Koeajossa Peugeot 5008 SUV

Peugeot 5008 SUV:nhallintalaitteiden toteutuksessa on käytetty mukavasti luovuutta. Ohjaamon ilme poikkeaa piristävällä tavalla perinteisestä.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Auton nimen ja ulkomuodon perusteella Peugeot 5008 SUV:n voisi luokitella selvästi katumaasturiksi. Pienenä yllätyksenä matkustamon puolelta paljastuukin tila-auto. Tämä ei tietenkään ole lainkaan huono asia, sillä monelle autoilijalle tila-auton ja katumaasturin yhdistelmä kuulostaa täydelliseltä.

Peugeot 5008 SUV jakaa paljon ominaisuuksia 3008-mallin kanssa, mutta akseliväli on selvästi pidempi. Tämän voi nähdä myös takaoven pituudessa. Takaovi näyttää valtavan kokoiselta, mutta toisaalta helpottaa kulkua takapenkille.

Takapenkki muodostuu tila-autojen tapaan kolmesta erillisestä istuimesta, jotka kaikki ovat yhtä leveitä. Lattia on tasainen, joten takapenkin keskimmäisellä paikalla on lähes yhtä mukava istua kuin reunapaikoilla.

Takapenkin istuimissa on etäisyyssäätö sekä selkänojan kallistuksen säätö. Kolmannen rivin kaksi lisäistuinta on saatavissa lisävarusteena, jos autosta haluaa 7-paikkaisen. Kolmannen rivin istuimet saa taitettua kätevästi alas, jolloin käyttöön saa tasapohjaista tavaratilaa. Lisäistuimet voi myös poistaa autosta kokonaan.

Tavaratilan koko on 780 litraa. Kun takapenkkien selkänojat kaataa alas, on tavaratilaa lähes kaksi kuutiota. Lastauskorkeus on mukavan matala, mikä helpottaa painavien ja hankalien esineiden kyytiin saamista.

Tilaa löytyy myös pitkille tavaroille. Kun etumatkustajan istuimen taittaa vaakatasoon, saa kyytiin jopa 3,2 metriä pitkän esineen.

Nyt kun auto on lastattu, on aika siirtyä kuljettajan paikalle. Peugeot kutsuu kuljettajan työpistettä nimellä i-Cockpit. Aluksi vaikutelma tuleekin jostain ihan muusta kuin auton ohjaamosta.

Lähinnä hallintalaitteista tulee mieleen jokin lentävä härveli. Tosiasiassa autossa on aivan normaalit hallintalaitteet, niiden toteutuksessa on vain käytetty mukavasti luovuutta. Näin ohjaamon ilme poikkeaa piristävällä tavalla perinteisestä.

Ohjauspyörä tuntuu aluksi koomisen pieneltä. Siihen kuitenkin tottuu nopeasti, eikä isompaa rattia kaipaa. Ohjauspyörän takaa näkyy iso, 12,3” korkearesoluutioinen näyttö, joka on korvannut perinteisen mittariston. Toinen näyttö löytyy kojelaudalta. 8” kosketusnäyttö toimii tablettien tapaan, siitä hallinnoidaan auton toimintoja.

Onneksi kuitenkin yleisimmät ja tärkeimmät toiminnot, kuten audion ja ilmastoinnin säädöt löytyvät vielä perinteisinä kytkiminä näytön alapuolelta. Molemmat näytöt kuuluvat vakiovarusteluun, samoin kuin ilmastointi, vakionopeudensäädin ja liikennemerkkien tunnistus.

Tilavan Peugeot 5008 SUV-mallin hinnat alkavat 26 239 eurosta.

Perusvarustelu (Access) lisäksi saatavissa on Active, Allure ja sporttinen GT -varustelu. Active on tarjonnaltaan houkutteleva, sillä se sisältää muun muassa sadetunnistimen, pysäköintitutkan taakse, automaattisen ilmastoinnin ja kevytmetallivanteet.

Moottorimalliston muodostavat PureTech (130hv) ja e-THP (165hv) bensamoottorit sekä BlueHDi (100-180hv) dieselit. Manuaalin lisäksi automaattivaihteisto on saatavissa lähes kaikkien moottorivaihtoehtojen yhteyteen.

”– Hallintalaitteista tulee mieleen jokin lentävä härveli.”
”– Kun etumatkustajan istuimen taittaa vaakatasoon, saa kyytiin jopa 3,2 metriä pitkän esineen.”