun hän kuuli, että Ylivieskan kirkon uudelleenrakentamiseksi perustettu Kirkkotalakoot myy Ylivieskassa Vestian jätekeskuksella hiiltyneitä hirsiä ja muita tulipalosta purettua materiaalia.

– Ajattelin, että pitääkin käydä ostamassa pätkä hirttä; josko siitä saisi jotain tehtyä.

Heikki osti kaksi metrin pätkää palaneesta kirkosta pelastunutta hirttä. Toinen hirsistä oli käyttökelpoinen.

– Sain sahattua siitä puumateriaalit yhteen kitaraan ja lisäksi rimoitusmateriaalia useampaankin kitaraan. Toista hirttä käytin kitaran kaikuaukon koristeupotukseen siten, että koristeupotuksessa on näkyvissä hiiltynyttä hirren pintaa.

Heikki kuivatteli kirkkohirsistä tekemiään kansioaihioita verstaallaan.

– Viime joulun alla aloitin ”kirkkokitaran” ja kahden muun kitaran rakentamisen.

Palaneesta kirkosta purettu hirsi on Heikin mukaan materiaalina kevyttä ja hienosti soivaa.

– Sitä on mukava työstää.

Heikin ”kirkkokitarassa” käyttämä hirsi on Ylivieskan kirkon lattianiskaa.

– Se on siis soinut 200 vuotta Ylivieskan kirkossa urkujen ja seurakuntalaisten laulun tahtiin. Tuntuu hienolta ajatella, että kitarassani on pala kotikirkkoani, pala meidän vihkikirkkoa.

Heikki kertoo, että hän käsittelee monesti vaikeita asioita käden taitojen kautta tai soittaen.

– Olen ajatellut, että kitaran rakentaminen on minun tapani ”korjata” palanut Ylivieskan kirkko.

Ylivieskan tuhopoltossa palaneen kirkon jäännöshirsistä on rakennettu aikaisemmin myös viulu.

”– Kitaran ääni on ilmaisuvoimainen, intiimi, lämmin ja kaunis.”
”– Tuntuu hienolta ajatella, että kitarassani on pala kotikirkkoani, pala meidän vihkikirkkoa.”

MITÄ?

MIKÄ?

KUKA?

Heikki Nurkkala

Kitaran kaikukoppa koostuu kannesta, jossa ääniaukko ja talla sekä kyljet ja pohja.

Kitaran kaulassa on otelauta, satula ja virityskoneisto.

Kitaran hyvä sointi ja hyvät soittamisominaisuudet muodostuvat Heikin mukaan ennen kaikkea seuraavista seikoista:

* äänen laatu tulee olla tasainen matalimmasta korkeimpaan ääneen

* äänen voimakkuuden tulee olla riittävän havaittava sekä soittajalle että kuuntelijalle

* äänen on sytyttävä nopeasti ja sammuttava tarpeeksi hitaasti

* intonaation on oltava hyvä

* kielen korkeuden otelaudasta on oltava sopiva, tämä vaikuttaa soiton keveyteen

* kaulan muodon ja leveyden sekä skaalan pituuden on sovittava kitaraa soittavalle

Ikä: 40 v

Syntymäpaikka: Jyväskylä

Asuinpaikka: Ylivieska

Perhesuhteet: Vaimo ja 10 lasta, joista nuorimmat 1,3-vuotiaat kaksoset

Ammatti: Ad

Harrastukset: Soitinrakennus, klassisen kitaran soitto, klassinen laulu, kuorolaulu