Koeajossa Ford Fiesta 1.0 EcoBoost ST-Line

Ford Fiesta ST-Linen sporttisuutta korostavat korisarja, johon kuuluvat etusäleikkö, puskurit, sivuhelmat ja pieni takaspoileri. Lisää pirteyttä tuo auton värivalintana kirkkaanpunainen Race Red -sävy. Auto on pieni, ketterä ja yllättävän ripeä. Hauska ajettava.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Uudesta Ford Fiesta -mallistosta löytyy yllättävän runsaasti erilaisia vaihtoehtoja. Perusmalli Trendin lisäksi valittavissa ovat mukavuutta korostava Titanium, ylellinen Vignale ja sporttinen ST-Line. Aikaisemmin testattu Titanium teki jo hyvän vaikutuksen, joten kiva nähdä, miltä urheilullinen ST-Line näyttää.

Siihen voi vastata yhdellä sanalla: Pirteältä. Ainakin, jos auton väriksi valitsee kirkkaanpunaisen Race Red -sävyn. Ulkovärin lisäksi vaikutusta on myös ST-Line -malliin kuuluvalla korisarjalla, johon kuuluvat etusäleikkö, puskurit, sivuhelmat sekä pieni takaspoileri.

Dynaamisemman ajotuntuman tarjoavat jäykempi, 10 mm madallettu jousitus sekä 17-kevytmetallivanteet 205/45R17-rengastuksella. Myös matkustamon puolella on saatu mukavasti sporttisempaa fiilistä tumman kattoverhoilun, nahkaisen ohjauspyörän, urheilullisesti muotoiltujen etuistuimien ja metallipintaisten polkimen myötä.

ST-Line -malliston moottorivaihtoehdot ovat 1.5 TDCi (120hv) diesel sekä 1.0 EcoBoost -bensamoottori, joko 100, 125 tai 140 -hevosvoimaisena versiona. Voisi kuvitella, että 1.0-litrainen, 3-sylinterinen moottori ei tarjoa kovin urheilullista menoa.

Yllätys onkin melkoinen, kun autolla pääsee ajamaan. Ahtimen ansiosta pikkupadasta löytyy mukavasti tehoa ja vääntöä. Koeajoimme 125-hevosvoimaisen version, jonka tärkein anti on 170 Nm vääntö. Moottorin vääntö tuntuu jo alakierroksilla, mikä vain lisää ajamisen nautintoa.

Moottorin parina on 6-vaihteinen manuaalivaihteisto. 100-hevosvoimainen versio on saatavissa myös automaattina, mutta kyllä tässä tapauksessa ainoa oikea valinta on manuaali, varsinkin kun se on näin hienosti toimiva 6-lovinen.

Lyhytliikkeistä vaihdekeppiä on ilo käsitellä, vaikka runsaan alaväännön ansiosta ei vaihteita tarvitsekaan koko ajan hämmentää.

Vaikka suorituskyky ei ole ihan yhtä räjähtävää kuin tehokkaammilla sporttimalleilla, on Fiesta silti uskomattoman hauska ajettava. Se on pieni, ketterä ja yllättävän ripeä.

ST-Line malli tuo autoon sopivan ripauksen sporttisuutta, mutta ei pilaa kuitenkaan päivittäisessä ajossa kaivattua mukavuutta. Ja mikä parasta, tämä hauskuutin on myös taloudellinen. Auton yhdistetty kulutus on 4,3 l/100km ja CO2-päästöt 98 g/km.

Toki noihin lukuihin pääseminen vaatii hieman enemmän malttia kuin mitä kuljettajalta saattaa koeajon aikana löytyä, mutta potentiaalia löytyy myös taloudelliseen matkantekoon.

Ford Fiesta ST-Line -malliston lähtöhinta on 18 992 euroa. Tämän koeajetun mallin lähtöhinta on 21 189 euroa. Lisävarusteineen hinta nousi 25 275 euroon.

Kun ottaa huomioon auton pirteän ulkonöän, hyvän suorituskyvyn, ja ennen kaikkea sen tarjoaman ajamisen hauskuuden, tuntuu auto jopa edulliselta. Ford Fiesta on hieno osoitus siitä, että aina ei auton tarvitse olla iso, kallis ja ylitehokas, vaan ajamisen nautinto voidaan saavuttaa myös aivan toisenlaisella reseptillä.

”– Aina auton ei tarvitse olla iso, kallis ja ylitehokas, vaan ajamisen nautinto voidaan saavuttaa myös aivan toisenlaisella reseptillä.”
”– Moottorin vääntö tuntuu jo alakierroksilla, mikä vain lisää ajamisen nautintoa.”