Koeajossa Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Exclusive

Skodan katumaasturimallisto on kasvanut, kun huikean kokoisen Kodiaqin seuraan on liittynyt hieman pienempi Karoq.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Vaikka Skoda Karoqin voi laskea kompaktiin kokoluokkaan, ei auto silti ihan pieni ole. Karoqin pituus on 4,3 metriä ja korkeus 1,6 m. Muotoilulla uutuudella on saatu jykevä, maasturimainen ilme.

Auton helmoja suojaavat mustat muoviosat, joten Karoqin uskaltaa viedä myös hiekkatielle. Kaikissa malleissa on vakiona kevytmetallivanteet (16”-18”) sekä LED-päiväajovalot ja LED-takavalot. Perusmallia lukuunottamatta aktiiviset LED-ajovalot sekä tummennetut takalasit kuuluvat vakiovarusteisiin.

Karoqin akseliväli on 2,6 metriä, minkä ansiosta tilaa riittää hyvin matkustamon puolella. Takapenkillä polvitilaa on tarpeeksi myös aikuiselle ja 520-litraiseen konttiin mahtuvat perheen matkatavarat.

Takaistuimen selkänojat taittamalla saa autoon lisää tilaa, jopa 1630 litraa. Autoon on saatavissa myös VarioFlex-istuinjärjestelmä, jolloin takaistuimia voi siirrellä yksitellen tai poistaa autosta kokonaan. Takapenkit poistamalla tavaratilaa löytyy huimat 1810 litraa. Lastaamista helpottaa sähkötoiminen takaluukku, joka löytyy vakiona Style- ja Exclusive-malleista.

Karoqin varustelu on kattava. Jo Ambition-perusmallissa on avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä, Bolero-audiojärjestelmä 8” kosketusnäytöllä, nahkaverhoiltu ohjauspyörä lämmityksellä, ja pysäköintitutkat edessä ja takana.

Koeajettu Exlusive-varustelu tuo autoon ripauksen ylellisyyttä nahkaverhoilun, navigoinnin, peruutuskameran, mukautuvan vakionopeudensäätimen ja Canton Sound System -audiojärjestelmän muodossa.

Karoqin voimanlähteeksi on tarjolla neljä moottorivaihtoehtoa: 1.0 TSI (116 hv) ja 1.5 TSI (150 hv) -bensiinimoottorit sekä 1.6 TDI (116 hv) ja 2.0 TDI (150 hv) -dieselit. Kaikkien moottoreiden pariksi on saatavissa joko 6-vaihteinen manuaali tai 7-pykäläinen DSG-automaattivaihteisto. Karoq on etuvetoinen, mutta 2.0 TDI on saatavissa myös nelivetoisena.

Koeajoimme 150 hv ja 250 Nm vääntöä tarjoavan 1.5 TSI:n DSG-vaihteistolla varustettuna. DSG tuo ajoon mukavuutta ja helppoutta. Ainoa huono puoli on, että DSG:llä liikkeelle lähdöt ovat välillä teräviä. Voimaa helposti on vähän liikaakin, minkä huomaisi jyrkässä hiekkamäessä, mihin auto meinasi kaivaa itselleen kuopan. Jyrkempään maastoon pitänee suositella nelivetoversiota.

Maantiellä tilava Karoq on loistava matkakumppani. Moottorissa riittää voimaa myös ohituksiin, ja moottori on kohtullisen taloudellinen matka-ajossa. Nelisylinterisessä 1.5 TSI-moottorissa hyödynnetään sylinterilepuutustekniikkaa.

Osakuormalla, tasaisessa ajossa moottori käy vain kahdella pytyllä. Kuljettaja ei tätä huomaa juuri muutoin kuin mittaristoon ilmestyvästä tekstistä. Vanhan NEDC-mittauksen mukainen yhdistetty kulutus on 5,7 l/100km ja CO2-päästöt 130 g/km.

Pienen miinuksen Karoq saa todella kevyestä ohjauksesta, joka tuntui hieman yliherkältä. Aluksi tuntui kuin autoa joutuisi koko ajan ohjaamaan aktiivisesti. Ohjauksen toimintaan kuitenkin tottui nopeasti, sillä pian sitä ei enää edes huomannut.

Tilavan ja kattavan vakiovarustelun tarjoavan Skoda Karoqin hinnat alkavat 27 264 eurosta (1.0 TSI Ambition).