Koeajossa Volkswagen Touareg

Volkswagen Touareg on siirtynyt uuteen aikakauteen, minkä huomaa jo auton ulkonäössä, mutta viimeistään kuljettajan paikalta käsin.

Teksti ja kuvat: Janne Suomalainen

Volkswagen Touaregin takaa näkyy suuri, 12-tuumainen näyttö, ja sen oikealla puolella kojelautaa koristaa vielä isompi, 15-tuumainen kosketusnäyttö. Nämä suuret teräväpiirtonäytöt muodostavat lentokonemaisen ohjaamon, jolle Volkswagen on antanut nimen Innovision Cockpit.

Kuljettajan edessä oleva näyttö toimii virtuaalisena mittaristona, jonka näkymää voi muokata haluamansa kaltaiseksi. Kojelaudan kosketusnäytön ja sen kohtuullisen selkeän käyttöliittymän avulla hallitaan lähes kaikkia auton toimintoja. Tämä Innovision Cockpit on valittavissa lisävarusteena uuteen Touaregiin. Vakiona kojelaudalla on hieman maltillisemman kokoinen, 9,2-tuumainen kosketusnäyttö.

Innovision Cockpit on merkittävä, mutta ei läheskään ainoa uusinta tekniikkaa hyödyntävä uutuus Touaregissa. Toinen erittäinen mielenkiintoinen, ja varsinkin Suomen pimeissä keleissä hyödyllinen lisävaruste on Night Vision -pimeänäköavustin. Se hyödyntää lämpökameraa ja helpottaa havaitsemaan pimeässä kohteita, kuten jalankulkijoita, pyöräilijöitä ja isoja eläimiä 10-130 metrin etäisyydellä auton edessä.

Kun kamera havaitsee kohteen, korostuu se keltaisena laatikkona pimeäavustimen mustavalkoisessa kuvassa. Jos kohde siirtyy riskialueelle auton eteen, sen väri muuttuu punaiseksi ja kuljettajaa varoitetaan äänimerkillä.

Vaikka lämpökameran näkymää ei olisi aktivoinut mittariston näytölle juuri sillä hetkellä, on turvajärjestelmä silti jatkuvasti päällä ja tarkkailee tilannetta. Jos uhkaava tilanne havaitaan auton edessä, järjestelmä varoittaa kuljettajaa ja ajonopeudesta riippuen myös lämpökameran kuva ilmestyy automaattisesti mittariston näytölle.

Vaikka pimeäavustin ei olisikaan käytössä, eivät vaarakohteet onneksi jää helposti havaitsematta. Siitä pitävät huolen todella tehokkaat IQ.Light-led-matriisiajovalot, jotka kuuluvat Suomeen tuotavissa malleissa vakiovarustukseen.

Touaregin vakiovarustelu on muutenkin todella kattava. Vakiona on muun muassa avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä, mukautuva vakionopeudensäädin, navigointi, peruutuskamera ja liikennemerkkien tunnistus. Mukavuutta tuovat myös nahkaverhoilu sekä lämmitettävä ohjauspyörä. Lisävarusteena voi valita vielä tuuletetut ja hierovat istuimet, sekä HUD-tuulilasinäytön.

Touaregin moottori on 3.0-litrainen V6 TDI-diesel, joka on saatavissa kahtena tehoversiona; 231 tai 286 hv. WLTP-mittaustavan mukaan Touaregin kulutus on pienimmillään 8,0 l/100 km ja CO2-päästöt 208 g/km. Mallistoon on tulossa vielä 4.0 V8 TDI (422 hv). Kaikkien moottoreiden yhteydessä on aina 8-portainen automaattivaihteisto sekä 4Motion-neliveto.

Ajomukavuutta voi lisätä vielä ilmajousituksella ja nelipyöräohjauksella. Nelipyöräohjaus parantaa ison auton ketteryyttä. Hitaissa nopeuksissa (alle 37 km/h) sähköisesti ohjattu taka-akseli kääntää takapyöriä vastakkaiseen suuntaan etupyörien kanssa, jolloin auton kääntösäde pienenee. Kovemmissa vauhdeissa takapyörät kääntyvät samaan suuntaan, mikä parantaa vakautta maantiellä ja nopeissa väistöissä. Nelipyöräohjauksen kerrotaan helpottavan myös perävaunun vetämistä. Perävaunun kanssa peruuttamista puolestaan helpottaa Trailer Assist -järjestelmä, joka kuuluu varustukseen, jos autoon on valittu vetokoukku.

Uuden Touareg -malliston hinnat alkavat 95 765 eurosta. Valittavissa on Elegance, Atmosphere tai R-Line varustelu.

Koeajetun 3.0 V6 TDI (286 hv) Atmosphere -mallin lähtöhinta on 104 032 euroa. Lisävarusteineen auton kokonaishinta nousi 125 000 euroon.